Mercedes EQS je novou vlajkovou lodí a technologickou výkladní skříní značky. Velký luxusní liftback je k dispozici jak s jedním elektromotorem a zadním pohonem, tak se dvěma motory a pohonem všech kol 4Matic.
Luxusních elektrických limuzín v poslední době na trhu povážlivě přibylo. Porsche Taycan, BMW i7 a dokonce i Rolls-Royce už nabízí elektrický Specte. Pozadu samozřejmě nezůstává ani Mercedes-Benz, jehož elektrická odnož EQ přišla s ekvivalentem třídy S do zásuvky už před dvěma lety. Model EQS je nadále absolutním vrcholem nabídky trojcípé hvězdy, však také stojí minimálně přes tři miliony korun.
Interiér a vnitřní prostor
Interiér, to je absolutní výkladní skříň značky. Především tehdy, pokud je elektrická limuzína vybavena takzvanou hyperobrazovkou. V levnějších verzích jde o příplatkovou položku za 216 tisíc korun, vyšší verze jej mají v základu. Není to levná záležitost, ale tři navzájem propojené obrazovky, tvořící vlastně jeden velký displej, vypadají futuristicky. MBUX Hyperscreen, jak zní oficiální název sdruženého displeje, zahrnuje virtuální budíky, multimediální systém a také obrazovku z OLED před spolujezdcem. I klasické EQS má digitální budíky a velkou obrazovku uprostřed orientovanou vertikálně, jen to zkrátka nevypadá tak efektně.
Doménou Mercedesu je dílenské zpracování a vysoce kvalitní materiály. Zapomeňte na povrzávání u Tesly, trojcípá hvězda je o úroveň výše. Vlastní obrazovky mohou mít i cestující vzadu, Němci nabízejí i možnost chytat v autě televizní signál. K tomu si vzadu připočtěte třeba pohodlné polštáře a dostanete něco jako soukromé kino. BMW i7 s obrovskou sklopnou obrazovkou to není, ale i tak je EQS zatraceně blízko.
Mercedes je navíc skutečně obrovské auto. Rozvor natažený na 3210 milimetrů slibuje spoustu místa před koleny, čemuž EQS beze zbytku dostává. Problém mohou mít vyšší cestující nad hlavou, střecha se svažuje možná až příliš rychle, je to daň za absolutně špičkovou aerodynamiku. Však je EQS tvarově velmi blízko profilu křídla. Třída S má nad hlavou o něco více místa. Zavazadlový prostor má základní objem 610 litrů, po sklopení sedadel získáte prostor o objemu 1770 litrů. Pomineme-li absenci frunku, tedy menšího zavazadlového prostoru vpředu, jako má třeba Tesla Model S nebo Audi e-tron GT, je EQS prakticky dokonalým rodinným společníkem.
Motor a technika
EQS nemá jen obrovskou sdruženou obrazovku, ale byl to také první elektrický Mercedes, postavený na zvláštní platformě určené jen pro auta do zásuvky. Ta se postupně rozšířila i na další modely, nad řadou konkurentů pak elektrické mercedesy vynikají širokou nabídkou verzí. Limuzína jich má celkem pět, jednu navíc s puncem divize AMG. Základem je model 450+, což je „zadokolka“ s výkonem 265 kilowattů a rovněž s nejdelším dojezdem: z využitelné kapacity 108,4 kWh dokáže papírově vyždímat dle metodiky WLTP až 721 kilometrů. Na našem testovacím okruhu jsme ale v rámci kombinovaného provozu při teplotě 9 °C a se zapnutým topením ujeli 508 km. Při úsporném jízdním stylu je pak možné lehce pokořit hranici 600 km, což je mezi elektromobily nevídané.
Dále jsou v nabídce už jen čtyřkolky, tedy modely se dvěma elektromotory. Dodejme, že akumulátor s využitelnou kapacitou 108,4 kWh je k dispozici u všech variant. Model 450 4Matic má 265 kilowattů a ujede 686 kilometrů. Model 500 4Matic disponuje 330 kilowatty a dojezdem taktéž 686 kilometrů, 400kilowattová verze 580 4Matic ujede jen o kousíček méně. Vrcholem je AMG EQS 53 4Matic+ s výkonem 484 kilowattů a dojezdem 562 kilometrů, která zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,8 vteřiny. Všechny verze je možné nabíjet výkonem až 200 kilowattů, na nabíječce tak teoreticky strávíte jen několik desítek minut.
Jaké technologie EQS nabízí, jsme již tak trochu naznačili výše. Už základní zadokolka je jimi doslova nabitá, nechybí adaptivní tempomat, nouzové brzdění, pomocník pro jízdu v pruhu nebo aktivní asistent řízení. K tomu má auto třeba airbagy v zadních bezpečnostních pásech, průhledový displej nebo možnost malého příplatku za palubní kameru. Toto je technologické auto se vším všudy (a také více než třímilionovou cenovkou).
Technické údaje Mercedes-Benz EQS
Nejlevnější elektrická verze – Mercedes-Benz EQS 450+ | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentními magnety, pohon zadních kol |
Zdvihový objem (cm3) | x |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 265 kW při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 568 při 0 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5216/1926/1512 |
Rozvor (mm) | 3210 |
Zavazadlový prostor (l) | 620/1700 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2440/430 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 750/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 210 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6,1 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
17,3 |
Dojezd (km) | 721 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
3 213 760 Kč (včetně DPH) |