Základem nabídky osobních vozů Fiat jsou modely 500 a Panda. Každého z nich se ročně v Evropě prodá kolem 180 000 kusů. Pětistovka byla poprvé představena před 63 lety a popularitu si udržuje stále. Je to doslova ikonické auto.
V loňském roce byla představena nová generace. Vzhledově se moc povedla. Pořád je to malé roztomilé autíčko, velmi efektní je řešení předních světlometů, které připomíná oči, které mrkají na kolemjdoucí. Karoserie zůstává třídveřová, a buď uzavřená nebo jako polokabriolet se stahovací plátěnou střechou. Kliky dveří jsou zcela zapuštěné a disponují elektrickým odemykáním.
Interiér a vnitřní prostor
Radikální proměnou prošel interiér, kterému dominuje velký 10palcový centrální dotykový displej. Kabina je prostornější než dřív, protože vůz narostl o 6 centimetrů do délky i do šířky, rozvor je delší o 2 cm.
Interiér elektrické 500 je zcela nový a velmi elegantní s jasnými odkazy na první generaci. Stylistické centrum rozdělilo vnitřní prostor velmi efektivním způsobem, díky čemuž se vyznačuje formální jednoduchostí, estetičností a vizuální čistotou. Příkladem může být širší a štíhlá palubní deska a také modulární řešení odkládacích prostor mezi předními sedadly, v místě dřívější konzole s řadicí pákou, což výrazně zlepšilo vnímaný komfort. Interiér nabízí více prostoru v oblasti ramen i nohou a jeho zcela plochá podlaha ukrývá lithiové baterie, což znamená, že nijak neomezují kapacitu zavazadlového prostoru, který má maximální velikost až 550 litrů.
Fiat 500 nabízí bezproblémovou integraci chytrého telefonu a nabízí dotykovou obrazovku s vysokým rozlišením o rozměru 10,25“ v horizontálním uspořádání, která dokonale zapadá do palubní desky a sleduje její design. Třetí generace 500 se stala prvním vozem skupiny FCA vybaveným novým infotelematickým systémem UConnect 5. FCA ji vyvinula s cílem poskytnout zákazníkům zcela nový zážitek. Využívá snadný, intuitivní a přizpůsobitelný operační systém Android Automotive. Pro konfiguraci zobrazování funkcí a aplikací může řidič použít přehledné widgety.
Motory a technologie
Nejaktuálnější generace Fiatu 500 je pouze elektrická. Elektromotor disponuje výkonem 87 kW, poskytuje nejvyšší rychlost 150 km/h (omezena) a zrychlení z 0 na 100 km/h mu zabere pouze 9 sekund, sprint na 50 km/h pak zvládne za 3,1 sekundy.
Dojezd a čas dobíjení představují z pohledu zákazníků dva klíčové problémy. Lithium-iontové baterie s kapacitou 42 kWh poskytují nové 500 dojezd v cyklu WLTP až 320 km. Pro optimalizaci času dobíjení je nová 500 vybavena rychlonabíječkou o výkonu 85 kW, která je uzpůsobena pro extrémně rychlé dobití baterie. Vytvoření dostatečné rezervy energie na 50 km zabere pouhých 5 minut, což je více než průměrný denní nájezd. Rychlonabíječka dokáže baterii nabít na 85 % za pouhých 35 minut. Zásuvka Combo 2 umístěná na pravém zadním bočním panelu vozidla umožňuje připojení k rychlé dobíjecí stanici, pro nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem.
Nová 500 nabízí tři jízdní režimy: Normal, Range a Sherpa, které lze volit na základě vašeho jízdního stylu. Režim Sherpa optimalizuje všechny dostupné zdroje, aby zajistil, že se dostanete do cíle. Režim Sherpa spravuje několik komponent s cílem snížit spotřebu energie na minimum, přesně tak, abyste mohli pohodlně dosáhnout svého cíle zadaného v navigaci, případně nejbližší dobíjecí stanice. Stejně jako himalájský šerpa, který má na starosti celou expedici a vede ji k cíli, i tento režim se stará o různé parametry: maximální rychlost (omezena na 80 km/h), odezvu plynového pedálu za účelem snížení spotřeby energie a deaktivaci klimatizace a vyhřívání sedadel (řidič má ovšem možnost je kdykoliv zapnout). Režim Normal je nejblíže typické jízdě se spalovacím motorem, zatímco režim Range aktivuje funkci „one pedal-drive“. Volbou tohoto režimu můžete svou novou 500 řídit pouze s pomocí plynového pedálu.
Fiat 500 je prvním vozem svého segmentu nabízejícím autonomní řízení úrovně 2, což v městské mobilitě přináší řadu výhod. Přední kamera sleduje prostor kolem vozidla, v příčném i podélném směru, inteligentní adaptivní tempomat (iACC) brzdí nebo zrychluje podle přítomnosti překážek, jakými jsou vozidla, cyklisti či chodci a systém udržování v jízdním pruhu udržuje při jasně čitelném značení na vozovce vozidlo v daném jízdním pruhu.
Inteligentní rychlostní asistent čte rychlostní omezení dané dopravními značkami a doporučuje řidiči jejich akceptování, zatímco monitoring mrtvého úhlu pro městský provoz pomocí ultrazvukových snímačů sleduje mrtvé úhly a varuje řidiče před nebezpečím prostřednictvím ikony na vnějším zpětném zrcátku. Je zde také asistent pozornosti řidiče, který řidiče upozorní a doporučí mu zastavení a odpočinek, jakmile odhalí pokles pozornosti. 360stupňové senzory poskytují řidiči naprostou kontrolu okolí vozidla a zabraňují tak kolizi při parkování nebo složitějším manévrování.
Technické údaje Fiat 500 e
Nejlevnější verze | |
ACTION | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor s permanentním magnetem |
Kapacita akumulátorů (kWh) | 23,8 |
Největší výkon (kW) | 70 |
Největší točivý moment (Nm) | 220 |
Převodovka | Převodovka s reduktorem otáček s jedním převodovým poměrem |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 3632 / 1900 / 1527 |
Rozvor (mm) | 2322 |
Zavazadlový prostor (l) | 550 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní hmotnost (kg) | výrobce neuvádí |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 135 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,5 |
Spotřeba paliva (kWh/100km) | 13 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
629 900 Kč (včetně DPH) |