Pro Citroen se model C5 Aircross stal v řadě ohledů přelomovým. První velké SUV značky přišlo na trh koncem roku 2018 a stalo se novou vlajkovou lodí Citroenu. Zároveň byl před dvěma lety jedním z prvních modelů, který prošel velkou proměnou, když automobilka výrazně měnila designový směr.
Jeho charakteristickým rysem je štíhlý světelný podpis LED ve tvaru písmene V s tmavým podkladem. Přední světlomety jsou rozdělené pouze vizuálně, i když nadále splývají s maskou chladiče. Spodní část nárazníku vůz opticky rozšiřuje. Zadní světla s LED technologií mají moderní grafiku s kouřovým krytem a decentně se změnily tvary nárazníku a integrovaného difuzoru.
Ducha SUV navozuje plastová ochrana ve spodní části nárazníku, která je v závislosti na provedení černá, nebo v barvě hliníku. Dalším výrazným prvkem je mimořádně vysoká světlá výška 230 mm a nápadná kola s průměry od 18 do 19 palců. Nechybí plastová ochrana bočních částí karoserie nebo praktické střešní ližiny.
Model C5 Aircross zařadil do vzorníku modrý odstín Eclipse, který se v závislosti na venkovním světle mění z tmavě modrého na černý. Nabídka se zúžila na prestižní odstíny, které jsou u zákazníků oblíbené. Na vstupech vzduchu v přední části a prvcích Airbump se objevují nové odstíny balíčků Pack Color.
Interiér a vnitřní prostor
Na změnu zevnějšku reagoval také interiér. Osmi až desetipalcový dotykový displej je umístěn nad výdechy klimatizace. Její ovládání je částečně integrované do infotainmentu a částečně si ponechalo analogová tlačítka. V případě spalovacích motorů je vybaven navigací od linie Plus. Hodnotný dojem interiéru podporují lepší materiály a kvalitní dílenské zpracování.
Řidič má dále k dispozici přístrojovou desku s nastavitelným digitálním displejem o úhlopříčce 12,3″. Dle svých preferencí si může vedle jízdních údajů zobrazit informace o navigaci, aktivních asistenčních systémech, tocích energie hybridního pohonu a další.
U automatických převodovek nabízí nová středová konzole ergonomičtější uspořádání ovládacích prvků. Volič převodovky e-Toggle s chromovaným povrchem, je umístěn pod rukou řidiče a vedle se nachází volič jízdních režimů, který může u spalovacích motorů zahrnovat funkci Grip Control, a u plug-in hybridních motorů intuitivní volbu jízdního režimu (Electric, Hybrid nebo Sport). Konzola nabízí i velkou úložnou přihrádku, v níž se nachází dva porty USB a systém bezdrátového nabíjení telefonu.
SUV C5 Aircross je vybaven novou generací sedadel Citroën Advanced Comfort, která jsou také součástí modelů C4 a C5 X. Kombinují pěnu s vysokou hustotou uprostřed sedadel s měkčí pěnou o tloušťce 15 mm na povrchu. Sedadla nabízejí jedinečný vizuální komfort díky specifickému čalounění, komfort při dosednutí a stálý dynamický komfort díky typu použitých materiálů, u nichž nedochází k postupnému prosezení. Samozřejmostí je možnost vyhřívání a masáže.
Konkurenční výhodu získává C5 Aircross díky třem samostatným sedadlům ve druhé řadě. Ta jsou navíc sklopná a podélně posuvná s nastavením sklonu opěradla. Objem zavazadlového prostoru je v tomto segmentu rekordní a závisí na posuvu zadních sedadel: 580–720 l u verze se spalovacím motorem a 460–600 l u plug-in hybridní verze.
Motory a technika
Nabídka konvenčních pohonů zeštíhlila pouze na dvě nejžádanější varianty. Zájemcům o zážehový motor je vyhrazena tříválcová dvanáctistovka PureTech s výkonem 96 kW. Jako nejlevnější varianta je dodávána pouze s ručně řazenou převodovkou a pro dvě nejnižší linie. Jedinou vznětovou alternativou je čtyřválec BlueHDi objemu 1.5 litru se stejným výkonem, ale samočinnou převodovkou.
Benzinovou dvanáctistovku využívá také mild-hybrid, který ji doplňuje elektromotorem o výkonu 21 kW s točivým momentem 55 N.m. V kombinaci s akumulátorem o kapacitě 0,89 kWh výrazně usnadňuje rozjezdy a prudké zrychlování, čímž je dělá méně náročnými na spotřebu paliva.
Zajímavostí jsou hned dva plug-in hybridy naladěné na výkony 133 a 165 kW. Zásadní rozdíl je ve výkonu spalovacího motoru objemu 1.6 litru, který dosahuje 110, nebo 133 kW. Ani akumulátory nejsou stejné. Ve slabší verzi má kapacitu 12,4 kWh, v silnější 14,2 kWh, což se odráží v dojezdech v elektrickém režimu 57 a 66 km.
Vůz dokáže jet velmi tiše rychlostí až 135 km/h v elektrickém režimu, nabízí okamžitou dostupnost točivého momentu 360 Nm, který zajišťuje perfektní pružnost i dynamiku jízdy. S nulovými emisemi CO2 v elektrickém režimu nabízí volný přístup do městských zón, kam je vjezd vozů se spalovacími motory zakázán.
Pro plug-in je k dispozici řada služeb, které jim usnadní dobíjení, s ovládáním buď přímo ve voze, nebo prostřednictvím telefonu, a možnost naprogramování doby dobíjení. Rychlé dobíjení prostřednictvím Wall boxu je otázkou dvou hodin.
C5 Aircross je důstojným představitelem komfortu, který je součástí samotné DNA značky Citroën. Odpružení s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy zlepšuje kvalitu filtrování nerovností vozovky.
SUV nabízí širokou škálu technologií nejnovější generace, které mají zlepšit každodenní pohodlí a bezpečnost cestujících. Řidič má k dispozici 20 asistenčních systémů, které jsou v segmentu kompaktních SUV výjimečné. Patří mezi ně Highway Driver Assist, systém autonomního řízení 2. stupně, který kombinuje systémy adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a aktivního systému varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a díky trvalé pozornosti řidiče, který může řízení kdykoliv převzít, poskytuje větší pocit bezpečí.
Karavanisté mohou připojit přívěs o hmotnosti 1350 kg, což je lehce podprůměrná hodnota.
Technické údaje Citroën C5 Aircross
Nejlevnější zážehová verze – 1.2 PureTech 130 S&S MAN6 |
Nejlevnější vznětová verze – 1.5 BlueHDi EAT8 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1499 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 96 při 5500 | 96 při 3750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1750 | 300 při 1750 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4500/1969/1654 | 4500/1969/1654 |
Rozvor (mm) | 2730 | 2730 |
Zavazadlový prostor (l) | 580-720/1630 | 580-720/1630 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1483/467 | 1567/463 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1350/740 | 1250/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 195 | 189 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,5 | 11,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,2 | 5,5 |
Emise CO2 (g/km) | 140 | 144 |
CENA: | ||
580 000 Kč (včetně DPH) | 625 000 Kč (včetně DPH) |