Třetí generace BMW X1, která je k dispozici se spalovacími motory a hybridním pohonem, se pro širokou cílovou skupinu stává také vstupní branou do elektromobility ve stylu BMW i. BMW iX1 xDrive30 je prvním čistě elektrickým prémiovým kompaktním modelem postaveným na flexibilní platformě.
Karoserie výchozího BMW X1 oproti svému předchůdci narostla ve všech směrech – na délku o 53 milimetrů na 4500 milimetrů, na šířku o 24 milimetrů na 1845 milimetrů a na výšku o 44 milimetrů na 1642 milimetrů, díky čemuž získalo mohutnější proporce. Současná generace má rozvor 2692 milimetrů, což je o 22 milimetrů více než u jejího předchůdce. Rozchod kol se vpředu zvětšil o 31 milimetrů na 1592 milimetrů a vzadu na 1593 milimetrů. V praxi zapůsobí velmi prostorný a vzdušný interiér. Zavazadlový prostor je velmi snadno využitelný. BMW iX1 upozorňuje na přítomnost elektrického pohonu modrými detaily karoserie.
Strukturální pevnost BMW iX1 zvyšuje přídavný panel a pevné spojení s krytem baterie, který je navržen jako nosný prvek. V případě nehody baterii chrání zesílené nosníky v obou náraznících a příčné vzpěry krytu obalu baterie. Čistě elektrický model je navíc vybaven speciální vzpěrou, jež spojuje horní uložení předních tlumičů. Takto dosažené zvýšení torzní tuhosti zlepšuje směrovou stabilitu a reakce vozu v zatáčkách. Zároveň se myslelo na redukci váhy. BMW použilo například hliníkovou kapotu a lehké plastové nosníky předních a zadních dveří. Neodpruženou hmotnost pomáhají snižovat odlehčená kovaná kola.
Interiér a vnitřní prostor
V interiéru automobilka vyzdvihuje ergonomicky tvarovaná sedadla s mezigeneračně zvýšeným komfortem. Volitelná sportovní sestava poskytuje ještě výraznější oporu těla zejména co se bočního vedení týče. Obě sady lze mít s příplatkovým vyhříváním, elektrickým nastavením s pamětí i masážní bederní opěrkou. Větším komfortem oplývá i zadní lavice se třemi dělenými opěrkami, které lze polohovat v několika úrovních. Bohužel, elektrické verzi je odepřen podélný posun sedáku. Menší je i zavazadlový prostor. Zatímco konvenční X1 nabídne 540 až 1600 litrů, plug-in hybridní a elektrická verze se musí spokojit se 490 až 1495 litry.
Jak je v prémiovém segmentu zvykem, BMW iX1 si posádku hýčká už od základu. Samozřejmostí je dvouzónová klimatizace, dešťový senzor s automatickou aktivací světel, rozhraní Bluetooth, čtyři porty USB-C a 12V zásuvka ve středové konzole i v zavazadlovém prostoru. Připlácet se nemusí ani za digitální přístrojový štít s 10,25palcovou obrazovkou, který je vizuálně spojený s 10,7palcovým dotykovým displejem. Ten je vždy vybaven cloudovou navigací BMW Maps s plánovačem tras navrhujícím nejvhodnější zastávky pro nabíjení. Audiosystém se šesti reproduktory lze vyměnit za soustavu Harman Kardon s 12 reproduktory a zesilovačem. Pokud vůz sdílíte s více uživateli, nebo jen nechcete s sebou všude nosit fyzický klíček, můžete si jej v digitální podobě nahrát do chytrého telefonu nebo hodinek. Digitální přístup je možné dát až pěti osobám s možností omezení některých prvků, například maximální rychlosti nebo výkonu pohonu.
Motor a technika
BMW iX1 xDrive30 pohání jeden elektromotor na přední a druhý na zadní nápravě, přičemž každý z nich je spolu s příslušnou řídicí elektronikou a převodovkou umístěn v kompaktním modulu. Tyto
integrované pohonné jednotky dosahují kombinovaného výkonu 230 kW/313 k a maximálního točivého momentu 494 Nm. Poměr výkonu a hmotnosti činí 1,5 kW/kg. Výsledkem je elektrický systém pohonu všech kol s dynamickou odezvou a přesným dávkováním výkonu. BMW iX1 xDrive30 zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,7 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 180 km/h. Výsadou elektrické verze je standardně montovaný adaptivní M podvozek.
Kombinovaná nabíjecí jednotka v BMW iX1 spojuje funkce měniče napětí, nabíjecí elektroniky a rozvodu energie. Jakmile akumulátor dosáhne vyšší úrovně nabití, proces nabíjení se snaží zajistit, aby rychlost nabíjení klesala plynule, a nikoliv „stupňovitě“, jak tomu bylo v minulosti. Tím se dosáhne celkově zaoblenější nabíjecí křivky, což vede k ještě kratší době nabíjení. Stejně sofistikovaně pracuje vůz s chladicím systémem akumulátoru, což prodlužuje životnost a zkracuje nabíjecí čas. BMW iX1 využívá akumulátor s kapacitou 62,4 kWh, který lze nabíjet DC stanicí s výkonem 130 kW nebo AC stanicí s 11 kW. Při rychlém nabíjení doplníte z 10 na 80 % za 29 minut a během 10minut získáte dojezd 120 km. Při plném nabití byste měli ujet 413 až 438 kilometrů.
Jak se na prémiový segment sluší, při řízení se můžete dokonale uvolnit, jelikož auto udělá spoustu věcí za vás. K základní výbavě patří mezi nejdůležitější prvky aktivní protikolizní asistent a zadní kamera s parkovacím asistentem, který vůz i vyparkuje. Mnohem pestřejší jsou volitelné pakety. Tady můžete mít varování na blížící se vozy ze všech stran, systém bezpečného vystoupení, vyrovnání před jízdou v protisměru nebo upozornění na nutnost dát přednost v jízdě. Většina těchto systémů spolupracuje s navigací, kterou vůz využívá i pro chytrý adaptivní tempomat, udržování v pruhu a další systémy autonomní jízdy 2. úrovně.
Technické údaje BMW iX1
Nejlevnější elektrická verze – iX1 xDrive30 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Dva elektromotory, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | x |
Největší výkon (kW) | 230 |
Největší točivý moment (Nm) | 494 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4500/1845/1612 |
Rozvor (mm) | 2692 |
Zavazadlový prostor (l) | 490–1495 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2085/- |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1200/- |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 5,6 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
17,3-18,4 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 337 700 Kč (včetně DPH) |