Dacii Jogger považujeme za jednu z nejzajímavějších novinek. Jde o povedené až sedmimístné auto postavené chytře na pomezí tříd. Karoserie kombinuje výhody velkoprostorového MPV s crossoverem. A z pohledu nákladů mile překvapí i verze na propan-butan.
Jogger se zamlouval i odborným motoristickým novinářům, kteří ho v březnu poslali mezi finalisty Auta roku v ČR. Novinku lze pořídit i s továrně přestavěným motorem na propan-butan (LPG). Při současném vývoji cen pohonných hmot jde o druhou nejlevnější pohonnou hmotu, která se zároveň vůbec poprvé dostává výrazně pod nyní nestabilní cenu zemního plynu (CNG). Často dokonce pokoří i čisté elektromobily. Ceny tarifů se u dobíjecích stanic neskutečně liší.
Interiér a vnitřní prostor
Je fajn, že sedmimístnou verzi nabízí také verze na propan-butan. Velmi skepticky jsme si sedali i do třetí řady sedadel, protože u automobilů s celkovou délkou 4,5 metru je vždy místa poskromnu hlavně v oblasti kolen a nad hlavou. Navíc jsou většinou sedáky ukotveny prakticky na podlaze a tak mají cestující kolena pod bradou. Pro děti ale dává třetí řada i v těchto autech smysl. Jenže jogger má i ve třetí řadě plnohodnotná sedadla a s trochou nadsázky se zde sedí stejně pohodlně jako ve druhé řadě. Prostor pro kolena a nad hlavou začne chybět jen cestujícím s výškou nad 180 cm. Příjemné také je, že podlaha je pro nohy šikovně tvarovaná, a tak je zadní dělený dvousedák 31 cm nad podlahou.
Dotažena do detailu je také variabilita třetí řady. Dvě samostatná sedadla lze zcela zaklopit do podlahy nebo je velmi snadno ve sklopeném stavu z vozu vyjmout. Hmotnost sedadla je totiž jen 9 kg.
Jeden motor, ale moderní!
Dacia sice už není tak levná jako v počátcích, ale na druhou stranu nabízí znatelně vyspělejší techniku. Kvůli stále přísnějším emisním limitům už nepoužívá zastaralé pohonné jednotky. Nyní je k dispozici jeden jediný, ale povedený přeplňovaný tříválec, který může spalovat benzin nebo propan-butan. Výrobce u plynového motoru provedl řadu úprav, díky kterým není ani při trvalém provozu na plyn snížena životnost exponovaných dílů, především pak ventilových sedel.
Zásluhou vyšší výhřevnosti a účinnosti propan-butanu má motor při provozu na plyn o 7 kW vyšší výkon (74 kW) než při jízdě na benzin. Na druhou stranu čistě benzinová verze nabízí ještě více výkonu – 81 kW. Verze LPG stokilometrovou hranici pokoří za 12,3 s, zatímco benzinový tříválec tuto disciplínu zvládne za 10,5 s. V praxi je rozdíl patrný především při předjíždění v rychlostech nad 100 km/h nebo s naloženým autem.
Výhody LPG pohonu
V kombinovaném režimu jsme s dacii dosáhli spotřeby 6,6 litru, při jízdě na propan-butan pak 8,4 l/100 km. Do 40litrové plynové nádrže natankujete 36 litrů stlačeného propan-butanu, na který jsme ujeli 429 km. Cena plynu je ve srovnání s benzinem i v současné neutěšené době poloviční.
Verze na propan-butan (LPG) je dražší pouze o 10 000 Kč. Investice se tak vrátí po ujetí necelých 11 000 km.
Servisní smlouvy a záruka
Dacia zavádí předplacené servisní prohlídky, takzvané servisní smlouvy. S nimi má zákazník jistotu, že dohodnuté ceny se nebudou měnit bez ohledu na růst cen náhradních dílů a práce, protože si již touto službou servis předem předplatil. Navíc už v momentě uzavření servisní smlouvy ušetří, protože cena služeb je výhodnější než ve standardním platném ceníku. Součástí servisní smlouvy jsou i rozšířené asistenční služby. Další výhodou servisních smluv je jejich univerzálnost. Platí ve všech autorizovaných servisech v celé EU, takže předplacené služby lze čerpat ve kterémkoliv z nich. Tovární záruka je standardně 3 roky nebo 100 000 km.
Technické údaje Dacia Jogger
Nejlevnější zážehová verze – Tce 110 | Nejlevnější LPG verze – 100 ECO-G | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový tříválec, pohon předních kol | Zážehový tříválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 999 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 81 při 5000 | 74 při 4600 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 200 při 2900 | 170 při 2000 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4547/1784/1674 | 4547/1784/1674 |
Rozvor (mm) | 2897 | 2897 |
Zavazadlový prostor (l) | 829 | 829 |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1176/444 | 1223/426 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1200/640 | 1200/660 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 183 | 175 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,5 | 12,3 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km; kWh/100 km) |
5,6-5,7 | 6,0 (LPG)/7,6 |
Emise CO2 (g/km) | 127-129 | 135 |
CENA: | ||
468 500 Kč (včetně DPH) | 411 000 Kč (včetně DPH)0 |