Ještě před pár lety čítala nabídka SUV značky Mercedes-Benz dva, maximálně tři modely. S rostoucí poptávkou po vozech tohoto segmentu ale i trojcípá hvězda začala vyplňovat jednotlivé mezery ve své nabídce. Všechno došlo až k modelu GLB, který vychází z platformy pro kompaktní vozy, zároveň ale nabízí prostornost srovnatelnou s o třídu většími modely a má až tři řady sedadel.
Interiér a vnitřní prostor
4634 mm na délku, z toho 2829 mm mezi nápravami. Ne, GLB skutečně není vůbec malým vozem, přestože v hierarchii značky stojí jen těsně nad nejmenší třídou A a využívá nataženou verzi její platformy. To znamená dále mimo jiné příbuznost i s MPV třídy B, SUV GLA nebo rodinou CLA. Ovšem velikostně spíše než kompakty atakuje GLB středně velká SUV jako Škoda Kodiaq nebo sourozenecký Mercedes-Benz GLC. Po všech stránkách tedy téměř dokonalá výplň dnešních stále menších skulin na trhu.
Vnější rozměry ale nejsou jen samoúčelné, protože Mercedes se jich snaží využít na maximum. Tak trochu ze světa MPV nebo kombi, chtělo by se říct. Totéž možná leckoho napadne i při pohledu na tvar karoserie, robustní detaily ale jasně určují, kam GLB spadá. Uvnitř vozu je tedy i kvůli nataženému rozvoru dostatek místa před koleny ve druhé řadě. Navíc je možné za 23 141 korun objednat dvě sedadla do řady třetí, to třeba GLC neumí. Kufr v pětimístném uspořádání pojme 570 litrů, po sklopení zadních sedadel 1805 litrů. I tady GLB rozhodně na konkurenci neztrácí.
Kde se příbuznost s třídou A projevuje výrazněji, to je tvarování palubní desky. GLB jako kdyby kompaktnímu hatchbacku či sedanu z oka vypadlo. Na první pohled se změnily jen detaily, třeba robustnější provedení palubní desky před spolujezdcem. Základem ale zůstávají dvě spojené obrazovky zastupující budíky a multimediální systém. První je ovšem digitální jen za příplatek, jinak 10,25palcovou obrazovku nahrazují klasické analogové budíky. Naopak displej multimediálního systému MBUX mají všechna provedení v ceně. K dispozici je i navigace. Na rozdíl od některých konkurentů si GLB zachovalo také několik fyzických tlačítek třeba pro ovládání klimatizace.
Motory a technologie
Motorová paleta GLB je široká a obsahuje jak benzinové, tak naftové motory. Jakkoliv se jednotky odlišují objemem, všechny mají čtveřici válců a přeplňování turbodmychadlem, pojí se také výhradně s dvouspojkovým samočinným řazením. Základní zážehový agregát má objem 1,3 litru a dodává se ve verzích 180 s výkonem 100 kW nebo 200 s výkonem 120 kW. Třináctistovka má jako jediná samočinné řazení se sedmi stupni, ostatní motorizace nabízí stupňů osm. To se tak týká i zážehového dvoulitru ve verzi 250 s výkonem 165 kW, který se na přání dodává i s pohonem všech kol 4Matic.
Třešničkou na dortu celé nabídky je potom verze AMG GLB 35 s dvoulitrem naladěným na 225 kW. Ta má pohon všech kol standardně a z 0 na 100 km/h vystřelí za 5,2 vteřiny. Objem dva litry mají shodně i všechny turbodiesely. Verze 180 d disponuje výkonem 85 kW, verze 200 d má výkon 110 kW a konečně varianta 220 d má nejvýše 140 kW. Dva silnější vznětové agregáty se nabízejí také s příplatkovým pohonem všech čtyř kol.
Z technologií na palubě nechybí zmíněný multimediální systém MBUX v kombinaci například s třízónovou automatickou klimatizací. Dále nechybí prvky jako diodová přední světla, asistent pro jízdu v pruzích nebo nouzové brzdění. Z příplatků lze vypíchnout třeba adaptivní tlumiče nebo zadní boční airbagy. Ceny pak začínají na 880 880 korunách.
Technické údaje Mercedes-Benz GLB |
Nejlevnější zážehová verze – GLB 180 | Nejlevnější vznětová verze – GLB 180 d | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1332 | 1950 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100 při 5500 | 85 při 3400 – 4400 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 200 při 1460 – 4000 | 280 při 1300 – 2600 |
Převodovka | sedmistupňová, samočinná dvouspojková | osmistupňová, samočinná dvouspojková |
ROZMĚRY: |
||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4634/1834/1659 | 4634/1834/1659 |
Rozvor (mm) | 2829 | 2829 |
Zavazadlový prostor (l) | 570/1805 | 570/1805 |
HMOTNOSTI: |
||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1475/605 | 1605/590 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1600/750 | 1600/750 |
VÝKONY: |
||
Největší rychlost (km/h) | 197 | 188 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,9 | 11,3 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
7,4-7,6/4,9-5,3/5,8-6,1 | 5,6-5,9/4,2-4,5/4,7-5,0 |
Emise CO2 (g/km) | 133 – 140 | 125 – 131 |
CENA: |
||
880 880 Kč (včetně DPH) | 911 130 Kč (včetně DPH) |
Fotogalerie