Peugeot 408 je jednou z nejzajímavějších novinek letošního roku. Na trh zatím vstupuje s benzinovým a plug-in hybridním pohonem. Koncem léta pak dorazí plně elektrická verze a cenově dostupný hybrid bez možnosti externího nabíjení.
Peugeot 408 staví na zcela nové platformě EMP2 verze 3, kterou už využívá také sesterský Citroën C5 X. Tuto loňskou novinku jsme už testovali s benzinovým či plug-in hybridním pohonem a velmi jsme pochvalovali vyspělou konstrukci, vnitřní prostor a mimořádně vysoký jízdní komfort. Oproti tomu Peugeot 408 nabízí tužší podvozek s nižším komfortem odpružení. Se zatáčkami se tedy vypořádá o něco sportovněji.
Co se týče rozměrů, Peugeot má s Citroënem shodný rozvor 2787 mm, ale 408 je o 118 mm kratší. Peugeot také hraje více na design než praktičnost. To je patrné zejména na svažité zádi typu fastback. Vpředu potom zaujme široká bezrámová maska chladiče s jemným vzorem. Tato část plynule navazuje na sériově montované LED světlomety s denním svícením v podobě tygřích tesáků. Dalším výrazným prvkem jsou stylová kola dodávaná v průměrech od 17 do 20 palců. Peugeot 408 automobilka prezentuje jako crossover, což vysvětluje nadprůměrnou světlou výšku 188 mm a plastovou ochranu kolem celé spodní části karoserie, která je zejména vzadu hodně mohutná a zabírá prakticky celý zadní nárazník.
Interiér a vnitřní prostor
Peugeot kvůli rychleji se svažující střeše nabízí omezený vnitřní prostor nad hlavou cestujících vzadu. Není to ale až tak zlé. Pohodlně se tam usadí cestující s výškou do 180 cm. Naopak velmi příjemně překvapí prostor pro kolena cestujících. V tomto ohledu nabízí nejvíce místa ze všech současných peugeotů. Zavazadlový prostor benzinové verze nabízí nadprůměrných 536 litrů, v hybridním provedení je to ale o 65 l méně (471 litrů).
Ergonomicky nejzdařilejšími sedačkami se kdysi chlubil Opel, který pro ně získával ortopedickou certifikaci AGR. Po začlenění Opelu do skupiny Stellantis se tato ergonomická sedadla rozšířila i do ostatních značek skupiny a tedy Peugeot nevyjímaje. Pokořit 1000 km je v těchto sedadlech bezproblémové.
Palubní desku formuje nejnovější pojetí konceptu i-Cockpit, který je při přechodu z konvenčního vozu malinko nezvyklý, ale z dlouhodobého hlediska s ním má Peugeot dobrou zkušenost. Většině řidičů se lépe drží malý volant a nezvyklé uspořádání palubní desky. I-Cockpit přináší vysokou úroveň digitalizace a mírně pozměněnou ergonomii. Řidič hledí přes volant s plochými hranami na 10palcový přístrojový štít. Stejnou úhlopříčku má i dotyková obrazovka multimediálního zařízení. Pod ním se nachází další displej se zkratovými klávesami, které je možné částečně personalizovat. Sestava má v základní konfiguraci připojení dvou telefonů přes Bluetooth, funkci zrcadlení jejich obrazovek, handsfree a možnost nastavit si vůz v rámci osmi osobních profilů. Vyšší verze pak mají navigaci TomTom s doživotními aktualizacemi zdarma a digitální příjem rádia.
S novou evolucí přichází nejen atraktivní design plný křivek, ale také vysoce kvalitní materiály podpořené příkladným dílenským zpracováním. Sedadla mohou být čalouněná látkou, alcantarou i kůží Nappa. Celkově se dá říci, že v tomto ohledu se 408 přibližuje výrazně dražším prémiovým značkám.
Motory a technika
V peugeotu 408 jsme stihli vyzkoušet všechny tři pohonné jednotky. Základní je zážehový přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech o výkonu 96 kW. I když cena této nejlevnější verze startuje na 830 000 korunách, nabízí nadprůměrnou výbavu a kupodivu špatný není ani temperament nebo pružné zrychlení. Navíc je příjemně úsporný. V kombinovaném režimu jsme s ním jezdili za 6,6 l/100 km. Na předsudky kolem tříválců tedy v tomto případě můžete zapomenout.
Další možností je o více než dvě stě tisíc korun dražší, o 300 kg těžší, ale znatelně výkonnější dvojice plug-in hybridních pohonů, která kombinuje zážehový čtyřválec 1.6 PureTech o výkonu 110 nebo 132 kW s 81kW elektromotorem. Celkový výkon slabší verze je tak 133 kW, výkonnější pak nabízí 165 kW. K dispozici je výhradně osmistupňová samočinná převodovka a pohon předních kol.
Z pohledu spotřeby je plug-in hybrid při jízdě s vybitým akumulátorem přibližně stejně úsporný jako tříválec. Má sice větší objem a vyšší výkon, na druhou stranu ale i při jízdě s vybitým akumulátorem stále funguje jako běžný hybrid. Návratnost plug-in hybridní verze tak záleží na tom, jak často bude řidič akumulátory externě nabíjet. Na akumulátor lze bez zapnutého topení ujet 49 km. Po dálnici ale rychlostí 130 km/h ujedete 35 km, stejně tak jako v třeskutých mrazech. Kolem 40 km pak ujedete v zimě při teplotách kolem 0 °C.
Z bezpečnostních pomocníků zahrnuje základní výbava tempomat s omezovačem rychlosti, rozpoznávání dopravních značek, aktivní hlídání jízdy v pruhu, aktivní protikolizní asistent a sledování pozornosti řidiče. Výbava může být bohatší také o noční vidění s detekcí zvěře.
V případě hybridu garantuje Peugeot 70 procent kapacity baterie po dobu osmi let nebo ujetí 160 000 kilometrů. Jinak se na vozy vztahuje dvouletá záruka s možností prodloužení v rámci smluv až na 8 let s nájezdem 120 000 kilometrů.
Technické údaje Peugeot 408
Nejlevnější zážehová verze – PureTech 130 S&S EAT8 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 96 při 5500 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1750 |
Převodovka | omsistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4687/1859/1478 |
Rozvor (mm) | 2787 |
Zavazadlový prostor (l) | 536/1611 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1468/440 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1200/725 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 210 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,4 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6 |
Emise CO2 (g/km) | 136 |
CENA: | |
830 000 Kč (včetně DPH) |