BMW postupně elektrifikuje celou modelovou řadu. Loni v srpnu přibyla řada 5 v zajímavé plug-in hybridní variantě 545e xDrive, která zároveň představuje jeden z vrcholů nabídky manažerského automobilu.
Ačkoliv BMW ani v budoucnu nehodlá zanevřít na spalovací motory, je faktem, že chce zvyšovat prodeje elektrifikovaných variant. Ať už to znamená čistých elektromobilů, nebo třeba plug-in hybridů. Verze 545e nabízí podle automobilky dojezd až 57 km na elektřinu. V praxi je to sice o něco méně, důležité ale je, že i plug-in nabízí perfektní jízdní vlastnosti. BMW tak na své řidiče stále myslí.
Interiér a vnitřní prostor
Plug-in 545e xDrive vychází z inovovaného BMW řady 5 generace G20, které mělo premiéru na jaře minulého roku. V rámci modernizace došlo na kosmetické změny vzhledu exteriéru, ale i interiéru. Vzhledově pak pravděpodobně plug-in hybrid od klasické spalovací verze s benzinovým nebo naftovým agregátem pouhým okem nerozeznáte. Výrazně změny totiž auto nedostalo, snad jen dobíjecí konektor v levém předním blatníku prozrazuje, že se dá jezdit i na elektřinu.
Dominantním prvkem kabiny je volně stojící obrazovka multimediálního systému, která má úhlopříčku 12,3 palce. Tak jako i u dalších verzí sedanu vyšší střední třídy. Kombi se ve verzi 545e xDrive nenabízí, nicméně zájemci o dobíjecí verzi nemusejí až tak smutnit. V Mnichově umějí jako kombi vyrobit alespoň o něco slabší plug-in hybridy 530e a 520e. Infotainment doplňují digitální budíky s úplně stejnou úhlopříčkou. Zajímavostí je, že středový panel je mírně natočený směrem k řidiči, což zlepšuje ergonomii ovládání.
Vzhledem ke stejné platformě mají všechny BMW řady 5 i shodný rozvor náprav s délkou 2975 mm. Vzadu před koleny tedy přítomnost částečně elektrického pohonu nepocítíte. Jiné je to už v zavazadlovém prostoru, tam se baterie v útrobách projevily. A sedan tak místo 530 litrů nabízí pro zavazadla jen 410 litrů v základním uspořádání.
Motory a technologie
Základem plug-in hybridního pohonu modelu 545e xDrive je zážehový třílitrový řadový šestiválec s výkonem 210 kW. Doplňuje ho 80kW elektromotor, takže dohromady má sedan k dispozici 290 kW. Podle potřeby distribuuje auto výkon na obě nápravy, a to prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky. Mimochodem pomineme-li verze M550i a M5, je právě tento plug-in hybrid nejsilnější verzí řady 5 v celé nabídce.
To se projevuje i na dynamice. Z 0 na 100 km/h totiž dokáže vystřelit za 4,7 vteřiny a plynule pokračovat až k 250 km/h. Podstatně jiné je to ve chvíli, kdy chcete jet jen na elektrický pohon. Tam je maximální rychlost omezená na 140 km/h. Baterie, umístěná pod zadními sedadly, má 11,15 kWh. To by podle dat automobilky mělo stačit na dojezd 47 až 57 km na jedno nabití. Průměrné emise jsou pak na úrovni 37 až 51 gramů na ujetý kilometr. Mimochodem BMW nabízí vedle tohoto špičkového i dva slabší plug-in hybridy 520e a 530e, druhý se dodává volitelně i s pohonem obou náprav.
Technologicky je řada 5 do zásuvky naprosto stejná jako kterákoliv jiná verze vozu. O soustavě multimediálního systému s digitálními budíky už jsme se zmiňovali. Dále nechybí paleta asistenčních systémů, a to standardně nebo za příplatek. Zajímavostí je zvuk, který se objeví po nastartování vozu na elektřinu. BMW jej zkomponovalo spolu se světoznámým skladatelem Hansem Zimmerem. Mimochodem 545e xDrive nepatří k vrcholům nabídky jen výkonem, ale i cenou. Začíná totiž na 1 868 100 korunách.
Technické údaje BMW 545e
Nejlevnější Plug-in hybridní verze | |
545e xDrive | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový řadový přeplňovaný šestiválec s 210 kW v kombinaci se synchronním elektrickým motorem 80 kW, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2998 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 290 – sdružený výkon |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 600 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4963/1868/1483 |
Rozvor (mm) | 2975 |
Zavazadlový prostor (l) | 410 l |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2020/660 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2000/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 250 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 4,6 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
1,6-2,2 |
Emise CO2 (g/km) | 37-51 |
CENA: | |
1 868 100 Kč (včetně DPH) |