Arteon je po výrazné modernizaci. A to po až takové, že se rozšířil o další karosářskou verzi. O příchodu kombi s názvem Shooting Brake se mimochodem spekulovalo už v roce 2017, kdy elegantní Arteon fastback nahradil Passata CC.
Pojem Shooting Brake vznikl před desítkami let pro luxusní kombi využívané lovci k převozu na hony včetně jejich střelecké výbavy. V moderní automobilové terminologii se pojem shooting brake už nepoužívá pro lovecká auta, ale pro křížence mezi kupé a kombíkem. Nejnovějším přírůstkem tohoto specifického druhu na českých silnicích je Volkswagen Arteon Shooting Brake.
V České republice je Arteon úspěšný vůz, ročně se ho zde prodá zhruba 500 kusů, což je nějaká čtvrtina prodejů masovějšího Passatu. Klíčem k úspěchu musí být jeho design, protože ostatní techniku víceméně sdílí s Passatem. Pohledná je už výchozí liftbacková varianta, ale ta kombíková je snad ještě povedenější. Nejpovedenější je Arteon Shooting Brake při pohledu zboku – obrovský rozvor, elegantní linie střechy, celkově přikrčená silueta… to vše se zkrátka velmi povedlo. Při otevření dveří pak ještě vyniknou bezrámová okna.
Snaha nabídnout auto větší a luxusnější než passat Volkswagen nejprve neúspěšně zhmotnil v limuzíně Phaeton, později přišel s o poznání žádanějším modelem CC. Oba typy skončily bez náhrady a německá automobilka to zkusila potření – znovu a jinak. Arteon se stal prodejně úspěšným modelem a nové, praktičtější kombi prodeje ještě více podpoří.
Interiér a vnitřní prostor
Svažující se střecha absolutně neomezuje prostor pro cestující. Jak pro nohy, tak hlavu mají i více narostlí lidé místa dost. Proti liftbacku narostl zavazadlový prostor o symbolické 2 litry na 565 litrů. Nechybí praktické doplňky jako háčky na tašky nebo elektrické ovládání pátých dveří.
Interiér se proti první generaci Arteonu zdigitalizoval. Většina věcí se ovládá přes centrální obrazovku, samostatný dotykový displej má klimatizace. Všechno je tam, kde má být, i použité materiály odpovídají ceně.
Manažera na dlouhých cestách by mohl potěšit tzv. Travel Assist, balík asistenčních systémů pro poloautomatickou jízdu. Ten kombinuje asistent pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat a systém pro čtení dopravních značek. To vše spolupracuje navíc ještě s navigací. Řidič zadá cíl cesty a na tempomatu nastaví rychlost. Auto ji pak udržuje jako u klasického adaptivního tempomatu, ale místo toho, aby vůz brzdil, jen když dojede jiné auto, zpomaluje na povolené limity třeba při vjezdu do obce, sjezdu z dálnice nebo před většími zatáčkami.
Motory a technologie
Výběr pohonných agregátů je velmi široký – od benzinu přes diesel až po plug-in hybrid. Jeho součástí jsou zážehové jednotky 1.5 TSI (110 kW/150 k) nebo 2.0 TSI (140 kW/190 k, 206 kW/280 k nebo 235 kW/320 k) a turbodiesely 2.0 TDI (110 kW/150 k a 147 kW/200 k). Novinkou je plug-in hybridní pohon 1.4 TSI PHEV o výkonu 115 kW/156 k. V závislosti na zvoleném motoru zajišťuje přenos hnací síly 6stupňová manuálně řazená převodovka nebo 7stupňová automatická převodovka DSG. Alternativou pohonu předních kol je vyspělý pohon všech kol 4Motion.
I na klikaté silnici můžete s vozem jezdit opravdu velmi rychle. Podvozek sice není zbytečně tvrdý, ale v zatáčkách se auto téměř nenaklání a chování je velmi čitelné. Pohon všech kol ještě přidává na jistotě třeba na mokrém či zasněženém povrchu. Perfektní jsou i adaptivní tlumiče s několika možnostmi nastavení.
Technické údaje Volkswagen Arteon Shooting Brake
Nejlevnější zážehová verze | Nejlevnější vznětová verze | |
1.5 TSI | 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Řadový čtyřválcový zážehový motor | Řadový čtyřválcový vznětový motor |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší výkon (kW) | 110 | 110 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | výrobce neuvádí | výrobce neuvádí |
Převodovka | manuální 6stupňová | manuální 6stupňová |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4866 / 2127 / 1447 | 4866 / 2127 / 1447 |
Rozvor (mm) | 2840 | 2840 |
Zavazadlový prostor (l) | 565 | 565 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní hmotnost (kg) | 2080 | 2200 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x/750 | x/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 217 | 218 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | výrobce neuvádí | výrobce neuvádí |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
6,4/4,8/5,4 | 5,7 /3,8/ 4,5 |
Emise CO2 (g/km) | výrobce neuvádí | výrobce neuvádí |
CENA: | ||
897 900 Kč (včetně DPH) | 937 900 Kč (včetně DPH) |