Čtvrtá generace Škody Octavia nabízí revoluční změny. Kromě zcela nových technologií a asistenčních systémů nabízí vůbec poprvé také plug-in hybridní pohon.
Škoda Octavia je historicky nejprodávanějším automobilem na českém trhu a díky 6,5 milionu vyrobených kusů je zároveň nejúspěšnějším modelem značky vůbec. V rámci 60. výročí automobilka přichází se čtvrtou, v řadě ohledu revoluční generací.
Nová Octavia o něco narostla. Na délku se liftback prodloužil o 19 mm na 4 689 mm, v případě Combi o 22 mm. Ve prospěch prostoru pro posádku hovoří i rozšíření o 15 mm. Hodnotný vzhled podporuje trojice nových laků karoserie a možnost až 19ti palcových litých kol.
Interiér
Zcela nově pojatý interiér sází na vertikální linie a špičkové technologie, přičemž mnoho z nich automobilka prezentuje vůbec poprvé. Jednou z nejdiskutovanějších novinek je dvouramenný multifunkční volant s možností vyhřívání. Další novinkou jsou příplatková ergonomická sedadla s masážní funkcí, jejichž vrcholná verze s ventilací obdržela pečeť kvality AGR. Premiéru si zde odbyla možnost třízónové klimatizace, přičemž za klasickou dvouzónovou se již připlácet nemusí, stejně tak za elektrické ovládání všech oken a elektronickou parkovací brzdu.
Vedle nových technologií posílila Škoda také v nejdůležitějším “českém měřítku”, kterým je zavazadlový prostor. Jeho základní objem u aktuálně nabízeného Combi vzrostl o 30 l na celkových 640 litrů. Liftback nabídne o 10 l více, celkem tedy 600 litrů.
Bohatá výbava
Už základní výbava Ambition je nadprůměrně vybavena. Zahrnuje například dvouzónovou automatickou klimatizaci, 10palcový virtuální kokpit, LED světlomety vpředu i vzadu, asistent udržování jízdního pruhu, asistent rozpoznání únavy, 16palcová litá kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání všech oken i vnějších zpětných zrcátek, kožený multifunkční volant, infotainment Swing s osmipalcovou obrazovkou, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla, 7 airbagů nebo tempomat s omezovačem rychlosti.
Vyšší úroveň Style přidává například bezklíčový přístup KESSY, infotainment Columbus s desetipalcovým displejem včetně navigace, vyhřívané čelní sklo, přední LED mlhovky, ambientní osvětlení interiéru, vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací senzory nebo síťový program s cargoelementy v zavazadlovém prostoru.
V obou úrovních si může zákazník naspecifikovat svůj vůz prostřednictvím rozsáhlého seznamu doplňkové výbavy. Na přání jsou nabízeny inovativní Matrix-LED světlomety, které umožňují mít za tmy neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Již tak vysokou úroveň aktivní bezpečnosti dále navyšuje asistent změny jízdního pruhu, stejně jako zadní parkovací kamera. Absolutní novinkou je pro specifikaci Style na přání dodávaný head- -up displej, který promítá důležité informace jako aktuální rychlost jízdy, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky či aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo. Premiéru si odbývají rovněž volitelná ergonomická sedadla s masážní a ventilační funkcí, která se chlubí pečetí kvality AGR (Iniciativa pro zdravá záda).
Technologie
Za originálním dvouramenným volantem najdeme standardně dodávaný digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce. Jízdní data jako rychlost, značky a využívané asistenční systémy lze promítat na čelní sklo pomocí příplatkového Head-up displeje, který automobilka nabízí vůbec poprvé.
Obrazovka multimediálního zařízení má nově “plovoucí” design a je nabízena ve čtyřech provedeních s úhlopříčkami od 8,25 do 10″. Kromě jemné odezvy na dotek se mohou systémy pochlubit ovládáním gesty, nebo prostřednictvím digitální asistentky Laura. Díky integrované SIM kartě je vůz neustále připojený k internetu a posádka má přístup k online službám Škoda Connect. Ty zahrnují nouzové volání eCall, nebo vzdálené spárování s chytrým telefonem.
Pestrá nabídka motorizací
Výchozí liftback se základním motorem 1.0 TSI/81 kW a šestistupňovou manuální převodovkou lze pořídit od 493 900 Kč s DPH. Kombi je dražší o 40 000 Kč.
K dispozici jsou také zákazníky oblíbené deriváty – dobrodružný scout, sportovně laděné RS, varianta s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a vůbec poprvé v této modelové řadě také plug-in hybridní iV. Výkonová škála od 81 do 180 kW je na trhu mimořádná.
Široká nabídka hybridních pohonů
V loňském roce Škoda prezentovala svůj první plug-in hybridní pohon v modelu Superb iV a nová Octavia iV jej nyní následuje. Zajímavostí je, že jde o běžně nabízenou alternativu pro všechny výbavové stupně, kromě základního Active a řady Scout. Základem soustavy je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 115 kW a elektromotor s výkonem 75 kW. Celkový výkon činí solidních 150 kW se 350 Nm točivého momentu, které jsou přenášeny skrze šestistupňovou samočinnou převodovku DSG. Ve verzi RS dokonce oba motory nabízejí nadprůměrných 180 kW.
Objem zavazadlového prostoru se u liftbacku zmenšil na 450 litrů, u Combi pak na 490 Litrů. Zmenšila se také palivová nádrž na 40 litrů. Lithium-iontová baterie s kapacitou 37 Ah (13 kWh) dovoluje Octavii iV dojet v čistě elektrickém režimu až 55 kilometrů (v režimu WLTP).
Elektrifikovanou řadu motorů doplní ještě Octavia eTec s mild-hybridní technologií pro litrový tříválec 81 kW a čtyřválec 1.5 TSI 110 kW. Motory spolupracují se sedmistupňovým automatem DSG a 48V řemenovým start-generátorem. Ten při rekuperaci ukládá energii do 48V akumulátoru a odebírá ji při náhlém zrychlení, nebo plachtění, kdy je motor vypnutý.
CNG nabízí o čtvrtinu nižší emise
S ohledem na stále přísnější emisní normy a omezení v metropolích, bude pro fleetové zákazníky čím dál zajímavější verze s pohonem na stlačený zemní plyn. Octavia g-tec má ve srovnání s klasickým benzinovým motorem o čtvrtinu nižší emise a zároveň je provozně výrazně levnější. Pod kapotou je modernizovaný přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 96 kW. Zvětšená nádoba na CNG nyní pojme 17,7 kg paliva, které by měly vystačit na 523 kilometrů. V kombinaci s 9litrovou benzinovou nádrží dokáže Octavia g-tec ujet více než 800 kilometrů. Spotřeba CNG činí 3,4 až 3,6 kg/100 km, v benzinovém režimu pak 5,4 l/100 km. Objemy zavazadlových prostorů u liftbacku a Combi činí 455 a 495 litrů.
Technické údaje Škoda Octavia |
Nejlevnější zážehová verze – 1.0 TSI | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 81 při 5000 – 5500 | 85 při 2750-4250 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 200/2000-3500 | 300/1500-2500 |
Převodovka | šestistupňová ručně řazená | šestistupňová ručně řazená |
ROZMĚRY: |
||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4689/1829/1490 | 4689/1829/1490 |
Rozvor (mm) | 2686 | 2689 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 0,6 | 0,6 |
HMOTNOSTI: |
||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1435/445 | 1554/396 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1300/750 | 1600/750 |
VÝKONY: |
||
Největší rychlost (km/h) | 203 | 205 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,6 | 10,4 |
Spotřeba kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 4,8-5,0 | 4,0-4,7 |
Emise CO2 (g/km) | 111-114 | – |
CENA: |
||
493 900 Kč s DPH | 563 900 Kč s DPH |
Fotogalerie