Osobní elektromobily Mercedesu by se daly rozdělit na dvě kategorie. Jedna, kam spadají luxusní modely EQE nebo EQS jako limuzína i SUV, stojí na platformě vyhrazené jen pro elektromobily. Druhá, kam spadají třeba EQA nebo EQC, stojí na stejné platformě jako verze se spalovacím motorem, z nichž vychází i designově. Právě do druhé kategorie spadá také SUV EQB, které se chlubí až sedmi místy k sezení a jedním z jeho rivalů je i Škoda Enyaq iV.
Interiér a vnitřní prostor
Že je EQB prakticky jen elektrickou verzí SUV GLB, je možné poznat hned ze dvou důvodů. Tím prvním je interiér, který se od spalovacích verzí odlišuje jen relativně velmi mírně. To znamená, že hlavním poznávacím znamením jsou dvě sdružené obrazovky s úhlopříčkou 10,25 palce. Jedna nahrazuje klasický přístrojový panel, druhá je výstupem multimediálního systému. Centrální displej je dotykový, lze ho nicméně ovládat třeba i z volantu pomocí tlačítek a dotykových plošek, případně pomocí touchpadu na středovém tunelu před voličem automatické převodovky. Platí ovšem, že některé funkce je stále možné ovládat i klasickými tlačítky, která jsou ve spodní části středového panelu pod trojicí kruhových výdechů ventilace. EQB tak nepřešlo na celodotykové prostředí jako větší a luxusnějších sourozenci.
Druhou indicií, že je EQB vlastně „jen“ převlečeným GLB, je vnější design. Ačkoliv se to trojcípá hvězda snaží maskovat třeba jinou maskou, která z logických důvodů postrádá průduchy vzduchu, světelnou lištou nad ní a na to celé navazujícími světlomety, je tam vliv SUV se zážehovými nebo vznětovými motory dobře patrný. To platí i o zadní části, která má sice propojené skupinové svítilny, ale výchozí model je v nich stále jasně patrný. Elektromobil může mít také třeba specifický design litých kol.
S vnějším designem pak úzce souvisí i rozměry, které se opět od těch u GLB příliš neodlišují. Necelých 4,7 metru dlouhá karoserie má rozvor náprav protažený na 2829 mm, což je třeba více než u Enyaqu iV. Dlouhý rozvor mimo jiné také umožňuje, aby se úplně dozadu vešla dvě další sedadla. Ta přijdou na 26 182 korun a dělají z EQB v ohledu praktičnosti poměrně solitéra světa elektrických SUV. Zavazadlový prostor má v základním pětimístném uspořádání 495 litrů, po sklopení sedadel je k dispozici 1710 litrů.
Motory a technologie
Mercedes-Benz EQB se nabízí hned ve třech různých verzích. Základní se jmenuje 250, má pouze jeden elektromotor a tím pádem pohon předních kol. Výkon dosahuje 140 kW, což stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 vteřiny. Dojezd na jedno nabití je až 474 km, nejvíce z celé nabídky. Následuje model 300 4Matic, který má díky dvěma elektromotorům pohon všech kol. Výkon této verze je 168 kW, z 0 na 100 km/h akceleruje za rovných osm vteřin a dojezd je nejvýše 423 km. Nejsilnějším modelem nabídky je provedení 350 4Matic, rovněž se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Výkon je 215 kW, dojezd je stejný jako u slabší čtyřkolky, tedy 423 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybuje na hranici 6,2 vteřiny.
Baterie všech tří verzí má využitelnou kapacitu 66,5 kWh, dobíjet je jí možné nejvýše 100 kW. To znamená, že z deseti na osmdesát procent kapacity se akumulátor dostane za zhruba půl hodiny.
Co se použitých technologií týká, může mít EQB třeba navigaci s rozšířenou realitou, případně také průhledový displej a ovládání gesty. Asistenční systémy zahrnují standardně sledování mrtvého úhlu či pomocníka pro jízdu v pruhu. Mezi příplatky je třeba aktivní adaptivní tempomat nebo parkovací asistent s 360stupňovou kamerou.
Technické údaje Mercedes-Benz EQB
Nejlevnější elektrická verze – EQB 250 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Asynchronní elektrický motor s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 140 při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 385 při 0 |
Převodovka | jednostupňová s fixním převodem, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4684/1834/1667 |
Rozvor (mm) | 2829 |
Zavazadlový prostor (l) | 495/1710 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2110/410 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | neudáváno |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,9 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16,3-17,8 |
Dojezd (km) | 433-474 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 393 920 Kč (včetně DPH) |