Mini v současné době prochází dynamickou modelovou proměnou, na kterou již stárnoucí modely netrpělivě čekaly. Nabídku opustil Clubman, naopak přibyl crossover Aceman. Mini se představilo v nové generaci spolu s elektrickou verzí a stejně rozsáhlou obměnu dostal i rodinný Countryman.
Historicky se Mini soustředilo zejména na městské vozy oplývající stylem. Countryman však vyráží za hranice metropole i asfaltu. Právě nezpevněným povrchům holduje nová elektrická verze SE ALL4 s pohonem všech kol. Countryman je prvním modelem, který se vyrábí v německém Lipsku, nikoliv ve Velké Británii.
Po designové stránce je zajímavé, jak při celkové modernizaci, a výrazném zvětšení rozměrů, dokázala automobilka zachovat původní tvary a ráz vozu. Charakter největšího modelu v nabídce podtrhuje mohutná kapota a široký postoj, přičemž rozvor skutečně narostl ve prospěch větší stability. Novinkou je možnost výběru z několika světelných podpisů na přídi i zádi. Hladké tvary pak stojí za vynikajícím součinitelem odporu vzduchu 0,26, který je špičkou v segmentu.
Přepracovaná příď přináší nový tvar světel, užší masku chladiče a nové nárazníky. V reakci na šetrnější výrobu ustoupily chromované prvky černým lištám. Stylový ráz dodávají atraktivní laky s možností kontrastní střechy a designové povedené sady kol s průměry 17 až 21 palců. Countryman je nabízen v šesti různých provedeních, přičemž každé je v detailech osobité.
Interiér a vnitřní prostor
S novou generací Interiéru Countryman spojil přístrojový štít a infotainment do jedné centrální OLED obrazovky s průměrem 240 mm. Výsledkem je, že i když jde o jednotnou platformu s BMW, tady je chod plynulejší. Bonusem je široký výběr zábavných grafik, které se mění spolu s celkovým naladěním vozu. Operační systém 9 využívá softwarovou platformu Android Open Source Project. V novém MINI Cooper lze ovládat řadu funkcí pomocí prvního plnohodnotného hlasového asistenta. Sestavu doplňuje volitelný head-up displej, aby měl řidič alespoň základní údaje na očích.
Countryman dokáže hlavně v noci vytvořit zcela mimořádnou cestovní atmosféru. Panoramatické střešní okno i náladové osvětlení známe, ale Mini přidává ještě projektor pestrých animací na palubní desku. Zvukovou i vizuální atmosféru interiéru si posádka volí skrze rozhraní Mini Experience. Po celém interiéru najdeme mnoho zábavných detailů jako poutko víka loketní opěrky, atypické ovladače pod centrálním displejem, vertikální podobu výdechů ventilace nebo ukazatel využití energie, který při prudší akceleraci doplní ikona rakety.
Na povaze Countrymanu je znát zaměření na rodinný život. Sedadla mají vynikající boční vedení i pohodné sedáky, bez kterých se na dlouhých cestách neobejdete. Řidič a spolujezdec si v novém MINI Countryman užívají výrazně vyššího komfortu, neboť v oblasti ramen a loktů mají téměř o tři centimetry více místa. Šířka v oblasti ramen zadních sedadel byla zvětšena o 2,5 centimetru. Zadní řadu sedadel lze posouvat v rozsahu 13 cm. Opěradla zadních sedadel, dělená v poměru 40:20:40 jsou individuálně nastavitelná v šesti polohách a až o 12 stupňů. Po sklopení zadních sedadel lze v zavazadlovém prostoru o objemu 460 až 1450 litrů snadno přepravovat i objemné předměty.
Motory a technika
Elektrický Countryman E začíná s elektromotorem umístěným na přední nápravě o výkonu 150 kW. Akcelerace na stovku trvá 8,6 sekundy a díky 66,5 kWh baterii ujede 423 až 462 kilometrů. Standardní palubní 11kW nabíječka nabije zcela prázdný akumulátor do plna za 6,5 hodiny.
Verze SE ALL4 přidává druhý elektromotor na zadní nápravu, čímž narostl výkon na 225 kW (krátkodobě 230 kW). Čas potřebný na zdolání 100 km/h se snížil na 5,6 sekundy. Vzhledem ve zvýšení spotřeby energie na 16,8 až 18,5 kWh/100 km ujede verze s pohonem všech kol 399 až 432 km. Obě elektrické verze lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 130 kW. To znamená, že baterii nabijete z 10 na 80 % za necelých 30 minut.
Pro proces nabíjení lze zvolit čas zahájení nebo nastavit konkrétní časové okno. Předem je možné také určit konkrétní cílovou úroveň nabití baterie. Pro obzvláště příjemný start lze nastavit ukončení nabíjení do zvoleného času odjezdu a interiér vozidla do této doby klimatizovat na požadovanou teplotu.
Při listování motivy v infotainmentu narazíte na styl „Go kart“, kterým Mini označuje sportovní naladění. Možná se zdá pošetilé něco takového dávat do rodinného SUV, ale v tomto případě to až taková nadsázka není. V rámci segmentu působí na silnici nadmíru stabilně a pevně, což je pochopitelně vykoupeno tužším podvozkem. Řízení vyniká přesností, i když zpětná vazba je dle očekávání mírná. Pohon všech kol kontroluje inteligentní rozdělování točivého momentu pro co nejlepší trakci, a tak máte pocit jistoty, i za zhoršených povětrnostních podmínek.
Novinkou na poli asistenčních systémů je autonomní řízení, kdy do 60 km/h může řidič sundat ruce z volantu, ale stále musí sledovat provoz. Mini je schopné i samostatně změnit jízdní pruh.
Technické údaje MINI Countryman E
Nejlevnější elektrická verze – Countryman E | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) | 150 kW |
Největší točivý moment (Nm) | 250 |
Převodovka | samočinná, s pevným převodem |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4433/1843/1656 |
Rozvor (mm) | 2692 |
Zavazadlový prostor (l) | 460/1450 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1940/570 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 750/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,6 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
15,7-17,4 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
999 700 Kč (včetně DPH) |