Ještě před pár lety byly kombíky nedílnou součástí nabídky Fordu, v roce 2023 se ale jedná o ohrožený druh. Kategorie SUV je více v kurzu, na což doplatilo mondeo a do dvou let se má opona zatáhnout i nad Focusem Kombi.
Ford Focus prošel před více než rokem omlazovací kůrou, která ho technicky i vizuálně přiblížila novějším fordům. A stejně jako dříve, i nyní platí, že focus patří k nejpovedenějším automobilům nižší střední třídy ať už z pohledu jízdních vlastností, tak i obestavěním interiéru, tedy prostorností.
Interiér a vnitřní prostor
Čtvrtá generace Fordu Focus měla premiéru na jaře roku 2018, přičemž se jí povedlo odlehčit, zároveň ale také prodloužit a designově zatraktivnit. Jak se u kompaktního modelu stalo zvykem, pětidveřový hatchback doplnilo praktičtější kombi, na vybraných trzích především mimo Evropu pak Focus dostal rovněž karoserii sedan. Modernizace přišla po více než třech letech, na podzim 2021. Modrý ovál tehdy upravil vnější tvary – především masku chladiče a celou přední část – tak, aby lépe odpovídaly ostatním modelům v nabídce značky.
Ještě více změn se odehrálo v interiéru. Už na začátku své kariéry dala čtvrtá generace zapomenout na někdejší doby Fordů s obrovským množstvím tlačítek, nicméně s modernizací přišla jejich další redukce. Hlavním bodem interiéru se definitivně stala centrální volně stojící obrazovka multimediálního systému SYNC 4 s hlasovým ovládáním nebo cloudovou navigací. Displej má úhlopříčku 13,2 palce: v Česku je tato velikost nabízená už od nejnižší výbavy, a to rovnou včetně zmíněné navigace nebo rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Od druhého výbavového stupně pak má Focus také digitální budíky s úhlopříčkou 12,3 palce.
Platí, že jak hatchback, tak i kombi mají shodně dlouhý rozvor náprav: 2700 mm. To je mezi kompaktními kombíky mírně nadprůměrná hodnota. Je to více než například u Octavie Combi nebo korejských sourozenců Hyundai i30 Kombi a Kie Ceed SW. Na druhou stranu dvojice od Stellantisu – Opel Astra Sports Tourer a Peugeot 308 SW – mají mezi nápravami ještě o pár milimetrů více. I tak je ale vzadu ve Focusu místa podélně dostatek. Zavazadlový prostor je se základními 635 litry více než konkurenceschopný. Papírově má jen o pět litrů méně než Octavia Combi, překonává pak třeba zmíněnou Astru, Golf Variant i jihokorejské duo.
Pohonné ústrojí a technologie
Motorová paleta je poměrně pestrá, ačkoliv v ní nenajdete žádný plug-in hybrid, ani plně elektrickou verzi jako třeba u dvojice Stellantisu. Vrcholem elektrifikace je mildhybridní litrový zážehový tříválec s přeplňováním a označením EcoBoost. Nabízí se ve verzi s 92 nebo 114 kilowatty, přičemž v obou případech si může zákazník vybrat ze šestistupňové ručně řazené převodovky nebo sedmistupňové dvouspojkové samočinné převodovky. Slabší verze tříválcového motoru se s ručním řazením nabízí i bez elektrické asistence, v takovém případě ale mírně stoupnou spotřeba i emise.
Zážehovým vrcholem nabídky je sportovní verze ST, která neminula ani praktickou karoserii. V takovou chvíli je pod kapotou zážehový přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost s výkonem 206 kilowattů a výběrem mezi ručním řazením nebo sedmistupňovou samočinnou převodovkou. Úsporněji zaměřené zákazníky by mohla zaujmout vznětová patnáctistovka EcoBlue s výkonem 85 kilowattů, která je výhradně spojená s osmistupňovou samočinnou převodovkou.
Hlavní technologickou novinkou nedávného faceliftu byl již zmíněný nový multimediální systém, který v kabině dále ubral fyzických ovládacích tlačítek. Nicméně Focus Combi rozhodně nezapomíná ani na bezpečnostní asistenční systémy: v základní výbavě má nouzové brzdění s detekcí chodců i cyklistů a pomocníka pro jízdu v pruhu. Mezi příplatky je pak paket s adaptivním tempomatem, sledováním mrtvého úhlu anebo maticovými diodovými světlomety s automatickým vykrýváním protijedoucích vozidel. Pro dobrodružněji naladěné zákazníky pak má Ford připravenou verzi Active s plastovým ochranným obložením podběhů a spodní části nárazníků.
Technické údaje Ford Focus Kombi
Nejlevnější zážehová verze –1.0 EcoBoost | Nejlevnější vznětová verze – 1.5 EcoBlue |
|
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec | Řadový vznětový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 1499 |
Největší výkon (kW/ot.) | 92 při 6000 | 85 při 4000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 170 při 1400-4500 | 250 při 2000-2500 |
Převodovka | šestistupňová manuální | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4672/1825/1497 | 4672/1825/1497 |
Rozvor (mm) | 2700 | 2700 |
Zavazadlový prostor (l) | 635/1653 | 635/1653 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní hmotnost (kg) | 1255 | 1340 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1100/665 | 1400/705 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 200 | 190 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,6 | 11,8 |
Spotřeba paliva(město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) | 5,4 | 4,9-5,0 |
Emise CO2 (g/km) | 121-123 | 128-132 |
CENA: |
||
681 900 Kč (včetně DPH) | 802 900 Kč (včetně DPH) |