Zatímco spousta tradičních hráčů svět klasických MPV opustila ve prospěch osobních dodávek, BMW se pro mnohé „mrtvé“ kategorie aut stále drží.
Loni německý výrobce ukázal druhou generaci řady 2 Active Tourer, která však už nedostane sedmimístnou variantu Gran Tourer. Pětimístný model ale v nabídce zůstává, i když po vzoru větších sourozenců i tady automobilka sáhla po kontroverzním designu.
Interiér a vnitřní prostor
Alfou a omegou každého MPV je jeho vnitřní prostor a BMW řady 2 Active Tourer není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Jedná se o typického zástupce kompaktního segmentu s délkou necelých 4,4 metru a rozvorem protaženým na 2670 mm. Už šla řeč o tom, že dovnitř se posadí pět cestujících, sedmimístný Gran Tourer sice v nabídce stále ještě figuruje, jedná se ale o doprodej původní první generace mnichovského MPV. Na druhou generaci to v jeho případě úplně nevypadá, ovšem s koncem Citroënu Grand C4 Picasso nebo Renaultu Scénic je i tak krátká verze téměř solitérem na současném trhu. Zavazadlový prostor pojme podle motoru 470 až 1455 litrů, případně 415 až 1405 litrů se sklopenými zadními sedadly, což je opět na auto této velikosti takový docela slušný standard. Plug-in hybridy mají zavazadlový prostor o objemu 406 až 1370 litrů.
Interiér se naprosto jednoznačně inspiroval u elektrického SUV iX. Jak jinak si totiž vysvětlit dvě spojené obrazovky digitálního přístrojového štítu a multimediálního systému. Jde mimochodem o standardní výbavu, před řidičem má spojená zakřivená obrazovka 10,25 palce a uprostřed palubní desky 10,7 palce. Výrazně se přitom povedlo zredukovat fyzická tlačítka, většinu funkcí tak už musí řidič nastavovat přes obrazovku. Neotřele pak působí třeba i rozvržení výdechů ventilace, naopak materiály a zpracování jsou na tradiční úrovni aut s modrobílou vrtulí ve znaku.
Vnější design je pak něco, o čem se bude diskutovat pravděpodobně ještě dlouho. Protože BMW ne a ne opustit ideu velkých ledvinek, které se prakticky rok od roku zvětšují a zvětšují. Jestli to mnichovským vozům sluší, musí posoudit zákazníci, řada 2 Active Tourer každopádně vypadá neotřele a s ničím si ji nelze splést. Diodová světla jsou standardní výbavou, na rozdíl třeba od modelu iX ale nemohou mít laserové moduly světlometů.
Motory a technologie
Jako již tradičně je motorová paleta u BMW bohatá. Automobilka zatím na spalovací motory nezanevřela, takže je možné vybírat ze zážehových i vznětových agregátu. Benzin spaluje většina zatím dostupných verzí: modely 218i a 220i mají pod kapotou přeplňovaný tříválec o výkonu 100 nebo 125 kW. Následují přeplňovaný čtyřválec 223i, který má 160 kW. Volitelně se nabízí i s pohonem všech kol, jinak je Active Tourer předokolkou. Mimochodem silnější tříválec i čtyřválec jsou standardně mildhybridní, což lehce přidává na výkonu a ubírá na spotřebě.
Vznětové motory jsou dva, dvoulitr 218d o výkonu 110 kW, který vyniká spotřebou paliva kolem pětilitrové hranice. Výše posazená jednotka s označením 223d má 155 kW, jedná se o mildhybrid a standardně má pohon všech kol. Všechny vyjmenované pohonné jednotky jsou standardně spojeny se sedmistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou.
Kdo hledá vyloženě úspornou jízdu, může sáhnout po plug-in hybridu složeném ze zážehového přeplňovaného tříválce a elektromotoru. Verze 225e xDrive má dohromady 180 kW a automobilka uvádí dojezd až 80 km jen na elektrickou energii. Silnější 230e xDrive má celkem dokonce 240 kW a dojezd udávaný rovněž až 80 km. V obou případech jsou poháněná všechna kola – přední kola roztáčí spalovací agregát a zadní elektromotor -, a to sedmistupňovým dvouspojkovým samočinným ústrojím.
Technologicky „dvojka“ vlastně příliš nevybočuje z nějakého dobrého standardu své třídy i značky. Od základní výbavy umí sama brzdit před autem, chodcem či cyklistou, řidiči pomáhá s jízdou v pruhu i automaticky spouštět stěrače. O poslední generaci multimediální výbavy už byla řeč. Mezi příplatky figurují třeba adaptivní diodové světlomety, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu nebo parkovací asistent. Mimo technologie je pak MPV možno vybavit i sportovním M paketem nejen exteriéru a interiéru, ale i sportovně odladěným podvozkem.
Technické údaje BMW 2 Active Tourer
Nejlevnější zážehová verze – 218i Active Tourer | Nejlevnější vznětová verze – 218d Active Tourer | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1499 | 1995 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100 při 4400-6500 | 110 při 3750-4000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1500-4000 | 360 při 1500-2500 |
Převodovka | sedmistupňová, samočinná dvouspojková | sedmistupňová, samočinná dvouspojková |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4386/1824/1576 | 4386/1824/1576 |
Rozvor (mm) | 2670 | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 470/1455 | 470/1455 |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1545/545 | 1620/540 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1300/750 | 1400/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 214 | 220 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9 | 8,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,2-6,8 | 4,8-5,3 |
Emise CO2 (g/km) | 140-154 | 125-138 |
CENA: | ||
781 300 (včetně DPH) | 886 600 Kč (včetně DPH) |