Opel Vivaro zaujme cenou, užitnou hodnotou a řadou karosářských provedení. Ta největší pojme až 6,6 m3 nákladu nebo 9 cestujících.
Opel Vivaro byl od první generace dlouhodobě dvojčetem Renaultu Trafic. Kooperace s francouzskou automobilkou ale vzala za své ve chvíli, kdy se německý výrobce stal součástí koncernu PSA a později konglomerátu Stellantis. Poslední generace Vivara tak již vychází z dodávky jiného francouzského výrobce: Citroënu Jumpy, respektive Peugeotu Expert. A stejně jako ony se nabízí i v plně elektrické verzi označované jednoduše Vivaro-e.
Interiér a vnitřní prostor
Opel Vivaro se od svých sourozenců, kterými kromě Citroënu a Peugeotu jsou ještě Fiat Scudo a Toyota ProAce ničím výrazně neliší. A podobné je to i u elektrické verze, která má navíc jen nabíjecí konektor v levém blatníku, zatímco hrdlo nádrže bývá klasicky vzadu. Mírnou úpravou prošla i maska chladiče.
Interiér se od spalovacího sourozence odlišuje také jen v jemných detailech: jiný je přístrojový štít s barevně označenými budíky a palubním počítačem, který ukazuje mimo jiné stav nabití baterie, volič převodovky je pak jen decentním kolébkovým přepínačem. Jinak je to klasické Jumpy/Expert se vším všudy. Za sedmipalcovou dotykovou obrazovku, která se objevuje na mnoha propagačních snímcích, je potřeba si připlatit, v základu má ale dodávka alespoň klasické rádio. Před pár lety nebylo standardem ani to. Vivaro tak umí nabídnou velmi atraktivní základní cenu. Nechybí spousta odkládacích prostor, v horní části palubní desky je pro změnu držák na papíry formátu A4.
Nepočítáme-li čistě osobní Zafiru-e Life, nabízí se elektrické vivaro ve dvou variantách. Klasický furgon doplňuje combi, což je vlastně více utilitární Zafira, které chybí některé luxusnější výbavové prvky. Furgon se nabízí ve dvou délkách karoserie: 4959 milimetrů a 5309 milimetrů. Rozvor náprav s délkou 3275 milimetrů je ale shodný. Nákladový prostor pojme 5,3 až 5,8 m3 nákladu u kratší a 6,1 až 6,6 m3 nákladu u delší varianty. Combi se také dělá ve dvou zmíněných délkách a pojme devět lidí v kombinaci 3+3+3.
Motor a technika
Technika elektrických dodávek Stellantisu je unifikovaná a ani u elektrického Vivara vlastně nemá moc čím překvapit. Baterie má využitelnou kapacitu 45 nebo 68 kWh, což samo o sobě výrazně ovlivňuje dojezd. Maximálně je u menšího akumulátoru udávaných 231 kilometrů a u většího 329 kilometrů. Při výrazném zatížení, nebo v mrazech dojezd znatelně klesá.
Nabíjecí výkon je průměrných 100 kW. Na 80 procent kapacity se menší baterka dostane za 32 minut a větší za 48 minut. Čím pomalejší nabíjení, tím samozřejmě delší čas u zásuvky strávený. Střídavým proudem z domácí zásuvky to může do plné kapacity trvat až dva dny, 11kilowattový wallbox to nicméně dokáže i u větší baterky urychlit na sedm hodin. S výkonem elektromotoru 100 kilowattů není elektrické Vivaro kdovíjaký rychlík. Na stokilometrovou rychlost se dostane i lehčí kratší verze za více než dvanáct vteřin, maximální rychlost je pak omezená na 130 km/h.
Různé asistenční systémy samozřejmě pronikly i do světa dodávek, nicméně je potřeba si za ně nemálo připlatit. Nouzové brzdění, pomocník pro jízdu v pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo automatická dálková světla spolu třeba s dotykovým displejem rádia přijdou v paketu na 58 000 korun. Za příplatek lze pořídit třeba i bezklíčové odemykání nebo navigaci.
Technické údaje Opel Vivaro-e
Nejlevnější elektrická verze – Vivaro-e Van M 50 kWh | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Syncrhonní elektromotor s permanentními magnety, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100 při 3673-10000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 260 při 300-3673 |
Převodovka | samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4959/2010/1895 |
Rozvor (mm) | 3275 |
Nákladový prostor (m3) | 5,3-5,8 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1937/926 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1000/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 130 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 12,1 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
21,7-26,1 |
Dojezd (km) | 231 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 306 679 Kč (včetně DPH) |