Sportovně laděných modelů s výkonnými motory díky emisnímu šílenství razantně ubývá. Hyundai Kona N společně s i30 N se tak stává výjimkou.
Sportovní divizi N založil Hyundai v roce 2016 a hned o několik měsíců později pod její hlavičkou představil první model: kompaktní i30 N. Ten sklidil mezi odbornou i laickou veřejností pozitivní reakce a korejská automobilka proto neváhala a postavila další sportovní deriváty běžných modelů. Zatím posledním přírůstkem do sportovní rodiny modelů N se loni stala ostrá verze malého SUV Kona.
Interiér a vnitřní prostor
Hyundai Kona patří mezi malými SUV už ke stálicím. Vždyť poprvé se auto ukázalo už v roce 2017 a před dvěma lety prošlo modernizací klasicky zhruba v polovině životního cyklu. Jako dárek si pak Korejci nadělili ostrou variantu Kona N, která debutovala loni v dubnu. Od běžné Kony jí je možné odlišit už na první pohled: jiné nárazníky, zvýrazněná maska chladiče, difuzor, dvě velké koncovky výfuku nebo decentní zadní křídlo. K tomu jsou už standardem kovaná kola rozměru 19 palců.
Další změny přicházejí i uvnitř vozu. Standardní výbavou jsou sportovní sedadla se zvýrazněným bočním vedením čalouněná kombinací kůže a semiše, sportovnímu naturelu odpovídají rovněž provedení volantu a hlavice řadicí páky. Zároveň je to ale pořád také trochu běžná Kona, čemuž pro změnu odpovídají další výbavové prvky. Volně stojící displej má 10,25 palce, stejně jako digitální přístrojový panel umístěný před řidičem. Samozřejmostí jsou i specifické režimy zobrazení vyhrazené pro sportovní verzi N, které upravují stabilizační systém a systém prokluzu kol.
Kde se ale také projevuje, že Kona N je ve skutečnosti jen vyšperkovaná běžná Kona, to je vnitřní prostor. Místo na zadních sedadlech je přinejlepším lehce nadprůměrné, a to i když auto nemá pohon všech kol. Rozvor 2600 mm přitom není ve třídě malých aut ničím vyloženě podprůměrným. To zavazadlový prostor je na tom výrazně hůře – základních 361 litrů i rozšířených 1143 litrů po sklopení sedadel jsou skutečně průměrné hodnoty a i stájový kolega Bayon má litrů více. A to ještě Kona N něco málo oproti klasickým verzím pro zavazadla ztratila.
Motory a technologie
Nabídka ostré Kony N nemůže být jednodušší. Zájemce si nevybírá, prostě musí vzít co je. To platí jednak o výbavě, kde se připlácí jen za lak karoserie, tak i o pohonném ústrojí, Malé SUV je vybaveno přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 206 kW, který je možné najít i v útrobách Hyundai i30 N. V případě Kony se musí prát s pohotovostní hmotností nejméně 1510 kilogramů, i tak ale z 0 na 100 km/h zrychluje za 5,5 vteřiny. To je hodnota, kterou závidí nejeden ostrý kompaktní hatchback.
Nejvyšší rychlost je 240 km/h, je ale otázka, kde je jí vlastně možné naplno vyzkoušet. Že chybí obligátních 250 km/h tak vlastně ani tolik nevadí. Na přední kola přenáší výkon osmistupňová samočinná převodovka se dvěma spojkami. Vedle motoru si Hyundai pohrálo i s nastavením podvozku. Kona N má standardně elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností, dále elektronicky řízené tlumiče, aktivní výfukový ventil nebo kotoučové brzy vpředu s průměrem 360 mm. Kovaná kola pak obouvají pneumatiky Pirelli.
Hlavní kouzlo auta tkví tedy v jeho dynamických parametrech a jízdních vlastnostech na silnici. Přesto ani tady Korejci nezapomínají na použité technologie. Kona N tak má v základu nouzové brzdění, vedení v jízdním pruhu, sledování aut při couvání i sledování mrtvého úhlu. Nechybí ani systém, který upozornění řidiče, pokud by snad zapomněl jinou osobu na zadních sedadlech.
Technické údaje Hyundai Kona N
Nejlevnější benzinová verze – 2,0 T-GDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 206 při 5500-6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 392 při 2100-4700 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná dvouspojková |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4215/1800/1550 |
Rozvor (mm) | 2600 |
Zavazadlový prostor (l) | 361/1143 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1510/500 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1600/700 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 240 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 5,5 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
8,5 |
Emise CO2 (g/km) | 194 |
CENA: | |
1 019 990 Kč (včetně DPH) |