Ranger je pro automobilku klíčový model a není divu, že příchod nové generace potřebuje náležitou pozornost. Jako první se totiž představila nejvýkonnější verze Raptor s benzinovým vidlicovým šestiválcem. Nyní jej doplnila i dvoulitrová nafta.
Ford Ranger se roku 2022 rozloučil se vší parádou v rámci představení čtyř speciálních edic původního pick-upu. Následně veřejnosti ukázal novou generaci a to rovnou v nejvýkonnější verzi Raptor vyvíjené v Austrálii. Divize Ford Performance má obecně napilno. Před Rangerem se totiž do predátorské rodiny zařadily modely F-150 a Bronco.
Sice jde o třetí model, ale cíl je stále stejný. Raptor má poskytnout nebývalou dynamiku spojenou s rychlou jízdou v terénu, například pouští nebo rozlehlými loukami. Stejně tak se automobilka soustředila i na pravý opak, tedy pomalé překonávání kamenitého terénu.
Raptora sice poznáte na míle už podle zvuku, ale na parkovišti jej prozradí široké lemy blatníků doplněné výraznými písmeny FORD na kontrastní masce chladiče. Přední světlomety jsou vybaveny nejlepší technologií Matrix LED s prediktivním přisvěcováním do zatáček, přizpůsobením sklonu a technologií zabraňující oslňování protijedoucích vozidel. Vůz stojí na 17palcových kolech obutých do univerzálních pneumatik vyvinutých speciálně pro raptora. Z funkčních detailů lze zmínit ventilační otvory, hliníkové nášlapy, stupínek v zadním nárazníku a tažné zařízení.
Interiér a vnitřní prostor
Interiér je kombinací závodního ducha Ford Performance a luxusu. Přední i zadní sedačky nabízejí lepší boční vedení. Designově je zvýrazňují červené prvky, které najdeme také na palubní desce a dveřích. Celkově útulný dojem dotváří náladové osvětlení. Sportovní volant je potažen prémiovou kůží a doplňují jej magneziová pádla převodovky.
Posádku rozmazluje nejnovější verze multimediálního zařízení SYNC 4A tvořeného středovou dotykovou obrazovkou s úhlopříčkou 12,1 palce a 12,4 palce s velkým digitálním štítem. Komunikace s chytrými telefony pomocí rozhranní Apple CarPlay i Android Auto je ve standardní výbavě. Hudební zážitek zajistí audiosoustava B&O s 10 reproduktory.
Motory a technika
Hlavním tvůrcem zábavy je pochopitelně motor. Původní vznětový biturbo čtyřválec objemu 2,0 litru nahradil zážehový třílitr EcoBoost V6 s výkonem 212 kW a 491 Nm točivého momentu. Není bez zajímavosti, že tento motor je na mimoevropských trzích nabízen s výkonem téměř 300 kW. Přiškrcení motoru je tedy daní za přísné evropské limity.
Plnotučnou V6 ladili přímo ve Ford Performance. Její blok tvoří vermikulární litina, která je ve srovnání s běžným složením o 75 % pevnější. Bleskové reakce na plynový pedál zajišťuje funkce „anti-lag“ vypůjčená z modelů Focus ST nebo GT. Systém udrží turbodmychadla roztočená ještě tři sekundy po uvolnění plynového pedálu, takže návrat do otáček na výjezdu ze zatáček nic nezpomaluje. Zajímavostí je, že pro každý z deseti rychlostních stupňů automatické převodovky má systém trochu jiné naladění. Alternativou je vznětový dvoulitrový čtyřválec EcoBlue Bi-Turbo e-4WD s výkonem 154 kW a ohromným točivým momentem 500 Nm.
Aby raptor zněl jako řádný dravec, má aktivní výfukové potrubí náležitý projev podle nastaveného režimu od tichého, pro diskrétní návraty domů, až po Baja, který automobilka doporučuje používat mimo veřejné komunikace.
Druhým stavebním prvkem je zesílená konstrukce a skvěle vyladěný podvozek. Ve srovnání s běžným rangerem má raptor specifické výztuhy a úchyty na karoserii v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Nové uchycení mají také progresivní tlumiče Fox Live Valve s průměrem 63 mm. Díky technologii vnitřního obtoku regulují tlumící i roztažnou charakteristiku s rozdílným účinkem napříč celou dráhou zdvihu. Nejsilnější účinek mají tlumiče 25 % před dorazem, aby se předešlo tvrdým dosedům. Při akceleraci se tlumiče přitvrdí mnohem dříve, aby nedošlo k poklesu zádi. Výrobce do olejové náplně přidal teflonové částice, čímž snížil tření o 50 %. Přestože sadu dodává Fox, Ford se postaral o finální naladění. Charakteristiku tlumení si může řidič přizpůsobit v rámci několika režimů. Prodloužený zdvih a odolnost podporují specificky navržená hliníková ramena.
Automobilka počítá s občasným dosažením limitů, proto raptora vybavila dvojnásobně zesíleným spodním krytem o síle 2,3 mm z vysokopevnostní ocele. Ochranu nese nejen motor, ale také skříň rozvodovky, segment řízení, chladič, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál. V případě uvíznutí jsou tažná oka vpředu a vzadu uzpůsobena pro použití elastických popruhů.
Ranger Raptor je poprvé vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Ideální nastavení vozu zajišťuje trojice silničních režimů (Normal, Sport a Kluzký povrch) a čtveřice módů do terénu (Kameny, Písek, Bláto a Baja)
Zvládnout všechny situace od hladkého asfaltu až po hluboké bláto pomůže řidiči sedm přepínatelných jízdních režimů včetně módu Baja, který nastaví elektronické systémy vozu pro sportovní jízdu v terénu. Při zdolávání pomalých přejezdů je raptor vybaven „terénním tempomatem“ do rychlosti 32 km/h.
Technické údaje Ford Ranger
Nejlevnější zážehová verze – 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 EcoBlue Bi-Turbo e-4WD | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný šestiválec, pohon všech kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2956 | 1996 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 215 při 5500 | 154 při 3750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 491 při 2300 | 500 při 1750 |
Převodovka | Desetistupňová, samočinná | Desetistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5381/2028/1922 | 5381/2028/1922 |
Rozvor (mm) | 3270 | 3270 |
Zavazadlový prostor (l) | – | – |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2478/652 | 2527/623 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2500/750 | 2500/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 180 | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,9 | 10,5 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) | 13,8 | 10,5 |
Emise CO2 (g/km) | 315 | 287 |
CENA: | ||
1 593 0000 Kč (bez DPH) | 1 518 000 Kč (bez DPH) |