Volkswagen Golf současné osmé generace zatraktivňuje mimořádné množství variant. K dispozici jsou zážehové i vznětové motory, sportovní verze R s výkonem 235 kW nebo verze Alltrack s pohonem všech kol.
Volkswagen Golf je na trhu už skoro 50 let. Když se v roce 1974 představila jeho první generace, byl to ohromný skok vpřed. V prodeji je nyní osmá generace tohoto bestselleru a i nyní patří v nižší střední třídě k tomu nejlepšímu, co trh nabízí. Verze Variant je pevnou součástí modelové řady Golf od roku 1993.
Volkswagen vždy nové generace navrhoval velmi konzervativně. To platí i o té poslední, osmé, která svým designem navazuje na svého předchůdce. I nyní tak zůstal typický masivní zadní sloupek, ale trochu se upravila přední maska včetně nových světlometů. Na rovnou střechu navazuje šikmo skloněné zadní okno ve stylu kupé. Současné kombi má délku 4633 mm, což je mezigenerační nárůst o 66 mm. Rozvor náprav je nyní 2669 mm (+ 39 mm). S nárůstem délky došlo ke změně proporcí. Golf Variant vyvolává nyní dojem delšího a nižšího vozu. Zadní svítilny i přední světlomety používají ve všech verzích techniku LED.
Interiér a vnitřní prostor
V současném modelu Golf Variant nalezne pohodlí pět cestujících, protože prodloužení rozvoru bylo téměř kompletně využito ve prospěch interiéru. Délka interiéru se prodloužila o 48 mm na 1798 mm. Větší prostor pociťují především cestující na sedadlech vzadu, kteří mají k dispozici o 48 mm více místa pro nohy.
Zavazadlový prostor je nadprůměrný. Základní objem 611 litrů pojme skutečně mnoho. Po sklopení opěradel pak objem stoupne na úctyhodných 1642 litrů. Zavazadlový prostor lze snadno otevřít i s oběma rukama plnýma nákupních tašek nebo zavazadel. Na přání se totiž dodává elektrické ovládání zadního výklopného víka, které se otevře na povel specifického pohybu nohy pod zadním nárazníkem.
Vyspělé technologie jsou samozřejmostí. Digitalizovaná přístrojová deska zlepšuje funkčnost nabídkou různých možností ovládání od dotykového až po hlasové. Současný Golf Variant sází na high-tech rovněž v oblasti zobrazování. Kromě různých verzí digitálního panelu přístrojů Digital Cockpit si mohou zákazníci objednat i Head-up display, který zobrazuje nejdůležitější provozní údaje, navigační pokyny a upozornění asistenčních systémů na čelní okno. Značná pozornost byla věnována samozřejmě bezpečnosti. Golf Variant proto přináší do svého segmentu řadu bezpečnostních inovací, jakou je například technologie Car2X, která upozorňuje řidiče na nebezpečné úseky na základě bezdrátové komunikace s ostatními vozidly a dopravní infrastrukturou.
Některé funkce jsou dostupné z volantu klasickými tlačítky, další dotykovými tlačítky na palubní desce, většina přes dotykovou obrazovku. K tomu pak teplotu a hlasitost audia ovládáte tahem prstu na plošce pod centrálním displejem, mezi obrazovkami můžete zase přepínat gestem mávnutí ruky.
Do golfu se navíc nastěhovala i asistentka Alexa od Googlu, se kterou můžete komunikovat hlasem po oznámení věty „Hej, Volkswagen.“ Rozumí česky celou řadu pokynů týkajících se hlavně audia, navigace a klimatizace. V navigaci umí najít adresu nebo i plnit obecná přání typu „hledat restauraci“, v případě klimatizace zase umí rozlišit, jestli na ni mluví řidič nebo spolujezdec.
Motory a technika
Golf Variant může mít pod kapotou nejmodernější motory na benzin nebo naftu. Výkonová paleta běžného golfu je od 81 kW (110 k) do 110 kW (150 k); verze Alltrack s prvky SUV poskytuje nejvyšší výkon 147 kW (200 k) a pohon všech kol, sportovní verze R pak nabízí dvoulitrový čtyřválec s výkonem 235 kW.
U zážehových motorů eTSI snižuje spotřebu paliva mild-hybridní technologie. Kombinací 48V řemenem poháněného generátoru s funkcí spouštěče, 48V lithium-iontového akumulátoru a motoru TSI vznikl nový částečně hybridní pohon (tzv. „Mild Hybrid“). Mezi výhody nových jednotek eTSI patří výrazné snížení spotřeby paliva, protože Golf Variant za příznivých provozních podmínek vždy vypíná přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním a pokračuje v jízdě setrvačností s nulovými lokálními emisemi. Všechny jednotky eTSI jsou proto sériově vybaveny sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Volkswagen Golf dokáže potěšit i jízdními vlastnostmi. Má přesné strmé řízení s průměrnou zpětnou vazbou. Na rozdíl od většiny konkurentů umí nabídnout víceprvkovou zadní nápravu.
Technické údaje Volkswagen Golf Variant
Nejlevnější zážehová verze – 1.0 TSI | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 Tdi | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 81 | 85 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 200 | 340 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4633/1789/1440 | 4633/1789/1440 |
Rozvor (mm) | 2669 | 2669 |
Zavazadlový prostor (l) | 611/1642 | 611/1642 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1242/683 | 1420/655 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1300/650 | 1500/720 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 202 | 223 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,5 | 9,1 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,5 | 4,5-4,6 |
Emise CO2 (g/km) | 124 | 118-120 |
CENA: | ||
669 900 Kč (včetně DPH) | 736 900 Kč (včetně DPH) |