Subaru Forester přišlo do v roce 1997 ještě ne úplně probádaného segmentu SUV. Zaujalo navíc také tím, že se jednalo tvarem karoserie spíše o jakési zvednuté kombi než v tu chvíli typické SUV typu Toyota RAV4. Od té doby se japonský vůz stal populární nejen ve Spojených státech, ale také v Evropě a momentálně se prodává už v páté generaci. Ta navíc nedávno prošla modernizací.
Interiér a vnitřní prostor
Na palubní desce se modernizace, která na trh přišla počátkem letošního roku, až tolik nepodepsala. Což ovšem neznamená, že by interiér Foresteru byl zastaralý nebo vyloženě nemoderní, oproti některým konkurentům je ale zkrátka jiný. Samozřejmě ani tady nechybí dotyková obrazovka multimediálního systému, jejíž úhlopříčka osm palců je ve výbavě od základního stupně. Výše posazené specifikace přidávají navigaci nebo prémiové audio Harman/Kardon. Druhá menší obrazovka je na vrcholu palubní desky a ukazuje důležité provozní informace. Na digitální budíky zapomeňte, Forester stále ctí analogovou klasiku s palubním počítačem uprostřed. Staromilce také potěší, že na středovém panelu nechybí ani fyzická tlačítka k ovládání hlasitosti nebo klimatizace a ventilace. Spoustu pokynů lze zvládnout i gesty nebo dotykem, klasické tlačítko je ale nakonec stejně nejrychlejší.
Subaru říká, že aktuální generace je nejprostornější verzí Foresteru vůbec. Snaží se to dokázat čísly, třeba zavazadlovým prostorem se základním objemem 509 litrů, který už počítá s akumulátorem umístněným pod jeho podlahou. Po sklopení zadních sedadel se objeví prostor o objemu 1779 litrů, což je i v rámci konkurence velmi dobrá hodnota. Rozvor náprav má délku 2670 mm, což je mezi konkurencí poměrně běžná hodnota. Vzadu jsou jen tři místa k sezení, Forester je striktně pětimístný.
Kde se modernizace podepsala více než na interiéru, to je vnější design. Subaru přišlo s novými předními světlomety se standardními diodami a natáčením, přičemž v kombinaci s přepracovanou maskou chladiče působí minimálně zepředu auto o trochu dynamičtějším dojmem. Zadní partie se světlomety zakousávajícími se do víka zavazadlového prostoru se naopak nezměnily. Subaru pak v rámci modernizace také rozšířilo nabídku laků karoserie.
Motory a technologie
Prostor pod kapotou Subaru Forester je na českém trhu vyplněn jedinou pohonnou jednotkou. Časy vznětových Boxerů už jsou dávno pryč, teď má japonské SUV hybridní zážehový dvoulitr označovaný zkratkou e-Boxer. Elektromotor je umístěný v samočinné převodovce Lineartronic, která má plynule měnitelný převod, pod podlahou kufru je pak mimo jiné schovaný i akumulátor. Teoreticky může Forster jet i čistě na elektřinu, ale jen nízkou rychlostí a na hodně krátkou vzdálenost.
Výkon SUV je 110 kW a točivý moment vrcholí na hodnotě 194 Nm, poháněná jsou přitom všechna kola, jak je u Subaru dobrým zvykem. Forester není úplně sprinter, z 0 na 100 km/h akceleruje za 11,8 vteřiny a jede nejvýše 188 km/h. I díky elektrifikaci má ale papírově spotřebu 8,1 l/100 km, což je na auto s pohotovostní hmotností na hranici 1,7 tuny docela slušná hodnota.
Vedle designu se pak modernizace výrazně podepsala i na bezpečnostní a technologické výbavě. Nově má SUV automatické nouzové řízení, adaptivní tempomat udržující auto ve středu jízdního pruhu a upozornění na vybočení z jízdního pruhu, které rozpozná třeba i okraj vozovky. Zlepšené bylo i nouzové brzdění, dále má Subaru i sledování dopravy za vozidlem, monitorování bdělosti řidiče, hlídání mrtvého úhlu nebo kamerový systém pro sledování prostoru vedle vozidla. Některé prvky jsou základní výbavou všech verzí, jiné až těch vyšších.
Technické údaje Subaru Forester
Nejlevnější hybridní zážehová verze – ES Active Lineartronic | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový čtyřválec se synchronním střídaným motorem s permanentním magnetem, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5600-6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 194 při 4000 |
Převodovka | s plynule měnitelným převodem, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4640/1815/1730 |
Rozvor (mm) | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 509/1779 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1658/527 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1870/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 188 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
8,1 |
Emise CO2 (g/km) | 185 |
CENA: | |
925 000 Kč (včetně DPH) |