S elektrifikací menších dodávek bylo jen otázkou času, kdy se Ford vrhne i na největší Transit. Dnes už jde o poměrně konkurenční trh, kde má své místo také Volkswagen a početní zástupci skupiny Stellantis. E-Transit je ale v řadě věcí výjimečný. S výkonem 198 kW se například stal nejvýkonnější dodávkou na evropském trhu.
V mnohých evropských metropolích pohyb rozvážkových firem omezují nízkoemisní zóny, které k nám zatím nedorazily. Také proto tu elektrických dodávek moc nepotkáte.
Konkurenční výhodou Fordu je evropské zastoupení více jak 1800 prodejci, z nichž přibližně 1000 tvoří profesionální střediska zaměřená na užitkové vozy. Ty mají rovněž zkušenosti s velkým množstvím partnerů majících bohaté zkušenosti z konvenčních verzí. E-Transit je tak plnohodnotnou alternativou.
S postupným rozšiřováním elektrických užitkových vozů se Ford transformoval částečně na poskytovatele služeb. Ty ve velké míře souvisí se správou nabíjecích stanic v zázemí firmy i komfortnějším nabíjením na veřejných stanicích. Jedno z těchto nových řešení například umožní řidiči spustit nabíjení na veřejné nabíjecí stanici prostřednictvím nabíjecí karty nebo palubní dotykové obrazovky a rovnou odeslat údaje o ceně nabíjení do účetního oddělení společnosti, která je provozovatelem vozu.
Flotilový manažer má také dokonalý přehled o parametrech každého vozu a efektivitě, s jakou ho řidič využívá. Také lze hodnotit jeho jízdu, zda například nepřekračuje rychlostní limity.
Zajímavostí je široký výběr verzí. Plechový van bude k dostání v délkách L2, L3, L4 kombinovaných se střední a vysokou střechou (H2 a H3). Maximální přípustná hmotnost poskytuje limit na 3,5 a 4,25 tuny. Polokombi s prosklenou zadní částí ve druhé řadě je dostupné pouze ve vyšší tonáži, délce L3 a obou výškách. Třetí variantou je podvozek s jednokabinou v délkách L3, L4 a oběma typy maximální hmotnosti. Pro zákazníky je připraveno celkem 25 různých variant.
Interiér a vnitřní prostor
V interiéru elektrického transitu se naplno odráží digitalizace moderní doby. Vedle toho potkáváme vcelku konvenční prvky jako klasické budíky kombinované s TFT informačním displejem. Místo rychloměru je zde ukazatel využití výkonu elektromotoru a míry rekuperace. Místo řadicí páky najdeme napravo od volantu otočný knoflík.
Naopak se v užitkových vozech často nevidí 12palcová dotyková obrazovka se systémem SYNC 4. Díky cloudové konektivitě má řidič aktuálně nejrychlejší trasu, přehled o počasí i dopravní informace. Řadu funkcí lze ovládat také hlasem. Bezdrátové aktualizace s sebou přinášejí i možnost přidávání nových funkcí. Ve speciálním prostředí lze nastavit parametry dobíjení, či připravit požadovanou teplotu interiéru před jízdou, kdy je vůz ještě připojený k nabíječce.
Díky uložení akumulátoru pod podlahou a optimalizované konstrukci podvozku se E-Transit pyšní stejným objemem nákladového prostoru 15,1 m3. To je stejná hodnota jako u Transitu se vznětovým motorem a pohonem zadních kol. Robustní polovlečená náprava přispívá k jistějšímu ovládání. Cílové hodnoty užitečného zatížení pro evropskou specifikaci jsou 1616 kg v případě verze Van a 1967 kg v případě podvozku.
Motory a technologie
E-Transit je k dispozici s mimořádně výkonnými elektromotory. Základní verze disponuje nadprůměrnými 135 kW, výkonnější pak úctyhodnými 198 kW a točivým momentem 430 Nm. Tím se stává nejvýkonnější dodávkou na evropském trhu v rámci svého segmentu. Pro maximální trakci při plném zatížení je síla přenášena na zadní kola. Obě výkonové verze elektromotoru napájí kapalinou chlazený akumulátor Li-Ion s kapacitou 68 kWh. Podle metodiky WLTP má vystačit na 314 kilometrů, v praxi je ale dojezd kolem 240 km a s plně naloženým autem pak ještě méně.
I tak ve svém segmentu nabízí nadprůměrný dojezd. Flotilový manažer ale může na dálku omezit nejvyšší rychlost ze 133 na 90 či 100 km/h. Pokud k tomu ještě řidič využije režim Eco přinášející při dynamičtější jízdě s nezatíženým vozem snížení spotřeby elektřiny o 8 až 10 procent (režim Eco omezí nejvyšší dosažitelnou rychlost, reguluje akceleraci a optimalizuje fungování klimatizace), lze reálný dojezd přiblížit hranici 300 km.
Dalším benefitem je rychlost nabíjení. Na rozdíl od některých konkurentů umožňuje E-Transit nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem. V Evropě bude dodáván se zabudovanou 11,3kW nabíječkou, která nabije akumulátor na 100 procent za 8,2 hodiny. Při nabíjení stejnosměrným proudem na rychlonabíječce podporuje E-Transit nabíjecí výkon až 115 kW, což stačí k doplnění akumulátoru z 15 na 80 procent přibližně za 34 minut.
Na přání dodávaná výbava palubního napájení umožní evropským zákazníkům využívat E-Transit jako pojízdnou elektrocentrálu s disponibilním výkonem až 2,3 kW. To je další schopnost, kterou převyšuje konkurenci.
Automobilka také udává, že servisní náklady jsou ve srovnání se vznětovou variantou o 40 procent nižší. Samozřejmostí je nejlepší záruka v dané kategorii v délce jednoho roku bez omezení nájezdu. Záruka na akumulátor a vysokonapěťové komponenty činí osm let nebo 160 000 km.
K dispozici je řada technologií, které pomohou snížit riziko nehody. Patří k nim protikolizní asistent, hlídání mrtvých úhlů s upozorněním při změně jízdního pruhu nebo 360° soustava kamer. V kombinaci s inteligentním adaptivním tempomatem mohou tyto systémy zajistit dodržování bezpečnostních standardů provozovatele a snížit riziko nehody.
Technické údaje Ford E-Transit
Nejlevnější elektrická verze – E-Transit | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor, pohon zadních kol, akumulátor o kapacitě 68 kWh |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 135 nebo 198 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 390 nebo 430 |
Převodovka | Samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | x |
Rozvor (mm) | x |
Nákladový prostor (m3) | 15,1 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2548/1759 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 750/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 133 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 13,5 nebo 9,9 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
x |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 458 400 Kč (bez DPH) |