Zatímco první vlna elektromobilů sázela především na karoserii SUV, tu a tam se snad objevil nějaký hatchback, ta druhá ve velkém přichází i v Česku velmi oblíbené karosářské variantě. Elektrických kombíků tak poslední měsíce přibývá jako hub po dešti a výjimkou v tomto směru není ani BMW. To představilo vůbec poprvé elektrickou variantu řady 5, aby z ní vzápětí odvodilo své první elektrické kombi i5 Touring.
Interiér a vnitřní prostor
Ačkoliv elektrické, stojí BMW i5 Touring na jedné platformě s ostatními motorizacemi. Je tak také stejně velké s délkou přesahující pětimetrovou hranici (minulá generace byla těsně pod ní) a bez pěti milimetrů také třímetrovým rozvorem náprav. To znamená, že uvnitř je dostatek místa jak v podélném, tak díky širší karoserii i na ramena. A protože platforma je přizpůsobená vícero typům pohonu, netrpí i5 Touring klasickým neduhem elektrických aut. V porovnatelné verzi menším kufrem, v základu tak má kombík 570 litrů a po sklopení sedadel je k dispozici 1700 litrů.
Interiér nové řady 5 se nese plně v duchu aktuálních modelů BMW, což znamená prakticky maximální porci digitalizace a jen nutné minimum fyzických tlačítek. Výrazný je vliv elektrického modelu iX. Dominantou tak je zakřivený sdružený displej digitální přístrojové desky a multimediálního systému, který tvoří obrazovka o rozměru 12,3- a 14,9 palce. Vše doplňují mimo jiné světelná lišta a volič samočinné převodovky nebo otočný ovladač multimediálního systému s krystalickými prvky. Atypický je dvouramenný volant s výrazným spodním zploštěním, opět něco, co si nová „pětka“ půjčila od modelu iX.
Vnější design je pak spíše evolucí tvarů minulé generace. Auto nemá vulgární velké ledvinky jako někteří sourozenci. Vpředu mohou být maticová diodová světla, vzadu mají LED reflektory tvar písmene L.
Motory a technika
Koho elektrická řada 5 s karoserií kombi zaujala, má na výběr hned dvě výkonové verze tohoto pohonného ústrojí. Základem je zadokolka eDrive40 s jediným elektrickým motorem o výkonu 250 kW a baterií s využitelnou kapacitou 81,2 kWh. Ta při průměrné spotřebě 16,5 kWh/100 km má vystačit k dojezdu 560 kilometrů. Pozitivní zprávou je, že na nabíječce nestrávíte věčnost, protože energii je do baterky možné čerpat výkonem až 205 kW. Z 10 na 80 % se tak má kombi ocitnout za půl hodiny. Rychlost nabíjení ale ovlivňuje řada proměnných, především pak teplota akumulátoru. V rámci testu jsme se k deklarovanému výkonu 205 kW přiblížili jen v rozmezí 15 až 25 % stavu akumulátoru. I tak jsme nabití z 10 na 80 % zvládli za 34 minut. Pomalejší nabíjení střídavým proudem je možné standardně 11 kW.
Pro maximalisty má BMW připravenou verzi M60 xDrive, která už podle názvu disponuje dvojicí elektromotorů, a tedy pohonem všech kol. Výkon poskočil na 442 kW, stejně jako doba potřebná ke zrychlení z 0 na 100 km/h klesla pod čtyři vteřiny. Jenomže využitelná kapacita baterie zůstala na 81,2 kWh, takže logicky poklesl dojezd. Při průměrné spotřebě dle metodiky WLTP 18,3 kWh/100 km má ujet 506 kilometrů. V praxi se ale pod 20 kWh/100 nedostanete. Dojezd je tak oproti metodice o 100 km nižší, v zimě pak ještě více. A pod 20 kWh/100 km se nelze dostat snadno. Svezení ale nabízí výtečné. Skvělý podvozek dává zapomenout na vyšší provozní hmotnost 2,3 tuny. Na druhou stranu silnější verze má také rychlejší nabíjení střídavým proudem standardně o výkonu 22 kW, stejnosměrným je to pak opět 205 kW.
Novinka pak nezaostává ani co se týká použitých technologií. Standardní asistenční systémy snad nemá ani cenu vyjmenovávat. Ovšem mezi příplatky je třeba průhledový displej s rozšířenou realitou, který dokáže na čelní sklo promítat řadu informací o aktuální jízdě včetně navigace. V některých zemích, kde to legislativa umožňuje (nikoliv v Česku) má auto také autonomní řízení na dálnicích do rychlosti až 130 km/h, řidič tak může v tomto intervalu klidně pustit volant. Jen musí stále sledovat silnici a být připraven řízení převzít. Známým prvkem pak je ovládání parkování vozu pomocí chytrého telefonu.
Technické údaje BMW i5 Touring
Nejlevnější elektrická verze – BMW i5 eDrive40 Touring | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor, pohon zadních kol |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 250 kW |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 400 |
Převodovka | samočinná, s pevným převodem |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5060/1900/1515 |
Rozvor (mm) | 2995 |
Zavazadlový prostor (l) | 570/1700 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2180/610 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1500/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 193 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6,1 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16,5-19,2 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 799 200 Kč (včetně DPH) |