Kompaktní osobní dodávky Stellantisu s výjimkou užitkových aut přešly na počátku roku 2022 výhradně na elektrický pohon. Způsobilo to propad v prodejích, konglomerát ale argumentuje snahou rychleji rozšiřovat své elektrické portfolio.
Užitkové verze zatím zůstaly v nabídce i se spalovacími motory, i ony však jako alternativu nabízejí elektrický pohon. Týká se to mimo jiné také Peugeotu Partner.
Interiér a vnitřní prostor
Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo, ale také Fiat Dobló a Toyota ProAce City – to je pět aut na jediném technickém základě, které se navzájem liší designem. Peugeot poznáte prakticky ihned, má totiž typickou přední masku, kterou nosí i ostatní osobní auta výrobce se lvem ve znaku, a též typická přední světla. Design je to samozřejmě v první řadě účelný, ale nikoliv nezajímavý. Na identifikaci elektrické verze byste si ale museli vzít lupu, snad až na loga ji prostě nerozeznáte od spalovací. Dokonce i kryt nabíjecího konektoru je tam, kde běžná nádrž.
A to platí vlastně také v interiéru, jakkoliv tam je na první pohled jasné, ke které značce Partner patří. Má totiž podobně jako všechny peugeoty takzvaný i-cockpit, což znamená malý volant a výše posazené budíky, na něž se díváte jakoby přes horní okraj věnce volantu. Je to řešení, které nesedne všem, Peugeot ho ale razí už více než dekádu. Změnou oproti spalovací verzi i když s automatem, je kolébkový volič převodovky a samozřejmě třeba centrální dotyková obrazovka zobrazuje malinko jiné informace – třeba stav nabití baterie.
Elektrický Partner se podobně jako ten spalovací nabízí ve dvou délkách karoserie: kratší má 4403 milimetrů, zatímco delší 4753 milimetrů. Liší se i rozvor náprav, s kratší délkou je spojených 2785 milimetrů, zatímco s delší celých 2975 milimetrů. A všechno se to samozřejmě podepisuje na objemu nákladového prostoru, který má 3,3 nebo 3,9 m3. Pokud bychom počítali i prostor, který vznikne sklopením sedadla spolujezdce a otevřením dělící přepážky, budou to hodnoty ještě o 0,5 m3 větší. Kromě furgonu se elektrický Partner nabízí i jako částečně osobní polokombi. Podobně jako v minulých generacích je Partner velmi praktické auto.
Motor a technologie
Problém nastane u elektrické verze při pohledu na pohonné ústrojí. Kde mají normální spalovací verze benzinový tříválec, případně naftové čtyřválce s dojezdem ve vyšších stovkách kilometrů, má e-Partner techniku malého auta. Baterií a vůbec celý elektropohon totiž sdílí mimo jiné s Peugeotem e-208 nebo Opelem Corsa-e: oba v provedeních před modernizací, která mírně zvýšila kapacitu akumulátoru a celkově vylepšila elektropohon.
Dodávka má baterii s využitelnou kapacitou 45 kWh, což skutečně není mnoho, mezi užitkovými auty je to ale spíše standard, protože tato dodávka nalézá využití v městském provozu. Peugeot udává, že na jedno nabití ujede e-Partner nejvýše 280 kilometrů, s delší karoserií je to o tři kilometry méně. S nákladem a v zimě dojezd znatelně klesá. Nabíjet lze přitom stejnosměrným proudem o výkonu nevýše 100 kilowattů, pak je 80 procent kapacity baterky k dispozici za 30 minut. Domácí zásuvka dobu nabíjení prodlouží na 31 hodin, čím vyšší nabíjecí výkon je, tím rychleji energie do baterky proudí. Třeba 11kilowattový třífázový wallbox znamená, že plnou kapacitu má auto za pět hodin a pět minut. Stejně jako je standardizovaná baterie s e-208 a spol., platí to i o 100kilowattovém elektromotoru. Zrychlit na stovku s ním trvá přes jedenáct vteřin.
Různé asistenční systémy mají k dispozici čím dál častěji i užitkové automobily. Problém je, že jde většinou o příplatkovou výbavu. Také u elektrického peugeotu můžete mít nouzové brzdění, pomocníka pro jízdu v pruhu či čtení dopravních značek. Vše ale jen za příplatek, což platí mimo jiné také o rádiu či navigaci s osmipalcovou dotykovou obrazovkou.
Technické údaje Peugeot e-Partner
Nejlevnější elektrická verze – Peugeot e-Partner Van L1 50 kWh | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Syncrhonní elektromotor s permanentními magnety, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100 při 3674-12000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 260 při 300-3674 |
Převodovka | samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4403/1848/1796 |
Rozvor (mm) | 2785 |
Nákladový prostor (m3) | 3,3-3,8 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1665/542 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | neudáváno/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 135 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,2 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
19,7-22,4 |
Dojezd (km) | 280 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
xxx (včetně DPH) |