21 listopadu, 2024

BMW i4

 BMW i4 se těší velké oblibě zejména pro technickou vyspělost, dojezd a zajímavou vstupní cenu 1 352 000 korun. Když se podíváme na bohatou základní výbavu a fakt, že se jedná o vstupenku do prémiového segmentu, nelze se divit, že i4 vyhrála anketu Auta roku 2022 v České republice.

BMW má dnes v nabídce hned deset čistých elektromobilů a další budou přibývat. BMW i4 sdílí platformu se sourozeneckou 4 Gran Coupé vybavenou spalovacím motorem. Je to ale špatně? Není!

Němci s tímto autem nastupují přímo proti nejoblíbenějšímu elektromobilu Evropy, Tesle Model 3, a pohříchu jde o jedno z mála aut, které americkému bestselleru konkuruje.

Interiér a vnitřní prostor

Zatímco zvenku je změn mezi spalovací a elektrickou verzí méně, v interiéru se návrháři i4 docela vyřádili a snažili se elektromobil odlišit co možná nejvíce. Především tak má auto dvě propojené zakřivené obrazovky, kterou jsou výstupem multimediálního systému a digitální přístrojové desky. V prvním případě je úhlopříčka 14,9 palce, digitální přístroje mají úhlopříčku 12,3 palce. Podobné řešení interiéru nabízí i další z elektromobilů mnichovské automobilky, velké SUV iX. Ovšem vzhledem k výchozímu modelu má i4 i fyzická tlačítka a je jich více než třeba právě u modelu iX. Ovládají některé základní funkce – klimatizace však mezi ně nepatří. Kde je sériová řada 4 také poznat, to jsou například výdechy ventilace (i když i ty se nakonec designově od spalovacího sourozence odlišují) nebo řešení středového tunelu.

Stejná platforma i4 a řady 4 přináší i stejné vnější rozměry, což znamená délku necelých 4,8 metru a rozvor protažený na 2856 mm. Díky dvěma párům dveří vzadu navíc se do čtyřdveřového kupé nastupuje o něco lépe jako do klasického dvoudveřového modelu, každopádně svažující se střech lehce omezuje hlavně prostor nad hlavou pro cestující vzadu. Obrovskou výhodou BMW i4 je naopak přístupnost zavazadlového prostoru, protože se jedná prakticky o liftback, tak se otevírá celá zadní část. Objem zavazadlového prostoru je 470 až 1290 litrů, z něj neukradl elektrický pohon ani litr. Ovšem na rozdíl od jiných elektromobilů nemá i4 ještě malý prostor pod přední kapotou.

Vnější vzhled je hodně podobní sourozenci se zážehovým nebo vznětovým agregátem. Ledvinky jsou velké a orientované vertikálně, navíc je snaha je alespoň vizuálně propojit lištou. Lepší pohled na přední část ale napoví, že nejde o klasickou masku s nasávacími otvory vzduchu, ale jen o atrapu, protože elektromobil něco takového nepotřebuje. Další změny zahrnují několik decentních modrých detailů či jiné označení vozu.

Motor a technika

Hned na začátek dobrá zpráva pro tradicionalisty, protože základní BMW i4 eDrive35 je zadokolkou, jak velí tradice aut s modrobílou vrtulí. Jediný elektromotor má výkon 210 kW, přičemž auto s ním na 100 km/h zrychluje za šest sekund. Udávaný dojezd se pohybuje mezi 406 až 482 kilometry, přičemž využitelná kapacita baterie je 67 kWh. Nabíjet je možná výkonem až 180 kW.

Verze i4eDrive40 a M50 mají větší akumulátor s využitelnou kapacitou 80,7 kWh, který je možné nabíjet výkonem 205 kW, dojezd dle metodiky WLTP je udáván 493 km. V rámci testu jsme s tímto modelem ujeli 408 km, a to se zapnutým topením a teplotě pod bodem mrazu. S ohledem na temperament pohonu je dosažená spotřeba 19,9 kWh/100 km vynikající.

Model i4 M50 má dva elektromotory a jedná se tak o elektrickou čtyřkolku s nejvyšším výkonem 400 kW. To už je stádo, které čtyřdveřové kupé vystřelí z 0 na 100 km/h za 3,9 vteřiny. Dojezd na jedno nabití je mezi 416 až 520 kilometry, což je i na tovární údaj automobilky relativně velký rozptyl.

Pokud jde o použité technologie, highlightem auta je už zmíněná zakřivená „dvojobrazovka“. Nicméně auto samozřejmě umí samo brzdit, a to i při detekci chodce, a umí také řidiče varovat při vybočení z jízdního pruhu. Z příplatků stojí jistě za zmínku laserová přední světla nahrazující standardní diody, případně také průhledový displej.

Technické údaje BMW i4

  Nejlevnější elektrická  verze – i4 eDrive35
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Synchronní elektromotor s elektricky buzeným rotorem, pohon zadních kol
Zdvihový objem (cm3) x
Největší výkon (kW)  210
Největší točivý moment (Nm)  400
Převodovka  
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4783/1852/1448
Rozvor (mm) 2658
Zavazadlový prostor (l) 470/1290
HMOTNOSTI:  
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 2140/480
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) x
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 190
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 6
Spotřeba energie
(kombinovaná) (kWh/100 km)
15,8-18,7
Emise CO2 (g/km) 0
CENA:
  1 352 000 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit