Zatímco před několika lety byl SEAT chloubou španělské automobilky, teď je trochu upozaděn za výraznější sesterskou značkou CUPRA. SEAT ale tento pohled mění, a tak razantně snižuje ceny, rozšiřuje výbavy a zavádí akční modely Vamos napříč modelovou nabídkou. Pro fleetové zákazníky je připravena řada dalších zvýhodnění.
SEAT se i nadále snaží zaujmout portfoliem známých modelů. Jedním z nich je i kompaktní Leon, který měl premiéru v roce 2018. Nabízí se jako hatchback nebo kombi s benzinovými i naftovými motory a dokonce také jako plug-in hybrid. Součástí výbavy zůstává i sportovnější verze FR se strmějším řízením, tužším podvozkem a řadou dalších doplňků.
Díky nové cenové politice SEAT opět nabízí vynikající poměr ceny, výkonu a užitných vlastností. Pětidvéřový leon je nyní k dispozici od 552 900 korun, kombi je o 30 000 korun dražší. Pro fleetové zákazníky jsou připraveny ještě výhodnější nabídky.
Interiér a vnitřní prostor
Leon se od premiéry vizuálně prakticky nezměnil a prezentuje designérský styl, který je charakteristický pro všechny vozy současné modelové řady. Technickým základem je platforma MQB Evo. Pětidveřový hatchback měří na délku 4368 mm a je tak o 86 mm delší nežli předchůdce. V porovnání s minulou generací se varianta kombi prodloužila o 93 mm a o 50 mm povyrostl i rozvor. Z toho je zřejmé, že se konstruktéři při vývoji hodně zaměřili na prostornost vozu a uvnitř auta je to znát.
Dostatek místa naleznou jak cestující na zadní sedačce, a to zejména v prostoru před koleny, tak se Leon Sportstourer pochlapil i prostorem v zavazadlovém prostoru. Ten nabobtnal rovnou na rekordních 620 litrů, což je o třicet litrů více. A to už je objem, který se řadí na vrchol třídy a vlastně se dotáhl i na Octavii Combi, na kterou ztrácí nicotných 23 litrů. Pozitivním zjištěním navíc je, že Leon ST má jak nízkou nakládací hranu, tak vysoké vyklápění víka a zavazadlový prostor navíc pojme i rezervní kolo – byť v jeho dojezdové verzi. Příjemná je i možnost uložení horní roletky pod dno podlahy.
Úpravami prošel v poslední době především interiér. Standardem je volně stojící dotyková obrazovka multimediálního systému s uhlopříčkou 10,4 palce, kterou lze volitelně nahradit o poznání větším systémem (12,9 palce) s vestavěnou navigací.
Za volantem je pak digitální panel přístrojů s vysokým rozlišením o rozměru 10,25 palce.
Interakci uživatele s vozidlem usnadňují funkce hlasového ovládání hovorovým jazykem a rozpoznávání gest, nepotěší však absence klasických ovládačů klimatizace. Vše se děje přes dotykový displej či plochy pod ním.
Motory a technika
Čtvrtá generace kompaktního modelu může být poháněna motory na benzin (TSI), nebo naftu (TDI). Alternativou je pak mildhybridní (eTSI) a plug-in hybridní (eHybrid) pohon. Všechny zážehové motory jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Minulostí je litrový tříválec, aktuálním základem je čtyřválcová patnáctistovka s výkonem 85 kW doplněná o silnější verzi se 110 kW. Také vznětové dvoulitry mají 85 a 110 kW, slabší se pojí s ručním a silnější se samočinným dvouspojkovým řazením.
Mildhybridní pohon s napětím 48V (eTSI) je spojený vždy výhradně se zážehovými agregáty a sedmistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou DSG. V případě plug-in hybridu, který je zároveň vrcholem nabídky, je zážehový motor 1.5 TSI kombinován s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů a šestistupňovou převodovkou DSG. Řidič má k dispozici nejvyšší výkon 150 kW. Po nedávné modernizaci dostal plug-in hybrid větší akumulátor s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, takže na jedno nabití zvládne ujet přes sto kilometrů, navíc je možné akumulátor dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW.
Také bezpečnost je neodmyslitelným fundamentem upraveného Leonu. Jeho výbava proto zahrnuje nejvyspělejší asistenční systémy, včetně prediktivního adaptivního tempomatu, udržování v jízdním pruhu nebo sledování mrtvých úhlů.
Technické údaje SEAT Leon Sportstourer
Nejlevnější zážehová verze – Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI Style | Nejlevnější vznětová verze – Seat Leon Sportstourer 2.0 TDI Style | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 85 při 5000-6000 | 85 při 3000-4200 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 200 při 1400-4000 | 360 při 1600-2750 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4642/1799/1448 | 4642/1799/1448 |
Rozvor (mm) | 2686 | 2686 |
Zavazadlový prostor (l) | 620 | 620 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1423/427 | 1500/500 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1300/670 | 1500/730 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 197 | 199 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,7 | 9,4 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,6-6,2 | 4,5-5,0 |
Emise CO2 (g/km) | 128-141 | 119-131 |
CENA: | ||
552 900 Kč (včetně DPH) | 637 900 Kč (včetně DPH) |