Pátá generace modelu Santa Fe jakoby se vracela ke kořenům. Pokud si ještě pamatujete na terénní auta korejské automobilky na přelomu století, byla to hranatá vozidla do nepohody. Pravda, tehdy šlo o off-roady s rámovou konstrukcí, než přišlo první zaoblené Santa Fe, ale toto novinka nepodědila. Je to tedy o designu, o hranaté karoserii, která po čtyřech generacích oblin může leckomu způsobit šok.
Interiér a vnitřní prostor
Předně, Santa Fe mezigeneračně docela pořádně narostlo. Karoserie se prodloužila o 45 milimetrů, hned o 55 milimetrů narostl rozvor náprav. Hranaté tvary tak nejsou jen samoúčelné, s hodnotami 4830 mm, respektive 2815 mm je uvnitř dostatek místa až pro tři řady sedadel. Oficiálně mohou zájemci vybírat z pěti, šesti nebo sedmi míst k sezení. Standardně jsou všechna auta pětimístná, za příplatek 40 000 korun dostanete tři řady sedadel. Dohromady jich bude sedm, jen vrcholná výbava Calligraphy může mít v prostřední řadě dvě kapitánská místa a celkem tedy jen šest sedaček.
Nejde přitom jen o nouzová místa. Dostanete se na ně přes elektricky posuvnou prostřední řadu, cestující i úplně vzadu pak mají své vlastní výdechy klimatizace nebo USB-C nabíjecí porty. Povyrostl také zavazadlový prostor, který má 711 až 2032 litrů při pětisedadlovém uspořádání, respektive 628 až 1949 litrů při šesti- nebo sedmisedadlovém uspořádání.
Hranatý exteriér se stylovými pixelovými světlomety pak doplňuje i neméně nápaditý interiér, který ale kombinuje už prvky, známé z jiných modelů Hyundai. Většina verzí bude mít soustavu dvou obrazovek s uhlopříčkou 12,3 palce, které tvoří přístrojový štít a výstup multimediálního systému. Jen v základu jsou digitální přístroje opatřené jen čtyřpalcovým palubním počítačem. Součástí všech verzí bez rozdílu bude navigace nebo připojení chytrého telefonu přes Apple CarPlay a Android Auto.
Velmi praktické je, že klimatizace má dva vlastní fyzické otočné ovladače, což nastavování teploty výrazně zjednoduší. Co víc, dotyková tlačítka se na středové konzoli mísí s několika kolébkovými přepínači a klasickými knoflíky s haptickou odezvou jsou i ovládací prvky na volantu. Zajímavým prvkem je pak sterilizační schránka před spolujezdcem, která dokáže pomocí UV-C záření zlikvidovat různé bakterie.
Motory a technika
Velmi prořídlá je zatím nabídka motorů. Santa Fe v nové generaci už nenabídne vznětové agregáty, kdo je tak chce, měl by rychle zamířit do skladových zásob minulého provedení. Novinka bude na českém trhu výhradně elektrifikovaná. Zatím se to projevuje jen klasickým hybridem.
Ten se skládá z přeplňované šestnáctistovky a elektromotoru, celkem na přední nebo všechna kola proudí 158 kW a 367 Nm. To jsou hodnoty tak nějak standardní, nepřekvapí proto, že v kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou zrychluje Hyundai na 100 km/h za 9,6, respektive 9,8 sekundy. Druhá hodnota patří verzi s pohonem všech kol, který se dodává za příplatek 50 tisíc korun. Jedná se o paralelní hybrid, takže auto má jen samodobíjecí baterku, která podporuje zrychlování a umí úsporně jezdit hlavně po městě. Kombinovaná spotřeba u verze s pohonem předních kol je 6,9 l/100 km, respektive 7,3 l/100 km u verze 4×4.
Všechna Santa Fe budou bez rozdílu vybavena nouzovým brzděním, pomocníkem pro jízdu v pruhu nebo asistentem jízdy po dálnici. Vyšší výbavy přihazují sledování mrtvého úhlu dále u některých doplněné o jeho kamerové sledování, případně dálkově ovládaný parkovací asistent. Hyundai mimochodem opět sází na prakticky pevné výbavy bez příplatků, výjimek je jen několik.
Technické údaje Hyundai Santa Fe
Nejlevnější hybridní verze | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec v kombinaci se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Největší výkon celého ústrojí (kW) při otáčkách (1/min) | 158 při 5600 |
Největší točivý moment celého ústrojí (Nm) při otáčkách (1/min) | 367 při 1000-4100 |
Převodovka | samočinná, šestistupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4830/1900/1720 |
Rozvor (mm) | 2815 |
Zavazadlový prostor (l) | 711/2032 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1920/660 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1110/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,6 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,4-6,9 |
Emise CO2 (g/km) | 145-157 |
CENA: | |
1 199 990 Kč (včetně DPH) |