21 listopadu, 2024

Renault Master

Životní cyklus užitkových automobilů je trochu odlišný od osobních automobilů, nová generace dodávek tak většinou bývá poměrně zásadní událostí. Nejinak tomu bylo i loni na podzim, kdy Renault po čtrnácti letech představil čtvrtou generaci své velké dodávky Master. Ta se, jak už to bývá zvykem, svým komfortem zase o něco přiblížila osobním autům, vedle nafty pak dokáže jezdit i na elektřinu.

Interiér a vnitřní prostor

Alfou a omegou všech užitkových aut je různorodost a šířka nabízených variant. A nový Renault Master tady zájemce rozhodně nezklame. Francouzská automobilka slibuje až čtyři desítky různých verzí s nákladovým prostorem o objemu od 11 do 22 m3. Master se bude kromě klasické dodávky s jednoduchou i dvojitou kabinou a několika délkami a výškami nabízet také jako valník, sklápěčka, se skříňovou nástavbou nebo jako podvozek připravený pro další nástavby. Specifické verze ostatně patří ke specialitám francouzského výrobce. Nejklasičtější dodávka bude mít samozřejmě vzadu dvoukřídlé dveře a dále také největší posuvné dveře ve své kategorii. Mimochodem i elektrická verze by měla utáhnout až 2,5 tuny a má užitečné zatížení 1625 kilogramů.

Dalším důležitým prvkem dodávek je podoba palubní desky, respektive především pracoviště řidiče. Právě ten totiž v autě tráví nejvíce času a doby, kdy dodávky byly jen spartánské holobyty bez klimatizace, jsou dávno pryč. Master si tak z osobních Renaultů půjčuje třeba multimediální systém s desetipalcovou obrazovkou a především aplikacemi nebo navigací od Googlu. Displej je přitom natočený lehce směrem k řidiči. Dále nechybí volant s tlačítky nebo otočné ovladače klimatizace, které jsou známé opět i z osobních Renaultů. Navrch pak jsou uvnitř odkládací plochy s objemem 135 litrů.

Zmínit musíme i vnější design, byť ten je u dodávek spíše nepodstatný. Renault nicméně Master kompletně přepracoval a především kladl důraz na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu se tak povedlo snížit o 20 procent, a tím také mimo jiné klesla spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého. Renault dokonce auto označuje přídomkem „Aerovan“.

Motory a technika

Jak už bylo řečeno, Renault v otázce pohonného ústrojí klade důraz především na elektrický pohon. V nabídce budou dvě verze, které se neodlišují jen výkonem, ale také dojezdem. Ta nejlevnější má elektromotor o výkonu 96 kW a malý akumulátor s kapacitou 40 kWh. Papírově tak ujede 180 kilometrů, v reálném provozu to bude ještě, navíc s nákladem, výrazně méně. To 105kW varianta osazená 87kWh akumulátorem už nabízí papírový dojezd velmi zajímavých 460 kilometrů. K tomu má dodávka rychlonabíjení výkonem až 130 kW a pomalé nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW.

Alternativu elektrickému pohonu zatím tvoří naftový dvoulitr naladěný na 77, 96, 110 nebo 125 kW. Podle verze se dodává s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, nebo s devítistupňovou samočinnou převodovkou. přičemž nejúspornější verze vypouští 195 g CO2/km a spotřebuje 7,5 l/100 km. A protože nová platforma vozu je multienergetická, slibuje Renault rovněž příchod verze s palivovými články.

Hodně dopředu se Master posunul i technologicky. O moderním multimediálním systému již byla řeč, Renault ale nabídne i plejádu bezpečnostních asistentů. Nouzové brzdění s detekcí chodců, sledování mrtvých úhlů, pomocník pro jízdu v pruhu nebo parkovací senzory s couvací kamerou. Prvky dnes brané jako standard, před pár lety ale dodávkám zapovězené.

Technické údaje Renault Master

  Nejlevnější vznětová verze –  2,0 Blue dCi 105 L2H2P2
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1998
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 77 při 3500
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 330 při 1500
Převodovka 6stupňová, manuální
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 5681/20802500
Rozvor (mm) 3585
Nákladový prostor (m3) 10,8
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 2243/1132
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 2500/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 150
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 19,8
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
7,5-7,6
Emise CO2 (g/km) 196-197
CENA:
  793 000 Kč (bez  DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit