Subaru představuje nový hybridní pohon e-Boxer, který se postupně dostává do celé modelové řady. Jako první ho dostal nový Forester, následovalo XV a Impreza.
Subaru představuje své pojetí hybridního pohonu. Zatímco většina automobilek nabízí zcela nové pohonné systémy, které občas trpí dětskými nemocemi, Subaru jde svou cestou. Nechce totiž přijít o své věrné zákazníky kteří u značky oceňují její tradiční hodnoty, tedy především klasické spalovací boxery (motory s protilehlými válci), které výrazně snižují těžiště vozu a léty prověřený a do detailů vypiplaný symetrický pohon všech kol. Ten se stal výkladní skříní značky především pro svou funkčnost, spolehlivost a životnost.
Hybridní pohon e-Boxer
Subaru tedy v Evropě začíná s elektrifikací ve formě hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do e-Boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je to potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést významné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách.
Jak ve Foresteru, tak i v modelu XV a Impreza tedy pohon kombinuje tradiční zážehový dvoulitrový boxer (110 kW) s elektromotorem (12 kW) umístěným v bezstupňové samočinné převodovce Lineartronic. Spalovací motor má přes 80 % nových komponentů. Při vývoji byl kladen velký důraz na spolehlivost a životnost. Motor se v praxi velmi často vypíná. Nejčastěji se tak děje při zpomalování nebo jízdě ustálenou rychlostí. Při sebemenším sešlápnutí plynového pedálu se opět startuje. Tento ustavičně se opakující cyklus klade vysoké nároky na mazání. Aby se životnost motoru nezkracovala, je vyšší mazací tlak vyvíjen nezávislým elektrickým čerpadlem napájeným z vysokonapěťového akumulátoru.
Další zajímavostí je, že účinnost rekuperace nezávisí na otáčkách spalovacího motoru. K dobíjení akumulátoru tak dochází, i když je spalovací motor v klidu, protože systém elektrického pohonu a tedy i rekuperace je součástí samočinné převodovky.
Elektromotor pomáhá výkonem 12,3 kW a silou 66 Nm hlavně při rozjezdech. Celý systém může nezávisle na vůli řidiče fungovat ve třech režimech pohonu. Pouze na spalovací motor, jen na elektřinu (dojezd 1,6 km při rychlosti 40 km/h) nebo společně, o čemž podle aktuální provozní situace rozhoduje elektronika. Automobilka tvrdí, že nový systém pohonu je řidičsky přívětivější a v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. V praxi je reálná spotřeba ve městě nižší o 0,8 l/100 km.
Výkon 118votového akumulátoru je 13,5 kW, jmenovitá kapacita pak 4,8 Ah. S plně nabitým akumulátorem lze čistě na elektrickou energii ujet 1,6 km rychlostí 30 až 40 km/h, při nízkém zatížení je to však i více. Při běžných rychlostech je síla zážehového i elektrického motoru kombinována, takže nabízí citlivou, lineární a hospodárnou akceleraci, zatímco ve vysokých rychlostech je vůz poháněn pouze spalovacím motorem 2.0L DI BOXER.
Akumulátor je u Foresteru i modelu XV a Impreza uložen v zavazadlovém prostoru, což zlepšuje rozložení hmotnosti na nápravy a zlepšuje jízdní vlastnosti.
Nová generace je větší
Zatímco model XV je příchodem hybridního pohonu výrazně modernizován, v případě foresteru se jedná o pátou generaci postavenou na nové platformě SGP s vyšší tuhostí skeletu a větší karoserií, která kromě výšky narostla ve všech směrech. Je o 15 mm (4625 mm) delší, o 20 mm (1815 mm) širší a nabízí o znatelných 30 mm (2670 mm) delší rozvor.
Je zajímavé, že navzdory umístěnému akumulátoru hybridního systému se podařilo zvětšit i objem zavazadlového prostoru, i když pouze o 4 litry.
Design interiéru je převzat z povedené imprezy nebo XV. Ergonomie všech ovladačů je výtečná, přístrojová deska nápaditá a přehledná. Větší karoserie nabízí také více vnitřního prostoru. Už tak nadprůměrná šířka se zvětšila o dalších 20 mm (162 mm v úrovni loktů) a prostor pro kolena narostl o 25 mm (71 mm mezi předním a zadním opěradlem při zcela posunutém předním sedadle), což odpovídá rozměrům Škody Kodiaq nebo Seatu Tarraco, které jsou v segmentu největší. Nastupování ulehčuje větší zadní vstup i otevírání dveří téměř do pravého úhlu.
Jízdní vlastnosti
Jízdním vlastnostem věnuje Subaru maximální péči. Obecně se auta této značky řadí ke špičce toho, co dnes můžete koupit. Ne jinak je tomu i u hybridních modelů. Podvozku foresteru je úplně jedno po jakém povrchu jede. Mezi automobily SUV patří k nejlepším. Je mimořádně stabilní a v zatáčkách se i s těžším hybridním pohonem téměř nenaklání.
Nárůst pohotovostní hmotnost o 110 kg není patrný.
Technologie, bezpečnost
Nový forester se zlepšil ve všech důležitých ohledech včetně bezpečnosti. Kromě tradičního systému EyeSight je nově vybaven monitorováním řidiče. Kamera umístěná na středu přístrojové desky permanentně sleduje řidiče a akusticky ho upozorní v případě, kdy se zvýší nepozornost. Další výhodou je, že systém rozeznává až pět různých řidičů a na základě personalizovaného přednastavení každému z nich zajistí správné seřízení sedadla, zrcátek, nastaví preferovanou teplotu a přenastaví zobrazení multifunkčního a informačního displeje včetně informací o osobní spotřebě paliva.
V japonských nárazových testech získala nová generace Subaru Forester nejen plný počet hvězd, ale také historicky nejvyšší bodové hodnocení. Zvláštním oceněním za bezpečnost byly ohodnoceny také modely Impreza a XV. Bezpečnostní testy JNCAP jsou japonskou obdobou evropského hodnocení Euro NCAP nebo amerického IIHS. Kromě obvyklých hvězdiček ale mají i jednu specialitu – titul Grand Prix Award pro auto, které drží rekord za absolutně nejvyšší počet udělených bodů. Aktuálně se tímto vozem stalo Subaru Forester.
Kromě Grand Prix Award navíc Forester spolu s aktuální Imprezou a XV získal také ocenění Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV +++) za bezpečnostní systémy předcházející nehodám. K ocenění všem modelům pomohl především systém EyeSight ve standardní výbavě. Zahrnuje automatické nouzové brzdění nebo hlídání jízdního pruhu a aktivně pomáhá s vyhýbacím manévrem.
Suverénně si forester počínal také v testech Euro NCAP. Získal plný počet hvězd a ve všech bodovaných disciplínách nezklamal. Zařadil se tak mezi nejbezpečnější SUV na trhu.
Technické údaje Subaru Forester e-Boxer |
Nejlevnější hybridní verze 2.0 e-Boxer | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
|
Druh a uspořádání motoru | Vpředu podélně uložený zážehový boxer společně s elektromotorem (12 kW) pohání všechna kola. |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5600-6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 194 při 4000 |
Převodovka | Samočinná bezestupňová převodovka. |
ROZMĚRY: |
|
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4625/1815/1730 |
Rozvor (mm) | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 520/1179 |
HMOTNOSTI: |
|
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1727/458 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1870/750 |
VÝKONY: |
|
Největší rychlost (km/h) | 188 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,8 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
8,1 |
Emise CO2 (g/km) | 185 |
CENA: |
|
900 000 Kč (včetně DPH) |
Fotogalerie