Před čtyřmi lety Ford definitivně stvrdil podpisem spolupráci s Volkswagenem na poli užitkových vozidel. Součástí dohody bylo také sdílení platformy MEB, na níž stojí třeba Škody Enyaq nebo Volkswagen ID.3. Modrý ovál se tak dostal k modernímu technickému základu pro elektromobily a bylo jen otázkou času, kdy na něm první auto skutečně postaví. Ta doba nastala sice již poměrně dávno, až teď ale Ford Explorer přichází na český trh.
Interiér a vnitřní prostor
Jméno Explorer má asi každý zafixované pro velké pětimetrové americké SUV s pořádným osmiválcem a prostorem pro celou čtvrť a přilehlé okolí. Jenže nový evropský explorer tomuto nedostojí ani vzdáleně. Ford auto změnil na středně velké ani ne 4,5 metru dlouhé auto, které pojme maximálně pětici cestujících. Je to velikost odpovídající Enyaqu nebo ID.4, zkrátka kategorii aut na starém kontinentu z nejpopulárnějších.
Rozvor náprav natažený na 2767 milimetrů na druhou stranu alespoň částečně zaručuje, že vzadu se cestující mačkat nebudou. Zavazadlový prostor je ale spíše průměrný, verze se zadním pohonem má 450 litrů, pohon všech kol pak ukrojí zanedbatelných pět litrů. Po sklopení zadních opěradel lze pro zavazadla získat 1422 litrů (u verze 4×4 je to 1417 litrů).
Interiér také vzdáleně nepřipomíná americké explorery. Na druhou stranu, vadí to něčemu? Americká auta se sice pocitovou kvalitou poslední desetiletí na míle posunula, do evropských aut jim ale často pověstný kousíček scházel. Nové SUV se pak inspirovalo u Mustangu Mach-E. Především tedy vertikálně umístěnou dotykovou obrazovkou s uhlopříčkou 14,6 palce. Ta je navíc výsuvná, za ní se totiž skrývá tajná uzamykatelná schránka třeba na cennosti.
Před řidičem je jen malý displej o velikosti 5,3 palce. Na zobrazení nejdůležitějších provozních informací ale úplně stačí. Co naopak spousta zákazníků obrečí, to je absence fyzických tlačítek. Tady Ford opisoval od Volkswagenu možná až příliš, na druhou stranu nejnovější modely automobilky z Wolfsburgu už mají i celodotykové ovládání příkladně vyladěné. Přesto klasický otočný knoflík na zvýšení nebo snížení teploty je něčím, co zatím nikdo nepřekonal. Větším problémem nakonec mohou být dotyková tlačítka na volantu a volič samočinné převodovky se pak přestěhoval pod volant.
Motory a použité technologie
Český ceník exploreru nabízí tři verze, zatím jen dvě jsou ale reálně dostupné. Základní provedení s výkonem 125 kW pohánějícím zadní kola a akumulátorem o využitelné kapacitě 52 kWh se objeví až později. Tato varianta ještě ani nemá normovaný dojezd.
Přesunout se tak můžeme rovnou k verzím s větším akumulátorem. Zadokolka s výkonem 210 kW se chlubí využitelnou kapacitou 77 kWh a podle výbavy ujede na jedno nabití 602 nebo 572 kilometrů. To není vůbec špatné. Není to ani vyloženě pomalé SUV, navzdory většímu akumulátoru a hmotnosti přes dvě tuny dokáže rychlost 100 km/h pokořit za 6,4 sekundy. Co ale naplat, čtyřkolka s výkonem 250 kW je o 1,1 sekundy rychlejší. Má také mírně větší akumulátor s využitelnou kapacitou 79 kWh, jenomže také ujede méně – dle výbavy 566 nebo 532 km. U nabíjecího stojanu ale do většího akumulátoru můžete pumpovat až 185 kW, u 77kWh je to o 50 kW méně. Ford pak rozdíl vyčísluje tak, že s rychlejším nabíjením získáte za deset minut o 20 km delší dojezd. Střídavým proudem už je ale dobíjení stejnými 11 kW.
Většinu asistentů má explorer již v základu, tedy nouzové brzdění, pomocníka pro jízdu v pruhu nebo sledování mrtvých úhlů. Paket s průhledovým displejem, parkovacím asistentem nebo 360stupňovou kamerou je ale příplatkový pro obě nabízené výbavy. Ta vyšší tak standardně přihazuje alespoň maticová diodová světla s vykrýváním protijedoucích vozidel při stálém dálkovém svícení.
Technické údaje Ford Explorer
Nejlevnější elektrická verze – Ford Explorer Prodloužený dojezd | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) | 210 kW |
Největší točivý moment (Nm) | 545 |
Převodovka | samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4468/1871/1630 |
Rozvor (mm) | 2767 |
Zavazadlový prostor (l) | 450/1422 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2090/585 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1000/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6,4 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
13,9 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 299 900 Kč (včetně DPH) |