21 listopadu, 2024

Subaru Forester

Forester prošel výraznější modernizací před dvěma lety. Pátá generace je ale mimořádně povedená. Suverénní projev nabízí na silnici i v terénu, kde konkurenty deklasuje mimořádně povedeným podvozkem a trakcí stálého pohonu všech kol.

Nedávná evoluce páté generace přinesla výraznější design, skvěle svítící BiLED světlomety s natáčením, které jsou součástí standardní výbavy, a další důraz na bezpečnost, například i díky vylepšenému systému EyeSight čtvrté generace. Jeho kamery mají dvojnásobné zorné pole a systém podporuje 11 bezpečnostních funkcí, nově včetně automatického nouzového řízení, adaptivního tempomatu s centrováním v jízdním pruhu a prevence vybočení.

Systém funguje příjemně, na zapadlých okreskách se dokáže držet i krajnice a zásahy do řízení jsou velmi decentní. K jejich deaktivaci navíc stačí jednou zmáčknout tlačítko na volantu a auto máte opět jen ve svých rukou.

Interiér a vnitřní prostor

Forester páté generace vyrostl ve všech směrech a posunul se v hierarchii SUV střední třídy o něco výše mezi modely Škoda Kodiaq, Seat Tarraco nebo Toyota RAV4. Díky rozměrné masce chladiče a výrazným předním světlometům navíc působí docela okázale, což umocnil i nedávný facelift. Poznáte jej podle specifické masky chladiče, nového tvaru předních světlometů a upraveného nárazníku.

Forester je nyní k dispozici také ve specifikaci Black Edition. Tato limitovaná edice vychází z vrcholné výbavy Executive, jak už ale název napovídá, přidává celou řadu elegantních černě lakovaných doplňků. Příplatek za tuto limitovanou edici je jen 10 000 Kč.

Interiér patří mezi nejprostornější. Směle drží krok například se Škodou Kodiaq, na který díky celkově kratší délce ztrácí jen objemem zavazadlového prostoru. Sklon zadních opěradel lze měnit, což zvyšuje cestovní komfort.

Motor a technika

Díky pevné karoserii a standardně dodávanému bezpečnostnímu systému EyeSight je forester jedním z nejbezpečnějších SUV, což potvrdily japonské, evropské i americké nárazové testy. V japonských nárazových testech získala nová generace foresteru nejen plný počet hvězd, ale také historicky nejvyšší bodové hodnocení. Zvláštním oceněním za bezpečnost byly ohodnoceny také ostatní modely Impreze/Crosstrek, Outback. Forester se zařadil mezi absolutně nejbezpečnější SUV také v evropských testech Euro NCAP a obdobně si vedl v mimořádně náročných amerických testech IIHS, kde se čelní náraz testuje jen s minimální překrytím přídě do nedeformovatelné překážky. Vysoce ceněný byl také systém předcházející nehodám. Standardně dodávaný bezpečnostní systém EyeSight zahrnuje mimo jiné automatické nouzové brzdění nebo hlídání jízdního pruhu a aktivně pomáhá s vyhýbacím manévrem.

Mimochodem zmiňovaný systém EyeSight byl v rámci modernizace ještě vylepšen. Téměř dvojnásobně rozšířené zorné pole dvojice kamer a výkonnější elektronika umožňují identifikovat ještě více situací, které mohou v provozu nastat. Patří mezi ně například zastavení před chodcem nebo cyklistou nebo upozornění při odbočování vlevo na protijedoucí vozy zprava. Další kvalitativní posun proběhl u adaptivního tempomatu, který nyní lépe rozezná jízdní pruh v situaci, kdy není vidět podélné značení. A novinkou je i funkce automatického brzdění při couvání. Funkčnost systému EyeSight i za špatného počasí zajišťují vylepšené ostřikovače čelního skla se dvěma novými tryskami mířícími přímo na obě kamery zabudované pod čelním sklem.

Jedinou evropskou variantu foresteru pohání atmosféricky plněný zážehový čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) a přímým vstřikováním o zdvihovém objemu 2,0 litru a výkonu 110 kW, kombinovaný s bezestupňovou převodovkou Lineatronic. Hybridní pohonné ústrojí doplňuje elektromotor o výkonu 12 kW, který je integrovaný v převodovce a pomáhá hlavně při rozjezdu nebo parkování a zároveň funguje jako generátor elektrické energie při dobíjení lithium-iontové baterie uložené pod podlahou zavazadlového prostoru. Ta má kapacitu jen 0,6 kWh, a tak neposlouží k trvalé jízdě na elektrický pohon. Když je akumulátor zcela nabit, tak jsme s ním dokázali ujet 1,5 km při rychlosti do 40 km/h. Hybridní systém se tak obejde bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do e-boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám.

Zajímavou novinkou je strategie řazení e-Active Shift Control převzatá z modelu Outback, kterou nastavíte při volbě jízdního režimu Sport v rámci systému SI-Drive. Řazení v tomto případě rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a udržuje motor ve vyšších otáčkách, a tak dopřává ještě sportovnější jízdní styl s rychlejšími výjezdy ze zatáček.

Jízdní vlastnosti jsou tradičně vynikající, přitom nejsou na úkor jízdního komfortu. Trvalý pohon všech kol dává naprostou jistotu v zatáčkách a při výjezdu z nich. I přes vysokou světlou výšku (220 mm) se forester minimálně naklání. Ve třídě SUV s klasickými tlumiči hraje jasný prim. Na českých silnicích podvozek příkladně žehlí nerovnosti. Stejně povedené je i přesné řízení s odpovídající zpětnou vazbou.

Terénní dovednosti

Aktuální generace foresteru se může mimo silnice spolehnout na solidní světlou výšku 220 mm, což dohromady s krátkými převisy karoserie umožňuje bez poškození spodku vozidla projíždět lehčím terénem. V případě, že hrozí ztráta trakce některého z kol kvůli nerovnému nebo kluzkému povrchu, můžete prostřednictvím ovladače systému X-Mode na středovém tunelu nastavit jeden ze dvou terénních režimů. Subaru se již nespoléhá na mechanické závěry či mezinápravový diferenciál, ale na komplex elektronicky řízených spojek, které společně s brzdami zajišťují optimální trakci všech kol. Systém pro jízdu v těžším terénu se po překročení rychlosti 40 km/h automaticky deaktivuje. V rámci faceliftu do terénní výbavy přibyla do funkce systému HDC (Hill Descent Control) možnost při jeho aktivování v případě potřeby kdykoliv zrychlit. Po uvolnění plynového pedálu se automobil okamžitě vrátí na původní rychlost. A ještě dodejme, že hybridní forester zvládne brzděný přívěs o hmotnosti až 1870 kg, což je mezi hybridními pohony jedna z nejvyšších hodnot.

Technické údaje Subaru Forester

  Nejlevnější zážehová verze
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Podélně uložený zážehový čtyřválec s protilehlými válci pohání všechny kola
Zdvihový objem (cm3) 1995
Největší výkon (kW) 110 při 5600-6000
Největší točivý moment (Nm)  194 při 4000
Převodovka Samočinná bezestupňová CVT
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4670/1815/1730
Rozvor (mm) 2670
Zavazadlový prostor (l) 509/1751
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1768/427
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1870/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 188
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 11,8
Spotřeba
(kombinovaná WLTP) (l/100 km)
8,1
Emise CO2 (g/km) 0
CENA:
  965 000 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit