SEAT Leon Cupra má v historii španělského kompaktu dlouhou tradici sahající až k první generaci z konce 90. let. To se ale ještě nedělala verze kombi, ta přijela až ve třetí generaci s přívlastkem Sportstourer a Cupra se stala stálou součástí i její nabídky. Sportovní verze tak nechybí ani u současné čtvrté generace vozu, jen už nejde o specifickou variantu v rámci značky SEAT. Auto se nabízí pod samostatnou značkou CUPRA a nedávno prošlo modernizací.
Interiér a vnitřní prostor
CUPRA se snaží, aby její modely vypadaly svébytně a příliš nedávala na odiv, že leon vychází ze značky SEAT. Po modernizaci se to tak týká i Leonu Sportstourer, který dostal především úplně novou přední část, která jako by z oka vypadala omlazenému Formentoru. Standardní diodová světla mohou nahradit maticové diodové světlomety se stálým dálkovým svícením a vykrýváním protijedoucích vozidel. Vzadu nechybí světla propojená lištou, tvořící logo CUPRA uprostřed.
Interiér je stejný jako u hatchbacku a vsází po modernizaci na udržitelnější materiály, základní architektura ale zůstává stejná. Standardem je teď dotyková obrazovka multimediálního systému o rozměru 12,9 palce, která může být volitelně dovybavena navigací. Stejnou má i nový Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Software poslední generace je intuitivní a rychlý, absenci fyzických tlačítek ale vyřešit nedokáže. Leon je tak odkázaný na dotykovou lištu pro nastavování teploty nebo hlasitosti audiosystému, využít lze samozřejmě i tlačítka na volantu nebo menu v rámci multimediálního systému. Klasické tlačítko je ale pohodlnější. Displej přístrojů s uhlopříčkou 10,25 palce jsou též standardem a disponují různými režimy zobrazení. Sportovní jsou samozřejmě přední sedadla nebo volant, vše pak podtrhávají dekorační plochy s vložkami v měděném odstínu.
Velikostně se jedná o standardní kombi nižší střední třídy. Délka je oproti hatchbacku o 260 mm delší (4656 milimetrů), rozvor náprav o délce 2686 mm je stejný. Na zadních sedadlech se tak cestující tísnit nemusí. Zavazadlový prostor zážehové mildhybridní a klasické vznětové verze má 620 litrů, po sklopení opěradel vzroste na 1600 litrů, plug-in hybrid si i kvůli akumulátoru pohoršil na 470, respektive na 1450 litrů.
Motory a technika
Předchozí odstavec tak trochu naznačil, co vlastně pod kapotou Cupry Leon Sportstourer může zákazník očekávat. Základem je mildhybridní zážehová patnáctistovka o výkonu 110 kW známá prakticky ze všech aut koncernu Volkswagen. Spojená je se samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou a zaručuje akceleraci z 0 na 100 km/h za rovných devět vteřin. Vznětový dvoulitr taktéž o výkonu 110 kW ve spojení se samočinnou převodovkou je paradoxně rychlejší. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 8,7 vteřiny a průměrně se chlubí také výrazně nižší spotřebou paliva. CUPRA slibuje i další motory, mimo jiné dvoulitrové TSI s výkonem 245 kW s pohonem všech kol, na trhu ale zatím není.
Kdo by chtěl šetřit o něco více, může sáhnout po plug-in hybridu, který je složený ze zážehové patnáctistovky TSI a elektromotoru dohromady s výkonem 200 kW. Na kola posílá sílu samočinná dvouspojková převodovka. Je to nejrychlejší varianta Leonu, stokilometrovou rychlostí uhání za 7,3 vteřiny. Spotřebuje přitom průměrně méně než půl litru benzinu, protože má k tomu skoro 20kWh baterii. Ta umožňuje ujet až sto kilometrů jen na elektřinu, navíc ji lze dobíjet až 50 kW.
V základní výbavě Cupry Leon nechybí nouzové brzdění, pomocník pro jízdu v pruhu, přední a zadní parkovací senzory nebo adaptivní tempomat. Vyšší verze nebo příplatkový ceník obsahují dále třeba adaptivní tlumiče nebo sledování slepých úhlů. A třeba také lepší brzdy Brembo.
Technické údaje CUPRA Leon Sportstourer
Nejlevnější zážehová verze – Cupra Leon Sportstourer 1.5 TSI DSG | Nejlevnější vznětová verze – Cupra Leon Sportstourer 2.0 TDI DSG | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší systémový výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5000-6000 | 110 při 3000-4200 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 250 při 1500-3500 | 360 při 1600-2750 |
Převodovka | Šestistupňová, ručně řazená | sedmistupňová dvouspojková, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4656/1799/1438 | 4656/1799/1438 |
Rozvor (mm) | 2686 | 2686 |
Zavazadlový prostor (l) | 620/1600 | 620/1600 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1419/521 | 1524/526 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1500/720 | 1800/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 216 | 214 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,2 | 8,7 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,9-6,4 | 4,9-5,2 |
Emise CO2 (g/km) | 134-145 | 128-138 |
CENA: | ||
814 900 Kč (včetně DPH) | 949 900 Kč (včetně DPH) |