Je to dlouhodobě jeden z nejoblíbenějších Mercedesů na evropském trhu, a vlastně se ani není příliš čemu divit. SUV GLC spojuje přesně to, na co evropský zákazník slyší. Vysokou užitnou hodnotu, prostornost, kvalitu, jízdní vlastnosti, trvalý pohon všech kol u všech verzí a mimořádně širokou nabídku pohonných jednotek.
Nová generace modelu GLC se poprvé objevila loni. Kromě řady vylepšení je nabitá nejmodernějšími technologiemi trojcípé hvězdy. Navíc přidává mimořádnou bezpečnost a robustnost. Neobvykle vysoká tuhost karoserie se pozitivně projevuje i u jízdních vlastností a při jízdě v terénu.
Interiér a vnitřní prostor
Mezigenerační skok, který loni udělal Mercedes-Benz GLC, byl skutečně obrovský. Projevuje se především v interiéru, kde se do středně velkého SUV nastěhovala nejmodernějších technika. Ne, trojice spojených obrazovek s označením Hyperscreen, jakou nabízejí nejmodernější elektromobily, stále primárně spalovací GLC nemá. Ale o displeje ochuzení zákazníci ani tak nebudou. Před řidičem je 12,3palcová obrazovka místo klasických budíků, středový panel zase tvoří 11,9palcový displej připomínající tablet.
Na rozdíl třeba od amerických elektromobilů Tesla, je obrazovka mírně nakloněná a natočená směrem k řidiči, nejen opticky, ale i uživatelsky tak lépe nahrazuje chybějící fyzická tlačítka. Ta nejsou ani na volantu, dotykové plochy si našly místo i tam. Ačkoliv je potřeba dodat, že celodotykové (či hlasové) ovládání funkcí vozu je rozhodně vyladěné, staromilcům ale budou fyzická tlačítka možná trochu chybět. Každopádně interiér plný dotykových ploch, k tomu výrazné výdechy ventilace: tady se generační výměna projevila nejvíce. Exteriér totiž prošel spíše evolucí, ostatně na radikálně odlišný design jsou u Mercedesu opět elektromobily řady EQ. Nechybí „diamanty“ posetá maska chladiče, protažená přední světla nebo relativně mohutná zadní část. Prostě SUV od Mercedesu.
Délkou lehce přes 4,7 metru a rozvorem náprav protaženým na 2888 milimetrů nevybočuje druhá generace GLC z rozměrů vlastních SUV střední třídy, byť mezigeneračně jde o relativně slušný nárůst. Vzadu je před koleny i nad hlavou dostatek místa, zavazadlový prostor mezigeneračně povyrostl na 620 litrů v pětimístném nebo 1680 litrů ve dvoumístném uspořádání. Pravda, oněch 620 litrů je i s prostorem pod podlahou, zavazadlový prostor má dvojité dno, ale pořád to je oproti předchůdci významný nárůst.
Motory a technologie
Jestliže GLC něčím kromě kvality zpracování a materiálů v interiéru vyniká, pak je to nabídka pohonných jednotek. Prakticky chybí jen čistý elektromobil, na to má ovšem Mercedes podobně velký model EQC. Jinak jsou na výběr motory spalující benzin i naftu, k tomu nechybí několik variant plug-in hybridu. Zážehové i vznětové agregáty jsou vždy mildhybridní, to znamená s menší elektrickou asistencí, která pomáhá třeba při rozjezdech nebo při šetření paliva. Čistě na elektřinu ale tyto verze jezdit neumí. Natural tankují modely GLC 200 s výkonem 150 kilowattů a GLC 300 s výkonem 190 kilowattů, diesel pro změnu GLC 220 d s výkonem 145 kilowattů a GLC 300 d s výkonem 198 kilowattů. Elektrická asistence má pak u všech sílu 17 kilowattů.
Hned tři různé verze mají plug-in hybridní pohon, který je kombinovaný se zážehovým motorem a 100kilowattovým elektromotorem. Zážehový agregát o výkonu 150 kilowattů má model 300 e, o výkonu 185 kilowattů pak model 400 e. Vznětový motor o výkonu 145 kilowattů pohání model 300 de. U všech udává Mercedes čistě elektrický dojezd až na úrovni skoro 130 kilometrů a spotřebu do 0,5 litru paliva na 100 kilometrů. Opačný konec nabídky patří verze AMG 43, která má zážehový šestiválec s výkonem 310 kilowattů (s 10kilowattovou elektrickou asistencí) a z 0 na 100 km/h zrychluje za 4,8 vteřiny. Dodejme, že všechny motorizace mají standardně devítistupňovou samočinnou převodovku a pohon všech kol 4Matic.
Jak bylo řečeno, už v základu má GLC dva displeje, dotykové plochy na volantu nebo rozhraní pro integraci chytrého telefonu. Z asistenčních systémů má SUV aktivní asistent pro jízdu v pruzích i nouzové brzdění, mezi příplatky pak figurují třeba adaptivní tempomat, čtení dopravních značek, parkování s dálkovým ovládáním, palubní kamera nebo průhledový displej. Podvozek může být navíc vybaven nejen vzduchovým odpružením, ale natáčecí zadní nápravou.
Technické údaje Mercedes-Benz GLC
Nejlevnější zážehová verze – GLC 200 4Matic | Nejlevnější vznětová verze – GLC 220 d 4Matic | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, 48V mildhybridní systém, pohon všech kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, 48V mildhybridní systém, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 | 1993 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 150 při 6100 | 145 při 3600 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 320 při 2000-4000 | 440 při 1800-2800 |
Převodovka | devítistupňová, samočinná | devítistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4716/1890/1640 | 4716/1890/1640 |
Rozvor (mm) | 2888 | 2888 |
Zavazadlový prostor (l) | 620/1680 | 620/1680 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1925/585 | 2000/550 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2400/750 | 2500/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 221 | 219 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,8 | 8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
7,2-8,1 | 5,2-5,9 |
Emise CO2 (g/km) | 164-184 | 136-155 |
CENA: | ||
1 414 490 Kč (včetně DPH) | 1 462 890 Kč (včetně DPH) |