SUV kupé jsou mezi prémiovými značkami velmi populární. Zřejmě nejznámější je BMW X4 či Mercedes GLC kupé. Renault tento typ auta nabízí v cenově dostupné mainstreamové kategorii de facto jako jediný. Můžeme hovořit i o Citroënu C4, ale ten je rozměrově menší.
Arkana cílí na zákazníky, pro které je důležitý styl, nezklame ale ani vnitřním prostorem. Renault tak vytvořil univerzální model pro řadu světových trhů se specifickými nároky. V Evropě Arkana staví na modulární platformě CMF-B, na jejímž základě byly vyvinuty poslední generace modelů Clio a Captur. Výrobu zajišťuje jihokorejská továrna v Busanu (Jižní Korea) spolu s modelem XM3 od Renault Samsung Motors. Arkana vyjíždí na velkých kolech o průměru 690 mm, dosahuje délky 4 568 mm při výšce 1 571 mm a rozvoru 2 720 mm. Díky světlé výšce 200 mm zvládne i výlety mimo silnice.
V Renaultu si jsou vědomi, že zákazníci vyžadující stylový vůz budou i náročnější na výbavu. Proto už základní model startující lehce nad 700 000 Kč má full LED světlomety, handsfree kartu, automatickou klimatizaci, zadní parkovací kameru se senzory a digitální přístrojový štít.
Interiér a vnitřní prostor
SUV kupé má elegantní linii střechy, která se v prostoru zadních sedadel začíná výrazně svažovat. Elegance je zde ale v drtivé většině na úkor vnitřního prostoru. Arkana ale v tomto ohledu mile překvapí. Nad zadními sedáky nabízí 95 cm, což vystačí i pro cestující s výškou 190 cm. Je ale pravda, že sedáky jsou ukotvené, níž nad podlahou, a tak nepodpírají nohy dospělého v celé své délce. Hodnotu 32 cm ale lze považovat za přijatelný kompromis. Arkana nezklame ani zavazadlovým prostorem. Hybrid kvůli akumulátoru nabízí o 30 l méně, hodnota 480 l je pro zavazadla stále nadprůměrná.
Dominantou palubní desky orientované na řidiče je multimediální zařízení se 7 nebo 9,3palcovým multimediálním zařízením. Už od druhé úrovně má v sobě integrovanou navigaci a bezdrátovou kompatibilitou s Apple Carplay. Ve vyšších úrovních jej lze kombinovat s prémiovou audiosoustavou Bose v rámci paketu.
Motory a technologie
Cenová politika Renaultu je velmi zajímavá. Nové, sportovně střižené SUV pořídíte jako mild hybrid nebo hybrid. Nejlevnější verzi za 703 000 korun pohání zážehový čtyřválec 1.3 TCe o výkonu 103 kW, standardem je sedmistupňová dvouspojková převodovka EDC. Za příplatek 30 000 korun můžete mít výkonnější verzi tohoto přeplňovaného motoru (116 kW).
Cena hybridní verze E-Tech startuje na částce 743 000 Kč a leží mezi oběma benzinovými verzemi. Tento systém pohonu už známe z hybridního clia. Pohon kombinuje zážehovou atmosférickou šestnáctistovku (69 kW) s elektromotorem (36 kW) a startér-generátorem (15 kW). O sladění tří motorů se stará speciální převodovka se zubovými spojkami, se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací agregát. Výsledkem spolupráce je kombinovaný výkon 105 kW. Oproti levnější verzi ale stokilometrovou rychlost pokoří o sekundu později (10,8 s). Dynamika je tedy jen průměrná, hybridní pohon E-Tech ale překvapí spotřebou.
Hybridní arkaně jsme v kombinovaném režimu naměřili jen 5,8 l/100 km. Pokud byste ale jezdili jen po městě a okresních silnicích, budete jezdit za 4,7 l/100 km! Za tak málo by podobně velké SUV nejezdilo ani se vznětovým motorem. Po technické stránce tedy originální systém hybridního pohonu funguje perfektně. Oproti klasické benzinové verzi je o více než 1 l/100 km úspornější. V chladných dnech jsme si u tohoto hybridu také všimli extrémně rychlého nástupu topení. Po ujetí 500 m je už cítit teplý vzduch. Sportovně střižená arkana by ale měla umět nabídnout také výkonnější motorizaci, která by dokázala uspokojit i temperamentnější řidiče. Třeba se ho jednou dočká.
Technické údaje Renault Arkana
Nejlevnější mild-hybridní verze – Tce 140 EDC | Nejlevnější hybridní verze – E-Tech hybrid 145 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový čtyřválec v kombinaci se startér-generátorem, pohon předních kol | Zážehový čtyřválec v kombinaci s elektromotorem, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1332 | 1598 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 103 při 4500 | 105 při 5600 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 260 při 1750 | 403 při 3600 |
Převodovka | sedmistupňová, samočinná dvouspojková | šestistupňová, samočinná multimódová |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4568/1821/1576 | 4568/1821/1576 |
Rozvor (mm) | 2720 | 2720 |
Zavazadlový prostor (l) | 513 | 513 |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1336/474 | 1435/526 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 900/705 | 760/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 205 | 172 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,8 | 10,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km; kWh/100 km) |
5,8-5,9 | 4,8 |
Emise CO2 (g/km) | 131-133 | 108-109 |
CENA: | ||
703 000 Kč (včetně DPH) | 743 000 Kč (včetně DPH) |