Provedením XCeed Kia na podzim minulého roku uzavřela nabídku třetí generace svého kompaktního modelu Ceed. XCeed je auto na pomezí pseudoterénních variant typu Scout anebo Active a klasického SUV. Na jednu stranu totiž nemá pohon všech kol a technicky se od klasického Ceedu s karoserií hatchback příliš neliší, na stranu druhou nabízí svébytný design nebo vyšší světlou výšku.
Interiér a vnitřní prostor
Ačkoliv technika nebo rozvor náprav s délkou 2650 mm jen těžko zamaskují fakt, že XCeed vychází z klasického Ceedu, designově by příbuznost obou modelů hádal na první pohled asi málokdo. Terénní verze dostala novou dynamičtější přední část i zcela jinak a opět dynamičtěji tvarované zadní partie. Poměrně výrazným rozpoznávacím prvkem je rychleji svažující se linie střechy, která dává vzpomenout na stylový shooting brake ProCeed. Oproti klasickému hatchbacku se zvedla i světlost – ve verzi s 18palcovými koly až na 184 mm. To je hodnota, za kterou by se nemusela stydět ani skutečná SUV.
V kabině je příbuznost patrná přece jen více, někde se společné geny projevit musí. Přesto se nedá říct, že by palubní deska XCeedu byla designově či ergonomicky nepovedená. Naopak například šedé plasty se daří celkem úspěšně rozbíjet žlutými detaily, které ale nabízejí jen některé výše položené výbavové verze. Stejně jako klasický Ceed, i XCeed nabízí tři varianty multimediálního systému. Základem je rádio s pětipalcovou obrazovkou, která ale není dotykové. Hned ve druhé výbavě však už je osmipalcová dotyková obrazovka, kterou od třetího stupně nahrazuje standardní 10,25palcová navigace. Výše položené verze mohou vše doplnit také 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem, který do nabídky Ceedu přinesla právě tato karosářská verze.
Jak už bylo napsáno, rozvor náprav 2650 mm je sdílený napříč celou nabídkou Ceedu a ani XCeed s tím nic moc udělat nedokáže. Dlouhý je však 4395 mm, což je o 85 mm více než v případě klasického Ceedu. XCeed má také o 43 mm výše posazenou linii střechy, což pomáhá prostoru nad hlavami cestujících vzadu. Ani před koleny přitom místo nechybí. Klasický hatchback pak XCeed výrazně překonává zavazadlovým prostorem s objemem 426 litrů v základu anebo 1378 litrů po sklopení sedadel.
Motory a technologie
Technikou Kia XCeed příliš nepřekvapí. V základu vozí litrový přeplňovaný tříválec s 88 kW a ručně řazenou převodovkou. Výše je posazená čtrnáctistovka T-GDI přeplňovaná turbodmychadlem, která nabízí 103 kW a má za příplatek tak samočinné řazení se dvěma spojkami. Totéž platí i o vrcholné motorizaci 1.6 T-GDI s výkonem 150 kW, kterou si XCeed vypůjčil o Ceedu anebo ProCeedu GT.
Zároveň se auto nevyhnulo moderní elektrifikaci. Například turbodiesel 1.6 CRDi o výkonu 85 nebo 100 kW se nabízí výhradně jako mild hybrid – to znamená, že sice nemůže jezdit na elektřinu, přesto mu elektřina pomáhá například při rozjezdech. Kromě inteligentní šestistupňové manuální převodovky má tento XCeed v silnější verzi volitelně opět také samočinné řazení se dvěma spojkami.
Novinkou posledních měsíců je potom plug-in hybrid – tedy hybridní verze, jejíž baterii je možné dobíjet také přímo ze zásuvky. S elektromotorem spolupracuje benzinový čtyřválec 1.6 GDI a šestistupňová samočinná dvouspojková převodovka. Celkový výkon vozu je 104 kW, akumulátor s kapacitou 8,9 kWh umožňuje podle dat automobilky ujet 58 km jen na elektřinu. Kombinovaná spotřeba vozu je na papíře 1,2 l/100 km, nevýhodou ale zůstává bezmála milionová cenovka.
Technologicky mají všechny XCeedy už v základu nouzové brzdění s detekcí chodců, asistent pro jízdu v pruzích a sledování únavy řidiče. Mezi příplatky nebo v nejvyšší výbavě pak nechybí adaptivní tempomat, nouzové brzdění s detekcí cyklistů nebo sledování mrtvých úhlů.
Technické údaje Kia XCeed |
Nejlevnější zážehová verze – 1.0 T-GDI GPF Comfort | Nejlevnější vznětová verze – 1.6 CRDi SCR MHEV iMT Comfort | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 998 | 1598 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 88 při 6000 | 85 při 4000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 172 při 1500 – 4000 | 280 při 1500 – 3000 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: |
||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4395/1826/1483 | 4395/1826/1483 |
Rozvor (mm) | 2650 | 2650 |
Zavazadlový prostor (l) | 426/1378 | 426/1378 |
HMOTNOSTI: |
||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1383/437 | 1472/448 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1200/600 | 1500/650 |
VÝKONY: |
||
Největší rychlost (km/h) | 186 | 190 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,3 | 11,4 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
6,5-6,8/4,8-5,0/5,4-5,7 | 4,2-4,4/3,7-3,9/3,9-4,1 |
Emise CO2 (g/km) | 124-130 | 101-106 |
CENA: |
||
484 980 Kč (včetně DPH) | 554 980 Kč (včetně DPH) |
Fotogalerie