Když se CUPRA v roce 2018 osamostatnila, možná ani samotné vedení nečekalo, jak se bývalá sportovní odnož španělského výrobce chytne. Nejprve přišly modely vycházející ze sériových seatů, před čtyřmi lety se ale CUPRA dočkala i svého prvního vlastního modelu Formentor.
Sportovní SUV se přitom, soudě dle prodejů, trefilo do vkusu evropských zákazníků. Teď navíc prošlo výraznější modernizací.
Interiér a vnitřní prostor
Omlazený formentor poznáte jednoduše: má úplně novou přední část bez klasické masky, větší logo a trojúhelníková světla. Ta jsou standardně diodová, příplatek 27 000 korun, případně nejvyšší výbava, ale zajistí maticová diodová světla se stálým dálkovým svícením a vykrýváním protijedoucích vozidel.
Formentor využívá směs koncernových dílů. Kompaktní SUV má už ve standardu dotykovou obrazovku multimediálního systému s uhlopříčkou 12,9 palce s možností dokoupit si navigaci. To je něco, za co se třeba u nového Superbu musí připlácet. Obrazovka s sebou nese i absenci klasických tlačítek pro nastavování klimatizace či rádia. Neduh, který se táhne napříč koncernem Volkswagen, klasické ovladače tady nahradila dotyková lišta, případně musíte postupovat přes menu multimediálního systému. Obecně tlačítek je uvnitř skutečně málo, alespoň na volantu ale zůstávají klasická s haptickou odezvou, nikoliv dotyková. Standardem je též displej přístrojů s uhlopříčkou 10,25 palce. Řidič si sem může například promítnout obraz z navigace. Použité materiály se snaží působit sportovně, to platí třeba pro vzor plastového obložení. Vše pak doplňuje měděná barva, pro modely CUPRA i vzhledem k logu typická.
Modernizací se nezměnila velikost vozu. Formentor je nadále kompaktním SUV s délkou 4451 mm a rozvorem náprav protaženým na 2680 mm. Díky tomu je vzadu před koleny dostatek místa a navzdory tomu, že střecha vozu se svažuje rychleji než třeba u modelu CUPRA Ateca, i nad hlavami cestujících je místa dostatek. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, objem se ale odlišuje podle zvolené motorizace. Pohybuje se od 345 litrů u plug-in hybridu do 450 litrů u základního mildhybridu.
Motory a technika
Z motorové nabídky zmizel charakterní pětiválec, kterým formentor výrazně vynikal nad konkurencí. Jeho místo teď celkem úspěšně supluje zážehový dvoulitr TSI o výkonu 245 kW se sedmistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. Nepřekvapivě jde o nejrychlejší verzi. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 4,8 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Stejný motor s výkonem sníženým na 140 kW a pohonem všech kol se v nabídce zatím neobjevil. Tato cenově dostupná verze byla přitom dříve velmi poptávaná.
Nejlevnější verzi i nadále pohání zážehový čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW. Jako jediný využívá ručně řazenou šestistupňovou převodovku, a tak umí nabídnou cenu 904 900 korun. Stejný motor pohání také druhou nejlevnější verzi. Pracuje ale už s mildhybridním systémem a dvouspojkovou samočinnou převodovkou, což formentor prodraží o 75 000 korun. Obě verze zrychlí na 100 km/h za 9 sekund. K benzinovým motorům je doplňkem plug-in hybrid v kombinaci zážehové patnáctistovky a elektromotoru se systémovým výkonem 150 nebo 200 kW. Akumulátor má necelých 20 kWh a stačit by měl k ujetí 100 km na jedno nabití. Dalším benefitem je možnost nabíjet výkonem až 50 kW.
Pestrou motorovou nabídku doplňuje vznětový čtyřválec 2.0 TDI se 110 kW a sedmistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou.
Už v základu formentoru nechybí nouzové brzdění nebo pomocník pro jízdu v pruhu, dále také couvací kamera nebo parkovací senzory vpředu i vzadu. Vyšší verze mají také sledování mrtvých úhlů, panoramatický kamerový systém nebo třeba adaptivní tlumiče.
Technické údaje CUPRA Formentor
Nejlevnější zážehová verze – 1.5 TSI | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší systémový výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5000-6000 | 110 při 3000-4200 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 250 při 1500-3500 | 360 při 1600-1750 |
Převodovka | Šestistupňová, ručně řazená | sedmistupňová dvouspojková, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4451/1839/1511 | 4451/1839/1511 |
Rozvor (mm) | 2680 | 2680 |
Zavazadlový prostor (l) | 420-450 | 420-450 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1482/518 | 1541/519 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1700/710 | 1600/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 205 | 205 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9 | 9 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,0-6,5 | 5,1-5,5 |
Emise CO2 (g/km) | 137-147 | 133-144 |
CENA: | ||
904 900 Kč (včetně DPH) | 1 024 900 Kč (včetně DPH) |