I když Cupra Born vychází z Volkswagenu ID.3, nabízí výrazné odlišení v podobě designu, sportovnějšího naladění podvozku a exkluzivního elektromotoru se 170 kW. V tomto kontextu je jen škoda, že chybí pohon všech kol.
První španělský elektromobil se představil v roce 2019 jako koncept Seat el-Born, sériový model dorazil o dva roky později pod značkou Cupra se zjednodušeným názvem Born. Technicky se jedná o dvojče Volkswagenu ID.3, s nímž Born sdílí i výrobní závod ve východoněmeckém Cvikově.
Jízdní vlastnosti podpořené sportovněji laděným podvozkem dělají na poměry elektromobilu radost z řízení. Podvozek je příjemně tuhý, ale nikoliv přehnaně tvrdý. Cupra k tomu přidává zajímavější design a za určitých okolností lepší poměr ceny a výbavy. Na českém trhu je základem Cupra 58 s cenovkou 1 259 900 Kč. Řada klientů ale možná sáhne po lépe vybavené linií e-Boost, která za příplatek 90 000 korun přidává 19palcová kola, Inteligentní parkovací asistent, navigaci, adaptivní tempomat, tepelné čerpadlo a rozšířenou paletu asistentů.
Interiér a vnitřní prostor
Zatímco zvenčí prezentuje CUPRA vlastní designovou vizi, v interiéru je příbuznost s Volkswagenem více než patrná. Znát je to na celkově minimalistickém pojetí palubní desky s pětipalcovým přístrojovým štítem a 12palcovou dotykovou obrazovkou multimediálního zařízení. Oba displeje mají „plovoucí“ design. Bohužel, sourozenecký vztah přináší značnou redukci fyzických tlačítek, přičemž ovládání klimatizace nahrazuje dotyková lišta, což ergonomicky nemusí sedět každému.
Sportovnější nádech v interiéru prezentuje akcenty v měděné barvě, hranatějšími výdechy ventilace a příjemně tvarovaným volantem s přidanými tlačítky volby jízdních režimů. Dílenské zpracování působí kvalitním dojmem a pochválit lze i použití recyklovaných materiálů například na čalounění sedadel a koberce. Příjemnou atmosféru navozuje náladové osvětlení.
Španělský temperament přitom není jen o designu. Born nabízí v základu pohodlná skořepinová sedadla s výhřevem a výškovým nastavením pro řidiče. Zadní sedadla jsou sklopná v poměru 60/40, ale pozor, výkonnější verze Born 77 je homologována jako čtyřmístná a tak mohou být dvě zadní sedadla anatomicky lépe tvarovaná. Čtyřmístné provedení ve výsledku až tolik nevadí, protože plné obsazení zažije takto malý elektromobil jen zřídka, pokud vůbec. Když jsme u praktičnosti, zmínit musíme dostatek prostorných odkládacích míst včetně bezdrátové nabíječky telefonu. Základní objem zavazadlového prostoru činí 385 litrů. Po sklopení zadních opěradel se objem zvětší na 1267 litrů.
Motory a technika
Globálně jsou na výběr tři výkonové specifikace elektromotoru, poháněná jsou vždy zadní kola. Základní verze se 110 kW je ekonomickou volbou s nižší hmotností a kratším dojezdem, má totiž akumulátor s kapacitou 55 kWh (využitelných je 45 kWh). Tu v českém ceníku ale nenajdete. Tím pádem tady Born začíná na výkonu 150 kW s 62kWh akumulátorem (využitelných 58 kWh). Vrcholný model má 170 kW a 82kWh baterii (využitelných 77 kWh). Jednotlivé verze jsou pojmenovány podle využitelné kapacity baterie, nejsilnější motor je doplněn o přívlastek „e-boost“. Sesterské ID.3 nejvýkonnější variantu v nabídce nemá a velkou baterii volitelně kombinuje se 150kW motorem.
Cupru je možné nabíjet střídavým proudem o výkonu 11 kW. Nabíjení testovaného provedení vybitého akumulátoru (58 kWh) do 100 % zabralo rovných 6 hodin. Nejvýkonnější akumulátor (77 kWh) se bude podle výrobce nabíjet 7,5 hodiny. U dobíjení z veřejných stanic dokáže Born zvládnout nabíječky s výkonem až 120 kW. Doba nabíjení z 5 na 80 % zabere 35 minut.
Komfort nabíjení zvýší funkce Plug & Charge. Díky ní proběhne autentizace vozu na nabíjecí stanici bez přičinění řidiče pomocí šifrované komunikace a poté automaticky začne nabíjecí proces. Uživatel již nemusí kvůli nabíjení používat mobilní telefon nebo kartu RFID.
CUPRA Born navázala 5hvězdičkovým hodnocením bezpečnosti na příkladné výsledky ostatních modelů v testech bezpečnosti organizace Euro NCAP. K úspěchu modelu CUPRA Born přispěla široká nabídka bezpečnostních systémů. Mezi ně patří systém autonomního nouzového brzdění, rozpoznávání dopravních značek, asistent pro částečně automatizovanou jízdu, asistent pro ovládání světlometů a přednárazový bezpečnostní asistent.
Bezpečnostní výbava navíc zahrnuje sedm airbagů včetně sériově dodávaného centrálního bočního airbagu vpředu a asistenta pro prevenci čelních kolizí s detekcí vozidel, chodců a cyklistů, asistenta pro řízení v nouzových situacích a asistenta pro průjezd křižovatkou. CUPRA Born disponuje rovněž asistentem pro jízdu v jízdním pruhu a systémem nouzového volání.
Technické údaje CUPRA Born
Nejlevnější elektrická verze – Born 58 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadních kol |
Zdvihový objem (cm3) | x |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 150 při 4900-8000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 310 při 0-4200 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4 324/1 809/1 540 |
Rozvor (mm) | 2766 |
Zavazadlový prostor (l) | 358/1267 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1838/517 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,3 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
15,3-17,3 |
Emise CO2 (g/km) | 136-154 |
CENA: | |
1 259 900 Kč (včetně DPH) |