Nová Škoda Enyaq se krátce po svém uvedení na trh stala nejprodávanějším elektromobilem na našem území. Jak je to možné? Automobilka totiž vsadila na zaručený recept velkoprostorového SUV, který okořenila širokými možnostmi výbavy a nabídky pohonů.
Škoda stabilně dominuje českým SUV. Model Kodiaq jasně vede svůj segment a se 6 508 registracemi v loňském roce je také nejúspěšnější čtyrkolkou mladoboleslavské automobilky. Není divu, že automobilka při vývoji svého prvního čistě elektrického SUV vsadila na již osvědčenou koncepci. Ve prospěch mluví také malá konkurence v podobě Volkswagen I.D.4 a Hyundai Ioniq 5. Zbytek už patří prémiovým značkám.
Ve srovnání s Kodiaqem je Enyaq jen o 48 mm kratší, čemuž odpovídá i rozvor kratší o 23 mm. Prakticky vyrovnané jsou oba modely také v interiéru, kde Enyaq nemá ambice pro sedm míst a tak si může dovolit více zkosenou střechu v zadní části. Kromě základní modré staví Enyaq nabídku laků spíše na sedmi metalických odstínech kombinovaných s litými koly ve velikostech 19 až 21 palců.
Dominantním prvkem přídě je nová maska chladiče Crystal Face, jejíž vertikální lamely osvětluje 130 diod zapojených spolu s hlavními světlomety do animace při zamknutí a odemknutí vozu. Záď obohacuje spoiler v kontrastním černém laku a šedý lakovaný difuzor nárazníku.
Důraz na ekologickou udržitelnost
„Zelený“ přístup zdůrazňuje automobilka především v interiéru, jehož provedení se od sebe výrazně odlišují. Například u výbavy Lodge jsou sedadla potažena látkou obsahující 40% podíl vlny. Zbylých 60 % je polyester z recyklovaných PET lahví. Luxusní verze využívá ekologicky činěnou kůži bez chemikálií.
Díky uložení baterií pod podlahou bylo možné vytvořit interiér bez středového tunelu. Místo něj designéři navrhli praktický systém odkládacích prostor, z nichž největší pod loketní opěrkou nabídne objem 6,2 litru. Otevřená schránka pod středovou konzolí poskytne dalších 11 litrů. Zavazadlový prostor o objemu 585 litrů disponuje praktickým organizérem a po sklopení zadních sedadel nabídne maximální objem 1 710 litrů.
Interiér a vnitřní prostor
Vedle dvoubarevného zpracování palubní desky je hlavní dominantou 13palcová dotyková obrazovka multimediálního zařízení. Aktuálně jde o největší displej v modelové linii Škoda. Funkce lze ovládat také gesty nebo prostřednictvím palubní asistentky Laury.
Druhým důležitým prvkem je 5,3 palce velký virtuální kokpit zobrazující informace o rychlosti, aktivních asistenčních prvcích a jízdních datech navigace. Tyto informace mohou být replikovány příplatkovým head-up displejem. Díky online připojení jsou k dispozici dopravní zprávy i aktuální plánování tras.
Startovacím balíčkem je Enyaq 60 iV za 1 072 900 Kč. Za své peníze dostanete třízónovou klimatizaci, multifunkční kožený volant, bezklíčkový přístup i startování, parkovací senzory s couvací kamerou a Led hlavní světlomety. Nechybí ani nabíjení do výkonu 50kW či multimediální zařízení s digitálním příjmem a funkcí SmartLink.
Motory a technologie
Enyaq má na poměry elektromobilu širokou nabídku pohonů tvořenou dvěma kapacitami baterie a čtyřmi výkonovými stupni. Základní verze 60 iV je vybavena jedním elektromotorem pohánějícím výhradně zadní nápravu. Výkon činí 132 kW s točivým momentem 310 Nm. Energii pro zdolání 390 km čerpá z lithium-iontové baterie o kapacitě 62 kWh. S použitím rychonabíjecí stanice s výkonem 125 kW lze Enyaq 60 iV nabít z 5 na 80 % za přibližně 38 minut. Doma pravděpodobně použijete wallbox se výkonem 11 kW. S ním získáte plné nabití za 6 až 8 hodin.
Nejdelší trasu dlouhou 510 km urazí Enyaq 80 iV s baterií o kapacitě 82 kWh a elektromotorem s výkonem 150 kW. Hledáte-li pohon všech kol, můžete sáhnout po provedeních Enyaq 80x iV a Enyaq RS iV. V obou případech mají vozy druhý elektromotor pro pohon přední nápravy a mohou se pochlubit výkony 195 a 225 kW. Enyaq RS iV zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,2 sekundy a má navýšenou maximální rychlost na 180 km/h. Příjemná je možnost táhnout brzdění přívěs o hmotnosti 1 400 kg.
Pro zajištění dostatečného nabití mají zájemci možnost zakoupit jeden ze dvou wallboxů Škoda iV Charger. Už základní provedení nabízí párování s Wf-Fi nebo LAN sítí a tím i vzdálenou komunikaci s aplikací Powerpass. Wallbox je chráněn proti zneužití, pokud je instalován například v parkovacím domě.
Vzhledem k tomu, že je Enyaq stvořen i pro dlouhé vzdálenosti, nabízí Škoda ke každému vozu kartu programu Powerpass. Jediná karta vám umožní přístup ke 195 000 nabíjecích stanic u hlavních tahů, dálnic a prodejců Škoda na území Evropské unie. S online připojením v rámci služby Škoda Connect můžete na dálku ovládat průběh nabíjení, nastavit klimatizaci před jízdou nebo ukládat do paměti časy plánovaných odjezdů.
Technické údaje Škoda Enyaq iV
Nejlevnější elektrická verze | |
Enyaq iV 60 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor s permanentním magnetem |
Kapacita akumulátorů (kWh) | 55 |
Největší výkon (kW) | 109 |
Největší točivý moment (Nm) | 220 |
Převodovka | Převodovka s reduktorem otáček s jedním převodovým poměrem |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4649/1879/1616 |
Rozvor (mm) | 2770 |
Zavazadlový prostor (l) | 585 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní hmotnost (kg) | 2061 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | x |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,3 |
Spotřeba paliva (kWh/100km) | 15,2 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 089 900 Kč (včetně DPH) |