Nová generace Volkswagenu Amarok je poprvé vyvíjena ve spolupráci s Fordem. Hlavním důvodem je snížení nákladů na vývoj a tím zajištění konkurenceschopnosti obou modelů. I když amarok nyní využívá motory Fordu, stále si uchovává svou vlastní identitu.
O spolupráci s Fordem se v souvislosti s novou generací amaroku mluvilo často, a tak tato informace už asi nikoho nepřekvapí. Spolupráce určitě není ke škodě. Spíše naopak. Ford Ranger a Volkswagen Amarok patřily mezi pick-upy jednoznačně k lídrům evropského trhu. Spojení zkušeností obou značek tak přináší celou řadu výhod. Jmenujme především jízdní vlastnosti, terénní schopnosti a vnitřní prostor.
Nový Amarok je s vnější délkou 5350 milimetrů o 96 mm delší než předchůdce. Rozvor náprav 3270 mm je o 173 mm delší. Díky tomu mají cestující více prostoru, a to především na zadních sedadlech dvojkabiny. Nárůst rozvoru náprav je tedy výrazně větší než vnější délky. Tím se zkrátily převisy karoserie. Výsledkem jsou ještě atraktivnější proporce a vylepšené terénní vlastnosti díky větším nájezdovým úhlům. Dalším bonusem je mnohem větší brodivost, která vzrostla z 500 mm na 800 mm.
Pro světoběžníky je zajímavé nejvyšší přípustné statické zatížení střechy 350 kg. Na vůz lze tedy namontovat střešní stan pro čtyři osoby, který bude nabízen jako příslušenství. Pro nákladový prostor budou k dispozici nejrůznější doplňky, například držák jízdních kol, multifunkční systém nosičů, manuální verze roletového krytu a více variant stylových ochranných rámů za kabinou. V nabídce bude znovu také pevná nástavba nad ložnou plochu.
Interiér a vnitřní prostor
Tým designérů značky Volkswagen Užitkové vozy navrhl funkční a velmi kvalitní interiér s přehlednými ovládacími prvky a digitálními displeji. Nabídka displejů sahá od 8,0“ digitálního panelu sdružených přístrojů („Digital Cockpit“, od výbavové linie „Style“ zcela digitální s úhlopříčkou 12,0 palce) až po velmi moderní dotykový displej ve formátu tabletu (úhlopříčka 10,0 palce, od výbavové linie „Style“ sériově s úhlopříčkou 12,0 palce) pro informační a zábavní systém.
Značka Volkswagen Užitkové vozy realizovala v modelu Amarok intuitivní ovládání kombinací digitálních funkcí a ergonomicky tvarovaných a uspořádaných tlačítek, resp. otočných ovladačů. Tlačítky se nastavuje například hlasitost informačního a zábavního systému nebo provozní režim pohonu všech kol. Robustní a velmi kvalitně zpracované ovládací prvky mají v závislosti na výbavě hliníkové rámečky.
Mezi velmi kvalitní detaily patří také další prvky výbavy, například pro Amarok PanAmericana a Amarok Aventura sériově a pro další výbavové linie na přání dodávaný audiosystém Harman Kardon vyvinutý exkluzivně pro model Amarok. Varianty Amarok PanAmericana a Amarok Aventura jsou sériově vybaveny také přístrojovou deskou s povrchovou úpravou připomínající kůži s kontrastním prošíváním.
S prémiovým postavením amaroku na trhu korespondují navíc jeho nová sedadla. Pro řidiče a spolujezdce vpředu jsou vyhrazena ergonomicky koncipovaná sedadla, která jsou ve vyšších stupních výbavy mnohostranně elektricky nastavitelná. Zadní sedadla verze DoubleCab poskytují velkorysý prostor a komfort pro cestování třem dospělým osobám. Sedadla verze „Style“ jsou sériově čalouněna tkaninou ArtVelours. V modelech Amarok PanAmericana a Amarok Aventura používá Volkswagen Užitkové vozy velmi kvalitní kůži.
Motory a technika
Čtyřválce označené TDI jsou nyní od Fordu. Na různých světových trzích je amarok dodáván v pěti motorizacích. Pro český trh byl vybrán zlatý střed začínající vznětovým čtyřválcem o objemu 2.0 litru s výkonem 125 kW a šestirychlostní manuální převodovkou. Ta je dostupná i pro silnější 151kW derivát, který je možné párovat i s desetistupňovým automatem. Čtyřválce si poradí s brzděnými přívěsy o hmotnosti 3,2 nebo 3,45 tuny.
Lifestylové verze Style, PanAmericana a Aventura se dodávají s vrcholným třílitrovým šestiválcem o výkonu 177 kW, umožňujícím táhnout brzděný přívěs do hmotnosti 3,5 tuny. Všechny modely jsou standardně vybavené pohonem všech kol. Šestiválcové verze nabízejí vylepšenou trakci na velmi kluzkém povrchu.
Stejně jako u předchůdce platí, že mezi podběhy zadních kol je dostatečná šířka pro uložení jedné europalety napříč. Náklad lze zajistit k podlaze prostřednictvím kotevních ok se zatížitelností až 500 kilogramů. Ostatně nejvyšší užitečná hmotnost vzrostla z jedné tuny na 1,16 tuny. Otevřenou ložnou plochu lze navíc zabezpečit elektricky ovládanou roletou, kterou lze ovládat buď přímo z ložné plochy, z interiéru vozidla nebo dálkově prostřednictvím klíčku od vozu.
V nejrůznějších situacích podpoří řidiče až šest různých jízdních režimů – například pro jízdu na kluzkém povrchu nebo na úsecích s náročným terénem. Další zvýšení komfortu zajistí celá armáda asistenčních systémů. Více než 20 těchto systémů – například adaptivní tempomat „ACC+“ (při automatické regulaci zohledňuje také dopravní značení prostřednictvím kamerového snímání rozpoznávání dopravních značek) nebo „IQ.LIGHT – LED Matrix světlomety“ – je novinkou ve výbavě amaroku. Tento Volkswagen je díky tomu jedním z nejkomfortnějších pick-upů na globálním trhu.
Technické údaje Volkswagen Amarok
Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1996 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 125 při 3500 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 405 při 1750-2500 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5362/1910/1884 |
Rozvor (mm) | 3270 |
Zavazadlový prostor (l) | x |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2208/982 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 3450/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,6 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
8,5 |
Emise CO2 (g/km) | 222 |
CENA: | |
1 102 893 Kč (včetně DPH) |