Svalnaté auto se silným motorem a sportovním zvukem, které je radost řídit. Při pohledu do návrhů budoucích emisních norem to zní jako závan právě odcházejících časů. Nová značka CUPRA chce ale právě s takovým modelem zvaným Formentor prorazit.
Slovem CUPRA označoval SEAT své nejvýkonnější modely, tedy podobně, jako Škodovka prodává Octavii RS nebo Kodiaq RS. V roce 2018 ale Seat dostal zelenou k tomu použít toto jméno pro zcela samostatnou značku, která ovšem bude sdílet koncernovou techniku. Nejprve byly na trh uvedeny modely, které v podstatě pokračovaly v původním označování nejsilnějších modelů Seatu slovem CUPRA, jen se toto jméno nedávalo na konec, ale na začátek – takže vznikla třeba CUPRA Ateca místo dřívějšího Seatu Ateca CUPRA.
Jestli čekáte jen nějaký vylepšený Seat, tak vás rychle vyvede z omylu. Tohle je lepší než čekáte.
Začíná to už designem, který řada lidí přirovnává dokonce k Lamborghini Urus. Formentor je prvním modelem značky, jehož karoserie není z velké části shodná s nějakým Seatem, ale jde o designově zcela svébytný crossover. Svalnatá karoserie je pohledná ze všech stran a designéři zkrátka odvedli dobrou práci. Autu to sluší zejména zezadu, kde čtyři koncovky výfuku slibují pořádnou dávku adrenalinu.
Interiér a vnitřní prostor
Jakmile řidič odemkne vozidlo, CUPRA Formentor pozdraví řidiče a jeho spolucestující promítáním loga CUPRA na vozovku. Cestující zapadnou do sportovních skvěle tvarovaných sedadel s integrovanými opěrkami hlav. Startuje se tlačítkem na volantu, druhým podobným tlačítkem snadno přepínáte mezi jízdními režimy, aniž byste dali ruce z volantu.
Vysokovýkonný crossover ve stylu kupé kombinuje tradiční a digitální prvky. Hmatové vjemy a citlivá zpětná vazba ve volantu je doplněna moderností individuálně nastavitelného digitálního panelu přístrojů Digital Cockpit. K dispozici je také sportovní režim zobrazování, vyvinutý speciálně pro modely CUPRA. Řidič tak má ještě lepší přehled o rychlosti jízdy a otáčkách motoru.
Dominantou interiéru je 12“ dotykový displej informačního a zábavního systému, který poskytuje cestujícím téměř nekonečné množství funkcí včetně oblasti konektivity a zároveň snižuje počet ovládacích tlačítek. Jednoduchosti a elegance interiéru bylo dosaženo z části také využitím technologie „shift-by-wire“ u převodovky DSG.
Z hlediska praktičnosti může být formentor překvapivě i autem pro všední den – na zadních sedadlech se posadí i dvě 190centimetrové osoby, v kufru je prostor pro 420 litrů zavazadel.
Motory a technologie
V oblasti pohonných jednotek čerpá formentor plně z koncernové zásobárny a nabídne variantu pro lidi, kteří jen chtějí udělat dojem, i pro opravdové fanoušky řízení. Celkem jsou na výběr tři různé druhy pohonu: zážehové motory TSI, vznětové jednotky TDI a externě nabíjitelné hybridní pohony. Celkem sedm různých variant pokryje rozsah výkonů od 150 k do 310 k.
Mezi méně výkonné varianty modelové řady patří CUPRA Formentor 2.0 TDI 150 k (110 kW) na naftu a CUPRA Formentor 1.5 TSI 150 k (110 kW) na benzin. V obou případech mají zákazníci na výběr mezi mechanickou převodovkou a automatickou převodovkou DSG. O stupeň výš stojí CUPRA Formentor 2.0 TSI 190 k (140 kW) DSG 4Drive a hybridní CUPRA Formentor e-HYBRID 1.4 TSI 204 k (150 kW), rovněž s převodovkou DSG.
Ještě výkonnější verze nesou přídomek VZ. Nejdostupnější z nich je CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI 245 k (180 kW) DSG s pohonem předních kol. Stejný výkon nabízí i externě nabíjitelný hybridní pohon modelu CUPRA Formentor VZ e-HYBRID 1.4 TSI 245 k (180 kW) DSG s pohonem předních kol. Modelovou řadu obohacuje dále CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI 310 k (228 kW) DSG 4Drive.
Posledně jmenovaný agregát v podstatě nemá až na spotřebu slabé místo. V kombinaci s automatem DSG, pohonem všech kol a mezinápravovou spojkou umožňuje nejen zrychlení z 0 na 100 za 4,9 sekundy, ale také skvělou ovladatelnost. Na sešlápnutí plynu reaguje v širokém spektru otáček, ve sportovním režimu k tomu přidá i hutný zvuk, který zní mnohem lépe než třeba v Octavii RS. Výborně fungují i příplatkové brzdy Brembo, které nevadnou ani po intenzivním používání. Komu by to nestačilo, nedávno přibyl do nabídky i model VZ5, který má pod kapotou pětiválec 2.5 TSI s výkonem 390 k a točivým momentem 480 N.m.
Pochvalu zaslouží i excelentně naladěný podvozek. Zrychlení a reakce auta na plyn vám zvedne tep poprvé, ale podruhé vám ho auto vyžene vzhůru při průjezdu utaženou zatáčkou, jejíhož tvaru se sveřepě drží a nepustí. Na uzavřené zasněžené trati musí být s formentorem ještě větší zábava. Zkrátka lépe už motor, podvozek, převodovku a brzdy snad ani nešlo sladit. V normálním režimu ale nejsou tyto schopnosti na úkor komfortu pro běžnou jízdu třeba s rodinou na chalupu.
Technické údaje Cupra Formentor
Nejlevnější zážehová verze | Nejlevnější vznětová verze | |
1.5 TSI | 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Řadový čtyřválcový zážehový motor | Řadový čtyřválcový vznětový motor |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 / 5000-6000 | 110 / 3250-4200 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 250 / 1500-3500 | 340 / 1600-3000 |
Převodovka | manuální 6stupňová | manuální 6stupňová |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4450 / 1839 / 1511 | 4450 / 1839 / 1511 |
Rozvor (mm) | 2680 | 2680 |
Zavazadlový prostor (l) | 420 | 420 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní hmotnost (kg) | 1437 | 1513 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1700/710 | 1800/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 204 | 205 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,9 | 9,3 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
6,3/4,9/5,4 | 5,2 /3,7/ 4,3 |
Emise CO2 (g/km) | 123 | 137 |
CENA: | ||
784 900 Kč (včetně DPH) | 859 900 Kč (včetně DPH) |