Po sedmi letech přichází Renault s nástupcem kompaktního SUV Kadjar pod nezvyklým jménem Austral. Při prvním seznámení mile překvapil vyspělými technologiemi, prostorností a jízdními vlastnostmi. Ve druhé polovině roku nabídku obohatí verze s natáčecí zadní nápravou.
Austral je dalším modelem v rámci ofenzivy značky Renault v segmentu C a zároveň prvním modelem na zcela nové alianční platformě CMF-CD třetí generace. Pokračuje tak v cestě započaté arkanou a elektrickým meganem. Novinka mimo jiné potěší také karavanisty, protože si poradí s přívěsy o hmotnosti až 1800 kg.
Designéři Renaultu použili pro Austral klíčové prvky, které činí SUV přitažlivým. Novinka na první pohled zaujme krátkými převisy (925 mm vpředu a 917 mm vzadu) a bohatými průměry kol (až 20 palců a průměr 720 mm), které jí přidávají světlou výšku na 170 mm. Výška 1,62 metru, šířka 1,83 metru a délka 4,51 metru s rozvorem 2,67 metru jsou ideálem pro vůz dané třídy. Austral je nabízen v sedmi elegantních barvách karoserie: bílá Glacier, bílá Nacré, červená Flamme, modrá Iron, černá Etoilé a šedá Schiste Satin, která je vyhrazená linii Esprit Alpine.
Interiér a vnitřní prostor
První věc, které si po usednutí za volant všimnete je nadprůměrná dotyková obrazovka multimediálního zařízení s úhlopříčkou 12 palců. Už základní verze je vybavena navigací a Google službami. Vyšší verze přidává prémiovou audiosoustavu Harman Kardon s 12 reproduktory a subwooferem. Zajímavostí je schopnost měnit atmosféru interiéru během dne. Austral dokáže v půlhodinových cyklech měnit barvy ambientního osvětlení dle fáze dne.
Zvláštní péče byla věnována čalounění vozu. V základní výbavě jsou sedadla opatřena recyklovanou šedou látkou použitou i na dveřních panelech, částech palubní desky a komfortní středové konzole.
Vpředu má každý cestující ergonomickou a pohodlnou pozici (šířka loktů 150 cm a šířka boků 137 cm) s větším prostorem ve středové konzoli a pod palubní deskou. Stranou nezůstávají ani zadní cestující. Prostor pro kolena dosahuje 27,4 cm a prostor mezi sedákem a střechou je přes 90 cm, což plně postačuje i pro cestující přes 180 cm. Pro více projasněný interiér je k dispozici panoramatická střecha. Celkem má Austral 35 l úložného prostoru ve verzi s automatickou převodovkou a 31 l u verze s manuální převodovkou. Nový Austral nabízí v závislosti na verzi sklopnou zadní lavici ve dvou částech, 2/3-1/3. Každá část se může samostatně posunout o 16 cm. Opěradla jsou nastavitelná v úhlech 25°, 27° a 29°.
Motory a technika
Austral bohužel už nenabízí pohon všech kol, jako tomu bylo u předchozího modelu Kadjar využívajícího techniku Nissanu Qashqai. Umí ale nabídnout jiné technické lahůdky. Na podzim se objeví verze E-Tech Full Hybrid 200 s plně hybridní technologií nejnovější generace, která nabídne řiditelnou zadní nápravu 4Control.
Třetí generace tohoto systému od japonského Aisinu umí natočit zadní kola až o 5 stupňů. Ta se podle rychlosti natáčejí stejným nebo opačným směrem vůči předním a zmenšují průměr otáčení na 10,1 metru a zároveň výrazně zlepšují průjezdy zatáčkami. Novinkou je rovněž spojení tohoto systému s víceprvkovým závěsem zadní nápravy, nejlevnější verze si však musejí vystačit s klasickými vlečenými rameny.
Jak už to tak bývá, vznětové motory z nabídky vypadly. Ručně řazená převodovka naštěstí nikoliv. Základní mildhybridní verze s výkonem 103 a 116 kW mají stejný motor, rozdílný výkon je dán stupněm přeplňování. Slabší verze je vždy spojena s ručně řazenou převodovkou, výkonnější má samočinnou bezestupňovou převodovku CVT, která nahradila dřívější dvouspojkovou.
Zatímco se základní verzí budete jezdit bez problémů za 6,5 l/100 km, s automatem jsme na našem testovacím okruhu naměřili v kombinovaném režimu 7,4 l/100 km. Vyšší výkon motoru o 13 kW přitom není při jízdě nijak výrazně patrný, protože samočinné převodovky mají vždy vyšší ztráty než ty ručně řazené. Z 0 na 100 km/h jsme u slabší verze naměřili zrychlení za rovných 11 s, verze s automatem nás „vystřelila“ podobně – 10,5 s. Nejvyšší rychlost je u obou verzí shodná (175 km/h). Pokud netaháte karavan a nejste líní řadit, doporučujeme ušetřit 105 000 korun a sáhnout po základní motorizaci.
Pokud ale rádi cestujete s obytným přívěsem, provedení se samočinnou převodovkou je pro vás vysvobozením. Tato verze drtí konkurenční kompaktní SUV svou tažnou silou. Za australa můžete zapřáhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1800 kg (verze s ručně řazenou převodovkou zvládá jen 1350 kg). Tuto hmotnost už mají větší obytné přívěsy, často i se dvěma nápravami.
Nový Austral nabízí 32 asistentů řízení a inovativní prvky pasivní bezpečnosti. Nejzajímavějšími prvky je monitoring okolí a mapových podkladů, díky nimž Austral ví například o kruhových objezdech s předstihem. Řidiči buďto vyšle varovný signál, nebo automaticky zpomalí. Novinka má dále zdokonalený monitoring mrtvého úhlu, a přesnější parkovací asistent. Potěší také vyspělý protikolizní asistent a asistent bezpečného vystupování.
Technické údaje Renault Austral
Nejlevnější zážehová verze – mild hybrid 140 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1333 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 103 při 4500-5750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 260 při 1750-3500 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4510/1825/1644 |
Rozvor (mm) | 2667 |
Zavazadlový prostor (l) | 487-575/1448–1565 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1448/574 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1350/720 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,7 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,1-6,5 |
Emise CO2 (g/km) | 138-147 |
CENA: | |
770 000 Kč (včetně DPH) |