Stelvio je vůbec první SUV značky Alfa Romeo, ačkoliv dnes jej doplňuje Tonale a brzy ještě Junior. Přesto bez předchozích zkušeností dokázali Italové vyrobit mimořádné auto, které jezdí podobně jako sedany. I s odstupem času proto zůstává řidičsky nejpovedenějším vozem v segmentu. Loni navíc spolu s Giulií prošlo faceliftem, který se soustředil na technickou vyspělost a oživení designu.
Přední mřížka chladiče s logem Alfa Romeo a spodní výkroje přívodů vzduchu dostaly novou povrchovou úpravu. Hlavní novinkou přední části jsou světlomety odvozené z modelu Tonale. Od této chvíle se objevují světlomety „3+3“ s novou adaptivní full-LED matrixovou technologií. Ta nastavuje potkávací světla v závislosti na rychlosti a jízdních podmínkách. Světelný tok se mění podle okolních podmínek odvozených od denní doby i počasí. Systém automaticky detekuje oba směry provozu, aby nedocházelo k oslňování ostatních vozidel.
Interiér a vnitřní prostor
Dominantou interiéru je přístrojový panel s historickým „teleskopickým“ designem. Ten zahrnuje nový, zcela digitální 12,3“ TFT displej, na kterém lze zobrazovat informace o vozidle a parametry související s autonomním řízením. Ve srovnání s tím působí standardní dotyková obrazovka infotainmentu zdrženlivým dojmem. Zato je ale od základu vybavený satelitní navigací, digitálním příjmem rádia a zrcadlením chytrých telefonů. Aktualizace už probíhají automaticky vzduchem. Výsadou českého trhu je zahrnutí služeb Alfa Connect a Alfa Connect box. Vzhledem k častému využívání telefonu potěší bezdrátová nabíječka v základu a nezapomnělo se ani na 230V zásuvku pro ostatní příslušenství.
Nejlevnější linie Sprint má interiér čalouněný kvalitní látkou, ve vyšších verzích se objevuje čistě kožené provedení. Elektrické ovládání sedadel je samozřejmostí od druhé ze tří úrovní výbav, a to včetně výhřevu spolu s volantem. Zadní cestující si užívají vlastních výdechů klimatizace. Atmosféru zpříjemňuje ambientní osvětlení a za 42 000 korun jej můžete doplnit elektricky otevíratelným panoramatickým střešním oknem. Zavazadlový prostor má objem 525 litrů, sklopením druhé řady jej lze zvětšit na 1600 litrů.
Motory a technika
Na skladbě motorů se emisní šílenství naštěstí nepodepsalo, a tak výkonné motory dají vyniknout kvalitám podvozku. Když vynecháme vrcholné Quadrifoglio s motorem 2.9 V6 BiTurbo o výkonu 382 kW, spoléhá Stelvio spíše na dieselové čtyřválce, které lépe vyhoví potřebám běžných uživatelů.
Základní motorizace 2.2 JTDm pohání zadní kola a nabízí výkon 118 kW se 450 N.m točivého momentu. Pokud chcete pohon všech kol, musíte sáhnout po silnějším derivátu o výkonu 154 kW se 470 N.m. točivého momentu. Vrcholná verze však zůstává benzinová a s výkonem 206 kW podpořených 400 N.m. točivého momentu dodává vozu velmi solidní dynamiku.
Co se týče skvěle naladěného podvozku, všechny modely využívají dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a 4,5prvkové zavěšení Alfa Multilink vzadu. Pevně dané je rovněž spojení s osmirychlostním automatem.
Dynamické chování Stelvia je podpořeno širokým použitím ultralehkých materiálů, jakými jsou hliník (motory) a karbon (např. hnací hřídel), které mají svůj původ ve světě motoristického sportu. Srdcem pohonu všech kol Q4 je aktivní osmistupňová automatická převodovka (ATC), která v reálném čase monitoruje podmínky přilnavosti a vstupy řidiče, aby zajistila nejlepší možný výkon. Systém Alfa Romeo Q4 umožňuje pohon zadních kol a v případě horší přilnavosti či na základě specifického požadavku řidiče může okamžitě přenést až 50 % točivého momentu motoru na přední nápravu. To vše v čase pod 150 ms. Zabrání tak prokluzu kol a zajistí maximální výkon vozidla a účinnost jízdy.
Integrovaný brzdový systém kombinuje systém kontroly stability s brzdovým systémem, čímž zaručuje okamžitou odezvu brzd, zkracuje brzdnou dráhu a umožňuje snížení hmotnosti. Použití systému brake-by-wire umožňuje výrazné snížení počtu součástí v motorovém prostoru a nahrazení hardwaru jedinou jednotkou složenou z čerpadla, posilovače brzd a ESP, což zaručuje menší hmotnost a větší agilitu vozidla.
Cenovou udržitelnost podporuje technologie nezaměnitelných tokenů NFT (Non-Fungible-Token). Technologie je založena na konceptu „blockchain karty“, šifrovaného a nemodifikovatelného digitálního registru, do kterého se zaznamenávají hlavní informace o každém voze.
Na základě volby zákazníka technologie NFT vygeneruje certifikát s údaji o životě vozidla. Ten lze použít k prokázání řádné údržby a tím k podpoře zůstatkové hodnoty. Certifikát NFT je zdrojem důvěryhodnosti, který významně pomáhá při prodeji. Současně ujišťuje kupujícího při výběru ojetého vozidla. Na všechny vozy poskytuje Alfa Romeo zákonnou dvouletou záruku bez omezení počtu ujetých kilometrů a dodatečné 3 roky rozšířené záruky (100 000 km) na hnací ústrojí.
Technické údaje Alfa Romeo Stelvio
Nejlevnější zážehová verze – 2.0 Turbo 280k AT8 Q4 | Nejlevnější vznětová verze – 2.2 JTDm 160k AT8 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon všech kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon zadních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 | 2143 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 206 při 5250 | 118 při 3500 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 400 při 2250 | 450 při 1750 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4686/1903/1693 | 4686/1903/1693 |
Rozvor (mm) | 2818 | 2818 |
Zavazadlový prostor (l) | 525/1600 | 525/1600 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1755/670 | 1775/650 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2300-1600/750 | 1600/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 230 | 198 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 5,7 | 8,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
8,3-9,2 | 5,8 |
Emise CO2 (g/km) | 189-209 | 152 |
CENA: | ||
1 599 000 Kč (včetně DPH) | 1 299 000 Kč (včetně DPH) |