Elektromobilita už dávno není jen výsadou osobních aut. Stále častěji si elektromotor nachází cestu i do užitkových vozidel. Velcí výrobci, jako Ford, Fiat nebo PSA nabízejí pro své největší dodávky plug-in hybrid nebo čistě elektrický pohon. Německý Volkswagen s velkou elektrickou dodávkou začal koketovat před třemi roky. Výsledkem je povedený model e-Crafter, který techniku převzal od elektrického Golfu.
Interiér a dostupné varianty
Poznat elektrický Crafter od normálního je na první pohled docela složité. Německá dodávka totiž, snad až na logo v masce chladiče a zadních dvoukřídlých dveřích, příslušnost k bezemisním automobilům nedává nijak najevo. Na svém místě zůstala i maska chladiče, která jinak u mnohých elektromobilů mizí. Dobíjecí konektor je schovaný za předními dveřmi. A že není e-Crafter ničím výjimečný dokazuje i fakt, že se vyrábí na stejné lince v polském Vřesně jako spalovací varianty. Jen pohonné ústrojí je dodatečně montované do karoserie v Německu.
Vzhledové rozdíly nejsou příliš patrné ani v kabině. Ačkoliv tam elektrický původ nakonec prozradí přístrojová deska. Místo otáčkoměru je totiž ukazatel využívání elektrického pohonného ústrojí. Jinak má ale vůz stejně velké množství odkládacích ploch jako provedení se vznětovým agregátem. Nechybí tak třeba polička před spolujezdcem.
Stejné je to i s použitou výbavou. Protože navíc e-Crafter není nejlevnější verzí velké dodávky, má již v základu osmipalcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému se zabudovanou navigací. Ten také samozřejmě může ukazovat využívání elektrického pohonu. I to je jeden z prvků, který čistě užitkové auto alespoň částečně přibližuje osobním autům. U spolujezdce je tradiční dvousedadlo s odkládacím prostorem uvnitř.
K dispozici je zatím jediná velikost elektrického Crafteru. To znamená rozvor 3640 mm kombinovaný s výškou 2590 mm. Celková délka je pak bez pár milimetrů šest metrů. Nejvyšší přípustná hmotnost dodávky je 3,5 tuny, přičemž užitečná hmotnost je nejvýše 1073 kg. Do nákladového prostoru se vejde 10,7 m3 nákladu.
Motory a technologie
Elektromotor v e-Crafteru nabízí nadprůměrný výkon 100 kW a 290 Nm točivého momentu. Poháněna jsou přes jednostupňovou samočinnou převodovku přední kola. Dynamika je solidní do 80 km/h, chvíli na to začne zasahovat omezovač rychlosti. Nejvyšší rychlost je však kvůli dojezdu snížena na 90 km/h.
Bezemisní provoz ovšem tento nedostatek dokáže nahradit. Lithium-iontová baterie s kapacitou 35,8 kWh stačí k normovanému dojezdu 173 km na jedno nabití. Průměrná spotřeba energie je 21,5 kWh/100 km. V rámci redakčního testu jsme v kombinovaném režimu ujeli 152 km, s nákladem 500 kg pak 131 km Dobíjení zabere z běžné zásuvky 17 hodin. Ovšem při využití rychlonabíječky stačí k 80 procentům kapacity 45 minut.
Z bezpečnostních asistentů má e-Crafter v základu varování před opuštěním jízdního pruhu či přednárazový systém s nouzovým brzděním. Mezi příplatky je i čtení dopravních značek. Sympatické je také osvětlení nákladového prostoru výkonným LED osvětlením.
Aktuální cena Crafteru klesla o více jak 60 000 korun. Základní cena je nyní 1 560 553 Kč bez DPH.
Technické údaje Volkswagen e-Crafter |
Nejlevnější elektrická verze – e-Crafter | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
|
Druh a uspořádání motoru | Asynchronní elektrický motor, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | – |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100 při 3300 – 11 700 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 290 při 1 – 3300 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: |
|
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5986/2040/2590 |
Rozvor (mm) | 3640 |
Nákladový prostor (m3) | 10,7 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2427/1073 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | neudáváno |
VÝKONY: |
|
Největší rychlost (km/h) | 90 |
Zrychlení z 0 na 80 km/h za (s) | 9,1 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
21,5 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: |
|
1 560 553 Kč (bez DPH) |
Fotogalerie