Na modelovou obnovu zákazníci Alfy Romeo čekají nadprůměrně dlouhou dobu. Mají ale jistotu, že z vývojové dílny vždy vyjedou exklusivní kousky, které se na dlouhou dobu zařadí mezi nejlepší auta této planety. Nejinak je tomu i u nejnovějších modelů Stelvio a Giulia.
Stelvio je o to zajímavější, že se jedná o vůbec první SUV značky. Přesto bez předchozích zkušeností dokázali Italové vyrobit mimořádné auto, které jezdí podobně, jako nejlepší sedany.
Na skladbě motorů se emisní šílenství naštěstí nepodepsalo a tak výkonné motory dají vyniknou kvalitám podvozku. Po kratší odmlce se opět do ceníku vrátila verze QV se šestiválcem z Ferrari. Díky výkonu 510 koní dokáže stokilometrovou rychlost pokořit za 3,8 s a rozjede se na 283 km/h.
Alfa Romeo nezaostává ani v bezpečnosti. Stelvio v amerických nezávislých nárazových testech získalo skóre 97 %, což se předtím nepovedlo žádnému jinému SUV.
Italové se při vývoji nových modelů možná až příliš soustředili na zážitky za volantem. Infotainment, asistenční systémy i další digitální výbava oproti konkurenci zaostávala. V současné době je giulia i stelvio po důležité modernizaci a uvedený handicap smazávají.
V prodeji vylepšené verze
Inovace pro modelový rok 2020 se u giulie i stalvia kromě lehkého vyladění motorů ohledně přísnějších emisních limitů zaměřily na změny v interiéru a výbavě.
Alfa Romeo na konkurenci ztrácela zejména v oblasti asistenčních systémů. V sedanu i SUV se nyní zabydlelo hlídání pruhů, asistent jízdy v kolonách, čtení dopravních značek, sledování mrtvého úhlu nebo varování před čelní srážkou.
Alfa Romeo například zareagovala i na kritiku týkající se některých materiálů okolo středového panelu. Nové řešení nahrazující původní nelakovaný panel zahrnuje i elegantní ovládání elektronické parkovací brzdy a hodnotněji vyhlížející volič převodovky. Středová konzola nabízí i větší odkládací prostory včetně bezdrátového nabíjení telefonu. Povedený je také nový infotainment s 8,8“ displejem značky TomTom s možností dotykového ovládání. Funkcionalitu včetně nabídkových menu zpracovala firma Marelli. Systém využívá takzvané widgety, tedy jakési zástupce různých funkcí, které si můžete uspořádat, jak potřebujete, nebo podle toho, jak je využíváte. Systém je plně kompatibilní se všemi zařízeními s operačním systémem iOS či Android a podporuje rovněž funkci rozpoznávání hlasu.
Štědrý vnitřní prostor a omezená variabilita
V příčném směru je stelvio nadprůměrné štědré, a tak na zadní sedadla poskládáte i tři dětské sedačky. Prostor pro kolena už je ale v daném segmentu jen průměrný, stejně tak jako objem zavazadlového prostoru (525 l). Zadní sedadla jsou pohodlná a příjemně vysoko nad podlahou. Variabilita je ale omezená, nelze je posouvat, nebo měnit sklon opěradel. Přesto se vzadu sedí velmi příjemně. Po sklopení zadních opěradel lze získat téměř rovnou ložnou plochu délky 167 cm.
Převodovka, motory
Facelift zasáhl i do pohonného ústrojí. Ručně řazenou převodovku nenajdete ani v giulii, ani stelviu. Vzhledem ke kvalitám osmistupňového automatu však není důvod smutnit.
Pod kapotou může být vznětový čtyřválec 2.2 JTD s výkony 118, 140 nebo 154 kW. Benzinový dvoulitr disponuje 147 nebo 206 kW, vrchol nabídky pohání šestiválec z Ferrari o výkonu 375 kW.
Všechny motorizace spolupracují s 8°samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. Jen nejslabší motor může mít pohon zadních kol.
Ceny startují na 1,13 milionu korun
Nejlevnější stelvio je se vznětovým motorem 2.2 JTD (118 kW). Stojí 1 129 500 Kč a jako jediná motorizace pohání zadní kola. Ostatní verze jsou standardně spojeny s pohonem všech kol. Druhou nejlevnější verzi pohání zážehový čtyřválec 2.0 GME. Vyjde na 1 274 500 Kč.
Sportovní sedan Giulia dokonce po faceliftu zlevnil. Nyní je cena nejlevnějšího provedení výrazně pod jedním milionem korun (899 500 Kč s DPH za verzi 2.2 JTD/100 kW). Všechny verze jsou standardně vybaveny samočinnou osmistupňovou převodovkou.
Technické údaje Alfa Romeo Stelvio |
Nejlevnější zážehová verze 2.0 GME | Nejlevnější vznětová verze 2.2 JTDM | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
||
Druh a uspořádání motoru | Podélně uložený přeplňovaný zážehový čtyřválec pohání všechna kola | Podélně uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání zadní kola |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 | 2143 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 148 při 5250 | 118 při 4000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 330 při 1750 | 450 při 1750 |
Převodovka | osmistupňová, automatická | osmistupňová, automatická |
ROZMĚRY: |
||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4687/1903/1632 | 4687/1903/1632 |
Rozvor (mm) | 2818 | 2818 |
Zavazadlový prostor (l) | 525 | 525 |
HMOTNOSTI: |
||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1660 / neuvádí | 1660 / neuvádí |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2000 / 750 | 1700 / 750 |
VÝKONY: |
||
Největší rychlost (km/h) | 215 | 198 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,2 | 8,8 |
Spotřeba paliva kombinovaná dle WLTP (l/100 km) |
9,1-9,6 | 6,1-6,3 |
Emise CO2 (g/km) | 183 | 139 |
CENA: |
||
cena s DPH | cena s DPH | |
1 274 500 | 1 129 500 |
Fotogalerie