Passat je mrtev, ať žije ID.7, chtělo by se při pohledu do nabídky Volkswagenu skoro zvolat. Populární manažerské auto se bude v Evropě nabízet už jen jako kombi, kdo chce auto se stupňovitou zádí, musí ke konkurenci, nebo vzít zavděk elektrickým pohonem. ID.7 přitom rozhodně není jen další nic neříkající příspěvek do nabídky elektrických aut na českém trhu, naopak je to auto skrz naskrz zajímavé.
Interiér a vnitřní prostor
Když před pěti lety Volkswagen začal přicházet s celodotykovým ovládáním interiéru, mnozí si klepali na čelo. Všechno to navíc bylo podpořené i špatně fungujícím softwarem multimediálního systému, takže z ovládání třeba osmého Golfu se v začátcích stala trochu noční můra. A když usednete do ID.7, možná vás opět trochu přepadne panika, protože klasické tlačítko je tam vlastně jediné – pro varovná světla. Dokonce i na volantu jsou na první pohled dotyková tlačítka, která lze ale také stisknout a mají haptickou odezvu.
Jenomže Volkswagen na ovládání od dob prvního Golfu výrazně zapracoval a u ID.7 prakticky nenarazíte na problém. Navíc nový software multimediálního systému je rychlý a velice intuitivní, takže se v něm po pár minutách bezpečně zorientujete a najdete v něm vše, co hledat potřebujete. Snad jen vestavěná navigace by si ještě zasloužila o něco vylepšit, hledání různých bodů zájmu v ní je mnohdy ztížené a zdlouhavé. Na druhou stranu ale odmění řidiče rozšířenou realitou, což znamená, že třeba šipka odbočení se promítá do průhledového displeje a přímo do jízdního pruhu, kterým se má řidič vydat, pokud jich je souběžně více.
Je to trochu frajeřina, ale pomůže v orientaci tam, kde to třeba neznáte. Příjemný je i úzký displej před řidičem místo klasických velkých budíků, v kombinaci s průhledovým displejem je toto řešení naprosto dostačující. Volkswagen si dal také práci s výběrem materiálů, které jsou měkčené a na dotek příjemné, stejně jako se zpracováním. Navíc je v autě spousta místa. Vzadu si při rozvoru 2971 milimetrů dá nohu přes nohu málem o dvoumetrový basketbalista, i když druhý bude sedět před ním. Navíc jde o liftback, takže kufr o objemu 532 litrů je dobře využitelný. A to je ještě v nabídce i ID.7 s karoserií kombi.
Motor a technologie
Kdo bude chtít ID.7, má velmi jednoduchý výběr. K dispozici je výhradně 210kilowattová zadokolka, tedy verze jen s jedním elektromotorem. Po vzoru dalších elektromobilů Volkswagenu přijde v budoucnu i čtyřkolka s označením GTX, zatím ale musí stačit jeden elektromotor. I přes hmotnost 2,2 tuny nabízí temperamentní svezení. Z klidu na 100 km/h zrychlí za výtečných 6,5 vteřiny. Nejvyšší rychlost je omezena trvalým výkonem elektromotoru na 180 km/h, podobně jako konkurenté.
Akumulátor je zatím také jeden – s kapacitou 77 kWh, papírově by s ní měl liftback urazit až 618 kilometrů bez potřeby nabíjet. Opět je to hodnota, která je spíše z říše snů než reality. V klasickém provozu se dá dostat k hodnotám něco přes 500 kilometrů, což je i tak hodnota, která v dnešním světě elektroaut jen těžko hledá konkurenci.
Nabíjet je možné výkonem až 175 kW u stejnosměrného a 11 kW u střídavého proudu. Zatímco v prvním případě jde o hodnotu hodně slušnou, v tom druhém je třeba konstatovat, že některé i levnější elektromobily umí dvojnásobek. Nicméně 11 kW je dnes běžným standardem.
Mimochodem docela brzy nabídku doplní ještě verze Pro S s využitelnou kapacitou baterie 86 kWh, kde je papírově řeč o 700 km a reálně asi bude aerodynamicky efektivní auto atakovat hranici 600 km. Kromě zmíněné rozšířené reality nechybí ID.7 ani tepelné čerpadlo, adaptivní tempomat nebo třeba sledování mrtvých úhlů.
Technické údaje Volkswagen ID.7
Nejlevnější elektrická verze – Volkswagen ID.7 Pro | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 210 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 550 |
Převodovka | samočinná, jednostupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4961/1862/1534 |
Rozvor (mm) | 2971 |
Zavazadlový prostor (l) | 532 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2188/442 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1000/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6,5 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
14,2 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 479 900 Kč (včetně DPH) |