21 listopadu, 2024

Škoda Superb

Pravděpodobně poslední se spalovacími motory, ovšem opět jako liftback i kombi. Po více než dvou dekádách od premiéry původního superbu uvádí Škoda na trh jeho čtvrtou generaci, která patrně završuje jednu éru. Navíc tak trochu převrací někdejší zvyklosti. Zatímco první generace vozu byla upraveným Passatem, teď vznikal německý bestseller ruku v ruce se superbem. Ten také nově přijíždí z Bratislavy.

Interiér a vnitřní prostor

Škodovky vždy o něco přerůstaly svou třídu a jinak tomu není ani v případě superbu. Ačkoliv spadá do střední třídy, délkou nová generace přerůstá 4,9 metru. Je to o 4 centimetry více než v případě předchůdce. Rozvor náprav o délce 2841 milimetrů sice zůstal nedotčený, každopádně to znamená, že vzadu je stále královská porce místa. Kombík s rovnou střechou je pak ještě o fous praktičtější, jakkoliv ani liftback na tom není zle. Dále mezigeneračně narostl i objem zavazadlového prostoru, u liftbacku v základu na 645 litrů a u kombi dokonce na 690 litrů. Když u něj navíc sklopíte sedadla, dostanete 1920 litrů a vlastně takový malý stěhovák.

Vnější design vozu prošel spíše evoluční proměnou a navazuje na ostatní modely značky s okřídleným šípem. Především kodiaq se superbu vzhledově dost přiblížil. Interiér nicméně opět prošel zásadními úpravami. Především, dotyková obrazovka multimediálního systému má nově formát volně stojícího tabletu s deseti nebo třinácti palci. Je tak více na očích řidiči a také se příjemněji ovládá.

Co si superb od německých sourozenců naštěstí nepůjčil, to je celodotykové ovládání všech funkcí. I škodovka sice nabízí zredukovaný počet fyzických tlačítek, ale také tři otočné ovladače, kterým říká Smart Dials. Těmi se jednoduše ovládá třeba teplota klimatizace nebo vyhřívání či ventilace sedadel. Tedy těmi krajními, kdy je po řidiče a spolujezdce vždy jeden. Uprostřed je konfigurovatelný ovladač, u něhož je možné vybrat si 4 ze 6 různých funkcí. Digitální jsou standardně i přístroje, displej ale kryje původní kaplička, což působí nevšedně. Interiér je jinak velmi kvalitně zpracovaný a nabízí kvalitní materiály.

Motory a technika

Spousta konkurentů zapomíná na vznětové agregáty, s tím ale na superb (potažmo i Volkswagen Passat) nechoďte. Tady dvoulitrová TDI tvoří nadále důležitou součást nabídky. Na výběr je verze se 110 nebo 142 kW, silnější se pojí výhradně s pohonem všech kol. Dvouspojkové samočinné řazení DSG je standardem pro všechny motorizace bez výjimky, ručně zákazníci řadit zkrátka nechtějí. Protože má navíc Škoda Superb šestašedesátilitrovou nádrž, se vznětovými agregáty hravě ujede na jedno natankování přes tisíc kilometrů.

Základní motorizací je ale mildhybridní zážehová patnáctistovka se 110 kW. Právě díky elektrické asistenci se daří papírově držet spotřebu pod hranicí šesti litrů na 100 km. Koho by však elektrifikace „štvala“, může sáhnout po dvoulitrovém TSI s výkonem 195 kW a pohonem všech kol. Na palivu moc neušetří, dostane ale jasně nejsportovnější motorizaci. Kombík se pak nabízí ještě jako plug-in hybrid s výkonem 150 kW a především 25,7kWh akumulátorem. Díky němu ujede na jedno nabití přes 100 km jen na elektřinu, navíc je možné využívat rychlonabíječku s výkonem až 50 kW.

Novinkou je průhledový displej, který je standardem výbavy Laurin & Klement. Všechny superby bez rozdílu ale vyjíždějí třeba se sledováním mrtvých úhlů nebo pomocníkem pro jízdu v pruhu. Dílem příplatků nebo nabídky ve vyšší výbavě jsou dále třeba adaptivní tlumiče, maticová diodová světla nebo adaptivní tempomat.

Technické údaje Škoda Superb

  Nejlevnější zážehová verze – Škoda Superb 1.5 TSI Selection Nejlevnější vznětová verze – Škoda Superb 2.0 TDI Selection
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový přeplňovaný čtyřválec,  48V mildhybridní systém, pohon předních  kol Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1498 1968
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 110 při 5000-6000 110 při 3000-4200
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 250 při 1500-3500 360 při 1600-2750
Převodovka sedmistupňová, samočinná dvouspojková sedmistupňová, samočinná dvouspojková
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4912/1849/1481 4912/1849/1481
Rozvor (mm) 2841 2841
Zavazadlový prostor (l) 645/1795 645/1795
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1559/616 1662/623
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1900/750 2200/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 225 225
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 9,2 9,2
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
5,2-5,8 4,9-5,3
Emise CO2 (g/km) 118-132 127-141
CENA:
  935 000 Kč (včetně DPH) 995 000 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit