Citroën se nejprve před dvěma lety vrátil do segmentu kompaktních hatchbacků s modelem C4, aby následně mohl oživit svou přítomnost i mezi sedany. Sympatický model může jezdit na benzín nebo elektřinu.
Recept je to jednoduchý, tak jako kdysi. Dvojitý šíp zkrátka vzal základní C4, prodloužil její zadní část, lehounce zvýšil světlou výšku podvozku a vytvořil model C4 X. Kdo se v automobilových zkratkách vyzná, asi tuší, že písmeno X není v názvu úplně samoúčelné. Znamená totiž tak trochu terénní kořeny, ovšem bez pohonu všech kol. Navíc obě auta stojí na stejné modulární platformě, což znamená mimo jiné i to, že vedle spalovacích motorů se nabízí i jako čistý elektromobil ë-C4 X.
Interiér a vnitřní prostor
Stejně jako výchozí C4 X, i její elektrická sestřička je oproti klasické C4 o celých 24 centimetrů delší. Jenomže veškerá délka šla do zadního převisu. Rozvor náprav s délkou 2670 milimetrů se nikterak nezměnil: to ale na druhou stranu znamená, že místa před koleny je relativní dostatek. V tomhle spalovací a elektrická verze nerozlišují, však je také baterka pod podlahou. Potěší sedák zadních sedadel dobře podpírající stehna cestujících a příjemně skloněné opěradlo. Elegantní svažující se střecha o něco omezuje prostor nad hlavami vzadu. Nad sedáky ale stále zbývá 910 mm, což stačí i pro cestující s výškou kolem 180 cm.
Příjemné překvapení čeká v zavazadlovém prostoru který v základním uspořádání nabízí 510 litrů – mimochodem pro elektromobil stejný jako pro spalovací verzi. Jak už jsme zmínili, C4 X je sedan. Vstupní otvor je tak relativně omezený, jakkoliv ne vyloženě malý.
Interiérové změny oproti krátké ë-C4 i běžné C4 X by se daly počítat na prstech jedné ruky. Snad pár akcentů, upravená grafika digitálních přístrojů a palubního multimediálního systému. Jeho obrazovka má v základu deset palců a také otočným ovladačem nastavitelnou hlasitost. To se u spousty konkurentů nevidí.
Infotainment by možná mohl být více intuitivní, je to ale věcí zvyku. Navigace se dá dokoupit za příplatek, naopak zrcadlení chytrého telefonu je v ceně. Digitální jsou i budíky, vždy mají úhlopříčku 5,5 palce a od třetí výbavy jej standardně doplňuje průhledový displej. Klasická tlačítka má auto i níže ve středovém panelu.
Design je čistě individuální záležitostí. Lze ho označit za povedený, elegantní, ten, kdo pamatuje první C4 Sedan mu bude rozumět. Prodloužené zadní partie jsou na zbytek auta naroubované elegantně, částečně pomáhá i černou ochranné obložení spodní části karoserie. Standardem jsou i velká osmnáctipalcová kola z lehkých slitin.
Změny elektrické verze jsou pak opět jen velmi decentní omezující se prakticky jen na několik modrých akcentů.
Motory a technika
Kromě zážehového tříválce o výkonu 74 nebo 96 kW je k dispozici i elektromotor. Elektrický pohon v útrobách Citroënu ë-C4 plně odpovídá tomu, co je známé i z dalších malých elektromobilů koncernu Stellantis. Nabízí výkon 100 kW, který pohání přední kola. S 9,5 vteřinami potřebnými ke sprintu z 0 na 100 km/h pak patří i k nejrychlejším verzím vozu včetně spalovacích motorů.
Lithiová baterie pod podlahou má využitelnou udávanou kapacitu 45 kWh a dojezd 360 kilometrů v běžném kombinovaném provozu dle metodiky WLTP. V praxi lze na jedno nabití celkem snadno překonat 300 km, deklarovaný dojezd výrobce je možný, ale za cenu velkých kompromisů.
Dobíjení je stejnosměrným proudem maximálně 100 kilowatty, z 0 na 80 procent se Citroën dostane za půl hodiny. Wallbox s 11 kilowatty prodlouží nabíjení do sta procent na pět hodin a běžná 1,8kilowattová zásuvka na mamutích 31 hodin,
Technicky zajímavým prvkem jsou tlumiče s hydraulickými dorazy, které pomáhají zvyšovat komfort jízdy a částečně se inspirovaly v legendárním hydropneumatickém odpružení. Dále ve standardu také nechybí nouzové brzdění nebo pomocník pro jízdu v pruhu. Vyšší výbavy, anebo příplatkový ceník, umí též nabídnout třeba sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat nebo nouzové brzdění s nočním režimem.
Technické údaje Citroën ë-C4 X
Nejlevnější elektrická verze – Elektromotor 136 Feel | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100 kW při 3673-10000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 300 při 3673 |
Převodovka | samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4600/1800/1525 |
Rozvor (mm) | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 510 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1659/381 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | nelze |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 150 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,5 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
18,3 |
Dojezd (km) | 360 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 040 000 Kč (včetně DPH) |